آغاز ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف با هزينه 700 ميليارد تومان

آغاز ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف با هزينه 700 ميليارد تومان

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات از امضاي قرارداد آغاز ساخت “صحن حضرت زهرا(س) ” در حرم حضرت اميرالمومنين(ع) با مساحت 198 هزار متر و پيش‌بيني هزينه 700 ميليارد توماني خبر داد.

 

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات از امضاي قرارداد آغاز ساخت “صحن حضرت زهرا(س) ” در حرم حضرت اميرالمومنين(ع) با مساحت 198 هزار متر و پيش‌بيني هزينه 700 ميليارد توماني خبر داد.

حسن پلارك امروز در نشستي خبري با تشريح اهم پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در شهرهاي مقدس كربلاي معلي، نجف اشرف، سامرا و كاظمين اظهار داشت: ستاد بازسازي عتبات فعاليت خود را از سال 1382 و پس از سقوط صدام در عراق آغاز كرد.

وي با اشاره به غربت بارگاه‌هاي ائمه اطهار در عراق در زمان حكومت بعثي صدام و تخريب زيارت‌گاه‌هاي ائمه اطهار خاطر‌نشان كرد: بر اساس ضرورت‌هايي كه وجود داشت، ستاد بازسازي عتبات عاليات كار خود را در 3 مرحله كاري آغاز كرد؛ در ابتدا تعمير و غبار‌روبي از حرم‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، گنبد‌ها و اطراف حرم در دستور كار ستاد بازسازي عتبات قرار گرفت.

* اجراي 150 پروژه با هزينه 70 ميليارد تومان

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: در مرحله دوم، تعميرات جزئي حرمين در شهرهاي مقدس كربلا، نجف سامرا و كاظمين در دستور قرار گرفت كه شامل تعمير پشت‌بام‌ها، چراغاني، مضيف‌ها، سيستم‌هاي هواساز، روشنايي، سيستم‌هاي صوتي، سرويس‌هاي بهداشتي و تاسيسات حرم‌ها را شامل مي‌شده است و تاكنون 150 پروژه كوچك و بزرگ و با هزينه 70 ميليارد تومان در اين فاز هزينه شده است.

* نذورات مردمي؛ محل تامين هزينه‌هاي بازسازي عتبات

پلارك منابع تأمين هزينه‌هاي بازسازي عتبات عاليات را “وجوحات و نذورات مردمي ” دانست و با اشاره به مرحله سوم اقدامات اين ستاد يادآور شد: در مرحله سوم، كارهاي زيربنايي و توسعه حرم‌ها در دستور كار ستادبازسازي قرار گرفته تا كمبودهايي كه در حرمين احساس مي‌شد رفع شود.

* احداث مجتمع سيد‌الشهدا(ع) با 14 هزار مترمربع زيربنا در كربلا

وي با اشاره به پروژه‌هاي اجرا شده و در دست اجرا در كربلاي معلي اظهار داشت: يكي از بزرگترين ساختمان‌هاي شهر كربلاي معلي كه توسط ستاد بازسازي و با رعايت طرح جامعه توسعه حرم جانمايي و احداث شده، “مجتمع سيد‌الشهدا(ع) ” است كه اين مجتمع شامل بيش از 14 هزار متر‌مربع زيربنا است و در 6 طبقه احداث شده است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات افزود: مجتمع سيد‌الشهدا(ع) شامل مهمان‌پذير حضرت، سوئيت‌هاي اقامتي، كلاس‌هاي آموزشي، سالن‌هاي آمفي‌تئاتر، واحدهاي خدماتي، سرويس‌هاي بهداشتي، آشپزخانه و … است كه با تكميل شدن اين پروژه در اختيار زائران حضرت سيد‌الشهدا(ع) قرار مي‌گيرد.

* احداث بيمارستان 120 تختخوابي سيدالشهدا(ع) در كربلا با 30 ميليارد تومان سرمايه

پلارك ساخت بيمارستان 120 تختخوابي سيد‌الشهدا(ع) در كربلاي معلي را يكي ديگر از پروژه‌هاي بزرگي دانست كه توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات احداث شده و گفت: شهر كربلا تا پيش از اين فاقد بيمارستان بود و با بهره‌برداري از اين بيمارستان مهم‌ترين بيمارستان فوق‌تخصصي در كربلاي معلي به بهره‌برداري خواهد رسيد و تاكنون اين پروژه بيش از 70 درصد پيشرفت داشته است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات در خصوص بخش‌هاي اين بيمارستان و هزينه‌اي كه براي ساخت آن صرف شده است، خاطر‌نشان كرد: بيمارستان 120 تختخوابي سيد‌الشهدا(ع) داراي تمام بخش‌هاي تخصصي و فوق‌تخصصي است و اين بيماستان داراي مدرن‌ترين تجهيزات روز دنيا خواهد بود همچنين پزشكان مجرب فوق‌تخصص بر اساس برنامه‌ريزي كه صورت خواهد گرفت به‌صورت هفتگي به اين بيمارستان اعزام مي‌شوند كه به زوار حضرت سيد‌الشهدا(ع) خدمات درماني ارائه خواهند كرد.

وي ادامه داد: بيمارستان 120 تخت‌خوابي سيد‌الشهدا(ع) در مجموع با 30 ميليارد تومان تكميل خواهد شد كه 17 ميليارد تومان مربوط به هزينه ساخت بيمارستان و 13 ميليارد تومان نيز براي تجهيز اين بيمارستان در نظر گرفته شده و در حال حاضر مراحل ساخت بيمارستان به اتمام رسيده و در حال تجهيز آن هستيم.

* طرح جامع توسعه صحن‌هاي مطهر حضرت سيد‌الشهدا(ع)

پلارك طراحي طرح جامع توسعه صحن‌هاي مطهر حضرت سيد‌الشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس‌(ع) در كربلاي معلي را از ديگر پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات دانست و گفت: طرح توسعه كربلاي معلي طرح بسيار جامعي است كه در شوراي فني وزارت بلديه عراق نيز به تصويب رسيده و تمام پروژه‌هاي بازسازي براساس آن انجام مي‌شود.

* ساخت صحن حضرت زهرا(س) و افزايش 10 برابري فضاي حرم اميرالمومنين(ع)

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات عمده‌ترين و بزرگ‌ترين پروژه‌اي را كه در دستور كار ستاد بازسازي عتبات عاليات را قرار دارد را ساخت “صحن حضرت زهرا‌(س) ” در حرم حضرت امير‌المومنين (ع) دانست و تصريح كرد: امروز قرارداد آغاز ساخت حرم حضرت امير‌المومنين(ع) با اتمام فاز صفر اين پروژه به امضا خواهد رسيد و با ساخت صحن حضرت زهرا(ع) فضاي موجود حرم حضرت اميرالمومنين(ع) به 10 برابر افزايش مي‌يابد.

وي افزود: از 2 سال پيش كه ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف در دستور كار ستاد بازسازي قرار گرفت، زمين مورد نياز براي اين پروژه تملك شد و گودبرداري نيز صورت گرفته و در طول اين مدت، طراحي فاز صفر توسط مجرب‌ترين اساتيد معماري و با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي انجام شده است و پيمانكار مربوطه نيز انتخاب شده است.

* ساخت صحن حضرت زهرا(س) طي 5 سال با مساحت 198 هزار متر

پلارك با بيان اينكه مصالح مورد نياز براي اين پروژه به محل آن انتقال يافته است، يادآور شد: طي روزهاي آتي اجراي فاز يك اين پروژه توسط پيمانكار ايراني آغاز مي‌شود و اين پروژه به امضاء ديوان وقف شيعي عراق، وزارت بلديه و توليت حرم حضرت اميرالمومنين (ع) رسيده و مدت‌ زمان 5 سال با صرف هزينه 700 ميليارد تومان براي ساخت و تكميل صحن حضرت زهرا(س) پيش‌بيني شده است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات، صحن حضرت زهرا(س) را شامل قسمت‌هاي زيارتي، غيرزيارتي و فضاهاي جانبي دانست و گفت: در قسمت غير‌زيارتي صحن حضرت زهرا‌(س)، كتابخانه واحدهاي خدماتي، پاركينگ، موزه، مضيف و … پيش‌بيني شده است و مجموعا صحن حضرت زهرا(س) 198 هزار متر مساحت خواهد داشت و پيمانكاري نيز كه براي اين پروژه انتخاب شده يك پيمانكار ايراني است كه تنها هزينه‌هاي صرف شده را دريافت خواهد كرد و هيچ سودي از بابت اين پروژه دريافت نمي‌كند

منبع:فارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان