القاب امام زمان (عج) / قاصم

القاب امام زمان (عج) / قاصم

ghasem-nazdiktar

از صفاتی که برای حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) آمده است، « قاصم» است. قاصم به معنی درهم شکننده است. در دعای ندبه می خوانیم:

« این القاصم الشوکة المعتدین»

 

(کجاست درهم شکننده ی قدرت و جلال تجاوزگران)

همانطور که می دانید، از زمان ظهور اسلام تا کنون، دشمنان بسیاری در پی نابودی این دین و مخالفت با آن بوده اند. در هر عصری، امام آن زمان تا انجا که توانسته با آنان مقابله کرده است. اما در عصر امام حسن عسکری ( علیه السلام) با شدت گرفتن این کینه توزی ها و دشمنی ها، امام دوازدهم از منظر چشم ها غایب شدند.

از روایات بسیاری که درباره ی آخرالزمان آمده است، می توان فهمید که مردم آخر الزمان دست به گریبان جنگ ها، تعدی گری ها و تجاوزات بسیاری به جان و مال و ناموس خویش هستند.

برای نمونه، از علائم قطعی ظهور حضرت حجت ( عجل الله تعالی فرجه)، خروج سفیانی است. سفیانی فردی سفاک و خونریز است از نسل ابوسفیان، وی از زمان خروج تا هنگام مرگش به چنان کشتاری دست می زند که در تاریخ بشریت بی سابقه است.

امام علی ( علیه السلام) در بیان ویژگی های سفیانی می فرمایند:

«… آنها وارد آن شهر ( مدینه) مي شوند و به قتل و كشتار و هتك حرمت و تجاور مي پردازند و از ميان آنها مردي پرهيزكار و مخلص پا به فرار مي گذارد….» (1)

امام باقر ( علیه السلام) نیز مي فرمايد:

«سفياني و همراهانش خروج مي كنند. در آن زمان تصميم و هدفي جز اذيت و آزار و قتل خاندان محمد(ص) و شيعيان آنها را ندارد، گروهي را به كوفه مي فرستد و جمعي از شيعيان اهل بيت (علیهم السلام) را به قتل رسانده و بسياري را به دار مي آويزد.» (2)

سفیانی یکی از خونریزان و تجاوزگرانی است که در آخرالزمان خروج می کند، همانند او بسیارند من جمله: اصهب، ابقع، دجال و … .

شکست این جباران و تجاوزگران به دست مبارک حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) صورت می گیرد. چنانچه درباره ی عاقبت سفیانی آمده است، در کنار دریاچه ی طبریه ( نزدیک اردن) حضرت سر او را از تن جدا می کند (3)

در ضمن بد نیست درباره ی دعای ندبه  این نکته را متذکر شویم که خواندن این دعا، علاوه بر فیوضات بسیار، تاریخ زندگی ائمه را نیز پیش چشمان تیزبین به نمایش در می آورد بنابراین خواندن این دعا را در هر زمانی به شما توصیه می کنیم.

 

پی نوشت:

1.كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص . 309
2.بحارالانوار، ج 52 ، ص . 222
3.الملاحم و الفتن، ص123، به نقل از موعود نامه، مقاله ی اولین نشانه

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …