القاب امام زمان (عج) / وارث

القاب امام زمان (عج) / وارث

vaares

« نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ » (1)
(می خواهیم بر مستضعفان زمین منت بگذاریم و آنها را پیشوا و وارث در زمین قرار دهیم.)

چنانچه می دانید، این آیه بشارت ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را نوید می دهد. بخشی از این آیه درباره ی برتری یافتن و قدرت یافتن مستضعفان است که در جهان امروز با قدرت گرفتن اغنیاء و زورمندان محقق نشده است. درباره ی این بخش گفته اند که زمان تحقق آن، زمان دولت کریمه ی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) می باشد.

بخش دوم این آیه اشاره به صفتی از امام زمان (علیه السلام) دارد که این نام مورد بحث ما نیز هست: « وارث»

وارث از اسامی امام زمان (علیه السلام) است، بدین جهت که ایشان وارث تمامی علوم و اوصافی و توانمندی هایی است که در اجداد طاهرینشان وجود داشته است. احادیثی در این زمینه موجود است که به مختصری از آن اشاره می کنیم:

امام باقر(علیه السلام) درباره ی علمی که از زمان حضرت آدم (علیه السلام) وجود داشته و اکنون نیز موجود است، فرمود:

«علمي كه با حضرت آدم(علیه السلام) نازل شد، برداشته نشد و علم به ارث مي‏رود. علي( علیه السلام) عالم اين امت بوده و حق اين است كه از خانوادة ما هرگز عالمي نميرد مگر آنكه كسي از اهلش كه مثل علم او را بداند جايگزينش گردد يا آنچه را خدا خواهد.» (2)

این حدیث بیانگر این است که علومی که در دست حضرت آدم بوده است، از بین نرفته و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به اوصیای ایشان به ارث رسیده است و اکنون نزد امام مهدی (علیه السلام) است.

در حدیثی دیگری امام باقر (علیه السلام) درباره ی اسم اعظم الهی می فرمایند:

« اسم اعظم خدا، هفتاد و سه حرف است و تنها يك حرف آن نزد آصف [برخيا] بود و آصف آن يك حرف را گفت و زمين ميان او و تخت بلقيس شكافته شد تا او تخت را به‏دست گرفت، سپس زمين به حالت اول بازگشت و اين عمل در كمتر از چشم برهم زدن انجام شد و ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم را داريم و يك حرف هم نزد خداست كه آن را در علم غيب براي خود مخصوص ساخته است و لا حول و لا قوّة الّا بالله.» (3)

از طرف دیگر حضرت مهدی (علیه السلام) وارث ودایع پیامبران و امامان (علیهم السلام) نیز هستند. عصای حضرت موسی ( علیه السلام)، پیراهن حضرت یوسف ( علیه السلام)، انگشتر حضرت سلیمان ( علیه السلام)، تابوت سکینه، شمشیر و زره و پرچم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) همگی در اختیار امام است. (4) می توانید توضیح بیشتر درباره ی آن را در مقالات « امام مهدی(عج) و میراث پیامبران» در سایت مستور بخوانید.

پرچم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) همان پرچمی است که جبرئیل در جنگ بدر از بهشت برای ایشان آورد، پیامبر نیز آن را به امام علی (علیه السلام) دادند و امام نیز در جنگ جمل از آن استفاده کردند. این پرچم نیز اکنون نزد حضرت مهدی (علیه السلام) است و از زمان جنگ جمل گشوده نشده و تا قیام حضرت نیز گشوده نخواهد شد. (5)

تمامی کتب پیامبران: زبور، تورات، انجیل، صحف حضرت ابراهیم ( علیه السلام)، صحف حضرت ادریس نیز نزد امام مهدی (علیه السلام) است.

بنابراین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) وارث حقیقی میراث پیامبران و اولیا از ابتدا تا آخرین آنهاست.

امام صادق (علیه السلام) در حدیثی زیبا می فرمایند:

« کمترين حدّ معرفت امام آن است که بداني، امام مساوي با پيامبر است مگر در درجة نبوت. امام وارث پيامبر است و همان اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و بايد در هر امري تسليم امر او بود و به سخن و فرمان او عمل کرد» (6)

پی نوشت:

1.سوره قصص ـ آيه .5
2.كليني، اصول كافي، ج 2، ص 188، ترجمه مرحوم آيت‌الله محمد باقر كمره‌اي؛ به نقل از سایت موعود، مقاله ی امام مهدی وارث پیامبران
3.كليني، همان، ج 1، ص 324. به نقل از سایت موعود، مقاله ی امام مهدی وارث پیامبران
4.سایت موعود، مقاله ی امام مهدی وارث پیامبران
5.كليني، همان، ج 3، ص 274.
6.سایت موعود، معرفت امام عصر(( علیه السلام)) قسمت پایانی، ذیل سخنان آقای ابراهیم شفیعی سروستانی

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …