ارتباط مبانی فلسفه وعرفان با فتنه آخرالزمان (جوابیه به آقای رائفی پور)

ارتباط مبانی فلسفه وعرفان با فتنه آخرالزمان (جوابیه به آقای رائفی پور)

\"javab-raefi4\"

جناب آقای رائفی پورشما نکته ای در باره  فتنه فرمودید  که به زعم شما از حوزه علمیه بر می خیزد و آن را تطبیق دادید به آوردن مباحث علمی به کوچه وبازارها. باید خدمت شما عرض کنیم که اشتباه بزرگ شما دراین است که فلسفه را با عقل مساوی  دانسته اید و نمی دانید که فلاسفه اسم عقل را دزدیده اند و با مطالب وهمی و غیر عقلی خود در مقابل مکتب عقل و وحی ایستاده اند لذا باید بدانید:

اولا:فتنه ها همواره از آمیخته شدن مطالب حق وباطل بویژه بین مردم بوقوع می پیوندد وبا پیروی از افرادغیرمعصوم آغاز می شود وشاهد این سخن بیان گوهر بار امیرالمومنین علیه السلام است که می فرمایند:

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ‏ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ یَتَوَلَّى فِیهَا رِجَالٌ رِجَالًا فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَى ذِی حِجًى وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُنِ اخْتِلَافٌ وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَیَجِیئَانِ مَعاً فَهُنَالِکَ اسْتَحْوَذَ الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ نَجَا الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى[۱]

اى مردم! فتنه‏ ها از پیروى آراء شخصى و نوآورى در احکام الهى آغاز گیرد که با کتاب خدا وفق ندهد. در این فتنه‏ ها است که جمعى به حمایت جمعى برخیزند ودسته بندیها شروع شود. اگر باطل، نقاب از چهره کریه خود می ‏گشود، بر مردم صاحب خرد پنهان نمی ماند. و اگر حق از پیرایه باطل جدا می ‏ماند، اختلافى پدید نمی ‏شد. ولى مشتى حق با مشتى باطل درهم مى‏شوند و با هم به صحنه می ‏آیند. این جا است که شیطان بر دوش هواخواهان خود سوار می شود و مؤمنانى که از سابقه الطاف الهى برخوردار بوده‏اند، از فتنه ‏ها کناره گرفته نجات می ‏یابند.

حال بیان مبانی صحیح عقلی وحیانی از سوی معصومان علیهم السلام و اصحاب ایشان مانند فضل بن شاذان که کتاب رد بر فلاسفه را نوشته است و سایر علما و آگاهان مانند علامه حلی که فلاسفه را کافر و ضد عقل میداند فتنه گری است یا آمیختن حقایق اسلامی با اباطیل کفار و مشرکان یونان توسط یونان زدگان؟!

اصولادرروایات بویژه روایات آخرالزمان هرجا واژه فتنه ویا اختلاف آمده است دستی در دوری از مبانی اهل بیت علیهم السلام دارد مثلا فتنه سفیانی ،یا فتنه شام که مردم چند شخصیت غیر معصوم را به عنوان رجل خود ورهبر خود درامور انتخاب می کنندوطریقه خود را از غیر معصوم می گیرند ولی شیعه هیچگاه این کار را نکرده که هر گاه غیر معصومی مانند ارسطو ، افلوطین،ابن عربی و…ویا کسی که مبانی را که از غیر معصوم گرفته است مانند فلاسفه  نصب خود کنند واصول وعقایدی را که باید از اهل بیت علیهم السلام بگیرند ازغیر معصوم بگیرند مردم وجامعه که هیچ برنامه هامدیریتی که از غیر معصوم گرفته شده باشد دچار فتنه می شودمانند فتنه اقتصادی.

ثانیا:باید به شما بگوییم که فتنه اصلی فتنه ای است که همواره همه پیامبران وامامان آن را تبیین کرده اندو خطر آن را گوش زد میداشتند شما که مشغول مباحث مهدویت هستید باید متوجه این مسئله شده باشید و آن فتنه فتنه دجال است اما چرا دجال؟

چون تفکر خود خدا بینی از زمانهای گذشته از زمان فرعون مصر که انا ربکم الاعلی می گفت تا زمان حلاج که بانگ انا الحقش باعث شد سرش بالای داررود و فتنه آخر که همان خود خدابینی دجال است که با گفتن انا ربکم الاعلی مردم را فریب می دهد وهر کس که افکار خود خدا بینی ،یکی شدن با خدا،فنای در ذات خدا، سنخیت خالق و مخلوق ،انکاردوئیت خالق ومخلوق و….را رواج دهد مردم را آماده پذیرش سخن دجال می کند .

قال امیرالمونین علیه السلام:

أَلَا إِنَّ الدَّجَّال‏ ….. یُنَادِی بِأَعْلَى صَوْتِهِ یَسْمَعُ مَا بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّیَاطِینِ یَقُولُ إِلَیَّ أَوْلِیَائِی‏ أَنَا الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى‏ وَ قَدَّرَ فَهَدى‏ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى‏[۲]

آگاه باشید همان دجال …با صداى بلندى که جنّ و انس و شیاطین در شرق و غرب عالم آن را می ‏شنوند می ‏گوید:

اى دوستان من! به نزد من آئید، من کسى هستم که آفرید و تسویه کرد و تقدیر کرد و هدایت نمود من پروردگار اعلاى شما هستم‏

وحدت وجود فلسفی و عرفانی و یکی دانستن خالق و مخلوق همان فتنه بزرگ است که باید مردم را از آن برحذر داشت و  علمای بزرگ ما همواره مردم را آگاه می کردند تا آنحا که برخی جهاد با فلاسفه را واجب میدانستند.

به عنوان مثال علامه حلی که خود از مسلط ترین افراد بر مباحث فلسفی بوده و برخی کتب فلسفی را شرح و نقد کرده است، درکتاب فقهی خود جهاد با فلاسفه را به جهت انکار ضروریات و قطعیات دین مثل حدوث عالم ـ واجب می داند و می گوید

الذین یجب جهادهم قسمان:

مسلمون خرجوا عن طاعة الإمام و بغوا علیه، وکفار، وهم قسمان: أهل کتاب أو شبهة کتاب، کالیهود والنصارى والمجوس وغیرهم من أصناف الکفار، کالدهریة وعباد الأوثان والنیران، و منکری ما یعلم ثبوته من الدین ضرورة، کالفلاسفة وغیرهم[۳]

آنان که باید با آنها جهاد کرد، دو دسته اند: مسلمانانی که از اطاعت امام بیرون رفته و بر او شوریده اند و آنها دو گروه اند: اهل کتاب و کسانی که شبهه اهل کتاب بودنشان وجود دارد مانند یهود و نصاری و مجوس و غیر آنها از کفار مانند دهریه و پرستندگان بت و آتش و نیز منکران ضروریات دینی مانند فلاسفه و غیر ایشان»

پس می توان نتیجه گرفت کار علما وبزرگان وآگاهان که مبانی انحرافی فلاسفه را بیان می کنندنوعی جهاد است وکسانی که مانع می شوند ویا ترویج وتبلیغ فلاسفه ومبانی آنها را می کنندخود نوعی فتنه گری است.

البته روایات اخرالزمان که مخالفان امام عصر عج  مبانی فلاسفه وعرفا رادارندمی توانید با مشاهده کتب مهدوی ببینید مسائلی مانندمادی نبودن بهشت، جواز تاویلات مختلف از قرآن و…

ثالثا: اینجاست که باید عالم علم خود را بروز دهد تا جامعه ازگزند اباطیل در امان باشد واگر علما علم خود را برای دور کردن مردم از اباطیل ومسیرهای انحرافی بیان نکنند مورد لعن واقع شده اند البته این کار را هموراه علمای ما انجام داده اندو نگذاشته اند افکار فلسفی وعرفانی ساخته بشر وارد دین شود در حالی که همواره دشمنان تلاش می کردند مردم را به سوی افکار فلسفی وعرفانی سوق دهند.

إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ‏ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ[۴]

هرگاه چیزهایی که جز اسلام نیست در جامعه وامت من وارد شد عالم باید علمش را ظاهر کند واگر علمش را بین مردم بروز ندهند پس لعنت خدا براو.

رابعا: مگر توحید از اصول دین ما و مهمترین آن به شمار نمی آید و بالاترین اعمال نیست؟!

مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا الصَّادِقَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَخْبِرْنِی أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ تَوْحِیدُکَ‏ لِرَبِّکَ قَالَ فَمَا أَعْظَمُ الذُّنُوبِ قَالَ تَشْبِیهُکَ لِخَالِقِکَ[۵]

محمد بن سماعه گفت:برخی از اصحاب ما از امام صادق علیه السلام درخواست کردند که به ما بگوید کدام عمل از همه اعمال با فضیلت تر است فرمودند:توحید در باره خداوند وبالاترین گناه چیست ؟فرمودند: خدا را به چیزی شبیه کنی .

حال اگر کسی معارف حقیقی و وحید ناب را از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام برای مردم بیان کند چیزی که متاسفانه در جامعه به حاشیه فکنده شده و مهمترین نیاز جامعه برای رفع انحرافات می باشد این آوردن فتنه بین مردم است؟!

بله اگر کسی معارفی را که کاملا در تضاد با مبانی توحیدی است مانند وحدت وجود خالق ومخلوق،سنخیت خالق ومخلوق،ابتدای وجود نداشتن عالم(قدم عالم) و…بیان کند خواه ناخواه به هرنحوی لشکریان شیطان را برای جلوگیری از شناخت توحید حقیقی از سوی مردم بسیج می کند اینجاست که غبار فتنه همه جا را فرا می گیرد.

خامسا:یکی از عوامل اصلی بروز فتنه ها در جامعه همانطور که در حدیث آغازین بیان شد یَتَوَلَّى فِیهَا رِجَالٌ رِجَالًا این است که مردم شخصی که معصوم نیست را نصب العین خود قراردهند إِیَّاکَ أَنْ تَنْصِبَ‏ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ، فَتُصَدِّقَهُ فِی کُلِّ مَا قَال [۶] شخصیت زدگی خود سبب مهم فتنه است و نباید گفت حالا چون فلان عالم نماز می خواند،عابد است یا انسان مذهبی است پس هر حرفی زده درست است ومردم باید سخنانشان را بپذیرند.مقام معنوی واخلاقی بزرگان جای خود اما مبارزه با بدعتها وظیفه علما ودانشمندان دینی است لذا به همین خاطر است افرادی مثل ملا صدرا را تبعید می کنندوبرخی از افراد را به خاطر افکار انحرافی وبه اعتراف خودشان خلاف ضروریات مکتب طرد کرده ومانع از حضور مردم در جلسات آنها می شوند نه اینکه حالا یک حرف ذوقی زده باشند.

سادسا:مسئله ای که فرمودید برای مناظره وسخن با کفار وغیر مسلمان که قرآن را قبول ندارند باید فلسفه را بخوانیم از شما می پرسیم مگر قرآن واهل بیت علیهم السلام با کفار سخن نمی گفتند؟!

مگر سخن اهل بیت علیهم السلام ویا حتی قرآن خطابات یا ایها الناس و غیره نداشت یعنی اینها عقلانی نبوده است؟!

بله سخن قرآن واهل بیت علیهم السلام چیزی جز استدلال وبرهان نبوده است وعلمای راستین و بزرگ ما این مبانی برهانی و استدلالهای معصومانی که تنها باب مجاز اخذ علوم از آنها هستیم و اگر از غیرآنها مانند ارسطو وسقراط وافلوطین وابن عربی و..بگیریم یقینا دچار گمراهی وسرگردانی خواهیم شد مگر نه اینکه فتنه از همین راههای غیر معصوم بر می خیزد

مَنْ دَانَ اللَّهَ بِغَیْرِ سَمَاعٍ مِنْ عَالِمٍ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اللَّهُ التَّیْهَ إِلَى الْعَنَاءِ(فناء) وَ مَنِ ادَّعَى سَمَاعاً مِنْ غَیْرِ الْبَابِ الَّذِی فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِکٌ بِهِ‏ وَ ذَلِکَ الْبَابُ هُوَالْأَمِینُ الْمَأْمُونُ عَلَى سِرِّ اللَّهِ الْمَکْنُونِ‏[۷]

 امام صادق علیه السّلام فرمود: «کسى که خدا را به دینى معتقد باشد بدون آنکه از عالمى راستگو آن را شنیده باشد خداوند او را دچار گمراهى و سرگردانى منتهى به رنج و زحمت خواهد کرد. و هر که دعوى آموزش کند از غیر درگاهى که خدا آن را براى خلق خود گشوده، پس او مشرک به خدا است و آن درگاه عبارت از همان امینى است که سرّ پنهان خداوند به او سپرده شده است».

سابعا:چه کسی به کوچه وبازار می کشاند؟! علمایی که برای آگاهی مردم و دوری از قرار گرفتن در فتنه ها علوم حقیقی را که از باب حقیقی آن یعنی اهل بیت علیهم السلام گرفته اند و در بین مردم ترویج می دهند تا آنها را از فتنه های خود خدا بینی و خداشدن دور کنند وپیرو حلاج ها وکسانی که از حلاج دفاع می کنند نشوندو زمانی که کسی بیاید وبگوید انا ربکم الاعلی به دنبال امام حقیقی یعنی مهدی فاطمه عج بروند یا کسانی که می خواهند  در کوچه وبازار افکار یونانی وعلومی که از غیر باب آن اخذ شده است ترویج می کنند این برنامه که به نظر ما دستهای خبیث شیطانی ویهودیان پشت پرده آن است وردپای آن وری ها به چشم می خورد و از زمانی که ابن عربی را وارد بلاد مسلمین کرده ویادر زمان طاغوت که فلسفه را وارد جامعه کردند آغاز شده وحالا می خواهند کودکان معصوم ما رانیز وارد این افکار غیر الهی کنند.

درپایان حتما می دانید این مسیر که معرفی توحید ناب اهل بیت علیهم السلام برای مردم است مسیر منجی بشریت می باشد نه فتنه گری

لَأُمَلِّکَنَّهُ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ لَأُسَخِّرَنَّ لَهُ الرِّیَاحَ وَ لَأُذَلِّلَنَّ لَهُ الرِّقَابَ الصِّعَابَ وَ لَأُرَقِّیَنَّهُ فِی الْأَسْبَابِ وَ لَأَنْصُرَنَّهُ بِجُنْدِی وَ لَأُمِدَّنَّهُ بِمَلَائِکَتِی حَتَّى یُعْلِنَ دَعْوَتِی وَ یَجْمَعَ الْخَلْقَ عَلَى‏ تَوْحِیدِی‏ ثُمَّ لَأُدِیمَنَّ مُلْکَهُ وَ لَأُدَاوِلَنَّ الْأَیَّامَ بَیْنَ أَوْلِیَائِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة[۸]

مشارق و مغارب زمین را ملک او مینمایم و بادها را براى او مسخر میکنم و گردن‏هاى سخت را براى او رام میسازم و او را بوسائل مسلط مینمایم و بلشگر یارى میکنم و بفرشتگانم مدد میرسانم تا دعوت مرا بلند کند و همه خلق را بر توحید من جمع آورى نماید سپس ملک او را ادامه دهم و حکومت را بدست اولیاء خودم دست بدست بچرخانم تا روز قیامت‏

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ قاتِلُوهُمْ‏ حَتَّى لا تَکُونَ‏ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ‏ فَقَالَ لَمْ یَجِئْ تَأْوِیلُ هَذِهِ الْآیَةِ بَعْدُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص رَخَّصَ لَهُمْ لِحَاجَتِهِ وَ حَاجَةِ أَصْحَابِهِ فَلَوْ قَدْ جَاءَ تَأْوِیلُهَا لَمْ یَقْبَلْ مِنْهُمْ لَکِنَّهُمْ یُقْتَلُونَ حَتَّى یُوَحَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حَتَّى لَا یَکُونَ شِرْکٌ[۹]

امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه از قرآن کریم: «و قاتلوهم حتی لاتکون فتنة و یکون الدّین للّه» می فرماید:

تأویل این آیه هنوز نیامده است. پس زمانی که تأویل آن فرا رسد، آنقدر از مشرکین کشته می شوند تا بقیّه، خدای عزّوجلّ را به آیین توحید پرستش نمایند و هیچ آثاری از شرک باقی نماند، (و این امر در قیام قائم ما، تحقق خواهد یافت).

بدأ الإسلام‏ غریبا و سیعود غریبا کما بدأ


[۱] – الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۱ / ۵۴

 

 

[۲] – کمال الدین و تمام النعمة، ج‏۲، ص: ۵۲۷

 

 

[۳] – تذکرة الفقهاء ج ۱ ص۴۰۹

 

 

[۴] – الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۱ / ۵۴

 

 

[۵] – الأمالی (للطوسی) / النص / ۶۸۷ / [۳۹] مجلس یوم الجمعة السابع عشر من ذی القعدة سنة سبع و خمسین و أربعمائة

 

 

[۶] – الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۲ / ۲۹۸

 

 

[۷] – الغیبة( للنعمانی)، النص، ص: ۱۳۵

 

 

[۸] ابن بابویه، محمد بن على، کمال الدین و تمام النعمة، ۲جلد، اسلامیه – تهران، چاپ: دوم، ۱۳۹۵ق.

 

 

[۹] – الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۸ / ۲۰۱

 

 

معذرت مي خوام ولي من هر چقدر متني كه در جوابيه آقاي رائفي پور نوشتيد و خوندم منوجه نشدم منظورتون چيه!!!؟ آقاي رائفي پور حرف بدي نزدند. گفتند كه مسائلي كه بعضي عوام در اون سررشته ندارند به كوچه و بازار كشيده بشه درست نيست چون هر كس يه تعبيري مي كنه و حق و باطل مخلوط ميشه و همه واسه خودشون عالم ديني و فلسفي ميشن! نمي دونم چرا بايد در جواب حرفي كه درست هم هستش اين همه آيه و حديث و برهان بياريد كه آخرشم معلوم نباشه چي مي گيد!! يكم بيشتر دقت كنيد لطفا   

گفتید مکتب تفکیک و فلاسفه هردو یک حرف را میزنند؟!!!منظورتون چیست؟ مکتب تفکیک در مقابل عقل و وحی قرار دارد؟!!! مکتب تفکیک را با مکاتب بشری و فلسفی یکسان کرده اید و در مقابل مکتب اهل بیت قرار داده اید؟!!!!در حالی که میدانید مکتب تفکیک همان مکتب اهل بیت علیهم السلام است، و هدفش تفکیک افکار ناب و اصیل اهل بیت از مکاتب بشری و فاسد! مگه شما و سایتتون تفکیکی نیست؟ این مطلبتون یعنی چی؟ لطفاً توضیح بدید

نظر امام خمینی را درباره وحدت وجود منتشر کنید

و چه خون دلها خورد علی علیه السلام از دست…………

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نقد مکاتب بشری
لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است

لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است   چند روز پیش آقای علی لاریجانی مطالبی رو بیان کرده که برخی از آنها جای تأمل دارد که به آن اشاره می‌شود. لاریجانی در همایش بانوی مهر: …

نقد مکاتب بشری
5
دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+

دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+   یکی از نقاط بهت آور اشعار حافظ ، تأکید بر عشق به پسربچه ها و تمایل به هم آغوشی با همجنس است این نقطه عجیب، آنقدر در اشعار این شخص، تکرار شده که جای هیچ شک و …

نقد مکاتب بشری
امام صادق (ع):هرکس برغیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد

 امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد   در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته …