آثار دعا برای فرج (27) / همنشین ملائک می شویم

آثار دعا برای فرج (27) / همنشین ملائک می شویم

https://www.hadiskadeh.ir/wp-content/uploads/2013/11/doa-faraj.jpg

 

مَثَل ما وقتی که گرد هم جمع می شویم و برای آخرین ذخیره ی خدا دعا می کنیم، مَثل وقتی است که در شبی تاریکتر از تاریک، ستارگانی شروع به درخشش کنند. (1) نمی دانم تا به حال در ظلمت مطلق فرو رفته اید یا نه. اگر از شهرهای پر لامپ و چراغ فاصله بگیرید و به مناطق بکر و روستایی بروید، این حالت را می توانید تجربه کنید. البته اگر امکاناتش را ندارید، موقع خوابیدن یکبار پتو را روی سرتان بکشید تا بفهمید تاریکی مطلق یعنی چه! چون آن وقت قدر روشنایی را بهتر می دانید!

غیبت، عین همان تاریکی مطلق است. این تاریکی را نور امام و مؤمنان روشن می کند. خاصیت این نور هم این است که موجودات نورانی را به خود جلب می کند. موجودات سرشار از نوری مانند فرشتگان معصوم.

امام جعفر صادق (علیه السلام) خطاب به یار خود داوود بن سرحان، فرمودند: «اي داوود! سلام مرا به دوستان و پيروانم برسان و اين‏ را که مي‏ گويم [را به آنها بگو]: خداوند رحمت کند بنده ‏اي را که با ديگري جمع بشود پس درباره ی امر ما مذاکره نمايند که سومي آنان فرشته‏ اي خواهد بود که براي آن دو طلب مغفرت می کند، و هيچ‏ گاه دو نفري بر ياد ما جمع نشوند مگر اين‏که خداي تعالي به جهت [اجتماع] آنان به فرشتگانش مباهات مي‏ نمايد. پس هرگاه اجتماع کرديد، به يادآوري و گفت و شنود امر ما بپردازيد، که در جمع شدن و مذاکره ی شما، احياي امر ما است و بهترين مردم بعد از ما کسي است که درباره ی امر ما مذاکره کند و به ياد ما دعوت نمايد.» (2)

بر اساس روایات، امر یعنی زنده کردن دین؛ این را هم اضافه کنیم که دین، جز به دست قائم آل محمد- ارواحنا له الفداء- زنده نمی گردد. چرا که حضرت بقیة الله(عجل الله تعالی فرجه) تنها کسی است که می تواند تمامی دشمنان خداوند را از دم تیغ بگذراند و دوستان او را گرد هم جمع کند و بدین ترتیب حکومتی بی نظیر و بی بدیل در تاریخ زندگی بشر پدید آورد. حکومتی که مرده و زنده در آن خوشحال و بهره مند هستند.

نمی دانم می توانیم خودمان را در حساب مؤمنان و ستارگان ظلمات غیبت به حساب بیاوریم یا نه! البته رحمت خداوند آنقدر هست که بگوییم با همین دعاهای دست و پاشکسته ای که با دل گناه کارمان می خوانیم، نور کم سویی از خدا گرفته ایم. امّا این را می دانم که نور و ظلمت را می شود از هم تشخیص داد. این ماییم که باید بین خفّاش بودن و پروانه بودن یکی را انتخاب کنیم: تاریکی یا روشنایی را.

پی نوشت:
1. این مثال برگرفته از سخن رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) است که از قول امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: «…بهشتيان به خانه‏ هاى شيعيان‏ ما چنان نگاه مي كنند كه ستاره‏ درخشان را در آسمان مى ‏بينند.» (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، شيعه در پيشگاه قرآن و اهل بيت عليهم السلام ( ترجمه جلد 65 بحار الأنوار) – تهران، كتابخانه مسجد حضرت ولى عصر چاپ: اول، 1397ق. ص 91؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5.)
2. بحار الانوار، ج 1، ص 200؛ موسوی اصفهانی، محمّد تقی، مکیال المکارم، ج 1، نشر مسجد مقدّس جمکران، ص 586.

پ.میعاد

در روایات ما تاکید بسیاری بر دعا برای فرج شده تا حدی که برترین عبادت خوانده شده است. این در حالی است که خداوند متعال به طور قطعی، ظهور را محقق خواهد ساخت و ولی امر خود را خواهد رساند. در این میان دعای ما چه فایده ای دارد؟

 در این مطالب، پاسخ این سوال را خواهیم داد که نتایج دعا برای فرج حضرت مهدی (عج) چیست؛ ان شاء الله

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آثار دعا برای فرج حضرت مهدی (عج)
آثار دعا برای فرج (31) / به سپاه خدا می پیوندیم

آثار دعا برای فرج (31) /  به سپاه خدا می پیوندیم   مَثَل ما وقتی که دعای فرج می خوانیم، مَثل رأی دادن برای تشکیل یک دولت است. وقتی دعا فرج می خوانیم، انگار که به صندوق تشکیل دولت خداخواهانه ی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه)، یک رأی «آری» …

آثار دعا برای فرج حضرت مهدی (عج)
آثار دعا برای فرج (30) / شهیدیم!

آثار دعا برای فرج (30) /  شهیدیم!   مَثَل ما وقتی که برای فرج دعا می کنیم، مَثل مردانی است که در صدر اسلام، وقتی که اسلام، نامِ ناآشنا و غریبی بود، برای مردی که هنوز چهره ی تابنده اش را همه کس نشناخته بودند، آستین بالا زدند؛ شمشیر به …

آثار دعا برای فرج حضرت مهدی (عج)
آثار دعا برای فرج (29) / شعائر اسلام را زنده می کنیم

آثار دعا برای فرج (29) / شعائر اسلام را زنده می کنیم   مَثل ما وقتی که برای فرج دعا می کنیم، مَثل کسی است که در میان جماعتی که خواب هستند، با صدای بلند فریاد می زند: «بیدار شوید! دیر شد! خواب ماندید!» شباهتش هم معلوم است! عدّه ای …