القاب امام زمان (عج) / خلف صالح

القاب امام زمان (عج) /  خلف صالح

khalafesaleh

خَلف (با فتحه ی خ و لام)  در لغت به معنای جانشین، قائم مقام، ذریه و فرزند است. 1 و یکی از نام های حضرت مهدی (عج) می باشد. مراد از این نام، جانشین بودن حضرت می باشد.

حضرت مهدی (عج) جانشین صالح و برحق تمامی انبیاء و اوصیاء گذشته می باشد و تمامی صفات آنها را به ارث برده است.
 در دیدگاهی دیگر می توان خلف را به معنی فرزند گرفت، و گفت، مراد از این نام، این است که نسب حضرت مهدی (عج) به امامان معصوم (علیهم السلام) و حضرت فاطمه ی کبری (سلام الله علیها) می رسد و آن حضرت دارای همان صفات و خصالی است که پیشینیان آن حضرت دارا بودند.
در حدیث لوح حضرت زهرا (س) 2 که از طریق جابر به ما منتقل شده است، پس از معرفی حضرت امام حسن عسگری (ع)،  آمده است:
« آنگاه [پس از او] حجت خويش را با آمدن فرزندش [قائم آل محمد(ع)] كه رحمت واسعه براى جهانيان است تكميل خواهم نمود. قدرت و كمال موسوى، عظمت و نور عيسوى و صبر ايوب همه را در او مى بينيد…»
این حدیث نیز بیانگر این مطلب است که حضرت مهدی (ع) میراث دار صفات و خصال تمامی انبیاء و اوصیاء (علیهم السلام) می باشند. میراث داری آن حضرت در مقاله ای جداگانه باید بررسی شود و در اینجا مجال بحث نیست.
در حدیث دیگری نیز آمده است که هنگامی که حضرت ظهور می کنند به کعبه تکیه می زنند و فریاد می زنند:
« ای گروه خلایق! هر که خواهد نظر کند به آدم و شیث، منم آدم و شیث، هر که خواهد نظر کند بر نوح منم نوح، هر که خواهد نظر کند بر سام منم سام…» و به همین ترتیب حضرات اسماعیل، موسی، یوشع، شمعون، رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) را بیان می کند.»
یکی از صاحب نظران در عرصه ی مهدویت می گفت:
« شاید این میراث داری و سلسله وار قرار گرفتن انبیاء و اوصیاء، حکایت از این می کند که سلسله ی حق، به هم پیوسته و به هم مرتبط است.»3
 
پی نوشت:
1.     المعجم
2.     این لوح، لوحی است که در زمان ولادت امام حسین (ع) خداوند به رسول اکرم (ص) هدیه کرده است و پیامبر نیز آن را به حضرت زهرا هدیه داده، در آن نام تمام ائمه (س) و بسیاری از وقایع گفته شده است. مقداری از  این لوح توسط جابر بن عبدالله انصاری از صحابه ی پیامبر (ص) به ما رسیده است.
3.     استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
4.     منیع: منتهای الآمال اثر گرانقدر شیخ عباس قمی
 
پ.میعاد
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …