القاب امام زمان (عج) / باب الله

القاب امام زمان (عج) / باب الله

baballah

در زیارت آل یس می خوانیم:
« السلام علیک یا باب الله و دیّان دینه…» (1)
(سلام بر تو ای باب خدا و حاکم دین او…)

یکی از القاب امام زمان ( علیه السلام) « باب الله» است. این صفت از اوصافی است که نسبت به همه ی ائمه ( علیهم السلام) صادق است.

امام جعفر صادق ( علیه السلام) می فرماید:

«الاوصیاء ُ هم ابواب اللهِ یوتی منها و لولا….»

جانشینان پیامبر همان ابواب الله اند، درهایی که از طریق آنها می توان به حق رسید. اگر آنها نبودند هرآینه خداوند عزّوجل شناخته نمیشد. خدا به وسیله ی آنان بر بندگانش احتجاج نموده است. (2)

در دعای ندبه نیز می خوانیم:
«این باب الله الذی منه یوتی؟»

(کجاست آن باب خداوند که از آن طریق می شود به خدا رسید؟)

باب یعنی در. علت این نام گذاری و تشبیه نیازمند کمی تامل است. اگر باغ و یا خانه ای را فرض کنیم، نخستین مکانی که به آن توجه می شود، محل ورود است. چرا که از طریق آن می شود به خانه یا باغ وارد شد. ممکن است راه های دیگری مثل دیوار هم باشد. اما طریق درست وارد شدن از راه در است. بنابراین هرکس می خواهد حضور مقام بلند خداوند شرفیاب شود، حتما باید از طریق امامان این مسیر را طی کند.

از طرف دیگر اگر انسانی وارد محفلی شود برای دیدار بزرگی و موفق به دیدار او نشود، برای آنکه احترام و عرض ارادتی به ساحت آن مقام بگذارد، بوسه ای بر آستان او می نهد نه این که مشتی بر در این خانه بزند! این یعنی اگر ائمه باب الله اند، و هدف احترام به خداوند است، اول احترام به ائمه واجب است..

لازم به ذکر است که این باب اللهی تنها به ورود انسانها اختصاص ندارد و هر موجودی که به طرف خداوند می رود باید از این در گذر کند.

پی نوشت:
1.قمی، عباس، مفاتیح الجنان، زیارت آل یس
2.حرینی، سید مجتبی، سلام بر پرچم برافراشته، به نقل از تفسیر برهان1، ص 190

منبع:
کتاب سلام بر پرچم برافراشته، با تصرف و تلخیص

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …