القاب امام زمان (عج) / وعدالله

القاب امام (عج) / وعدالله

vadallah

سلام بر تو ای وعده ی خدا؛ وعده ای که خدایش ضمانت نموده است… (1)
عبارت فوق، ترجمه ی فرازی از زیارت آل یس است که در آن حضرت صاحب الامر( ارواحنا له الفداء) « وعد الله» نام گرفته است. وعدالله هم معنی موعود است که پیش از این توضیح دادیم. اما با توجه به قیدی که « خدا او را ضمانت کرده است» می توان تعبیر گسترده تری از آن کرد.

موعود، نامی است به معنی وعده داده شده. اما در این زیارت وعدالله معنایی را پیش چشمان ما می آورد که گسترده تر و عمیق تر از یک وعده ی ساده است؛ وعده ی خدا! یعنی حضرت مهدی ( علیه السلام) وعده داده شده است که حقیقت وعده و روح آن است، یعنی هر وقت سخن از وعده ی الهی به میان می آید، آن موعود در نظر مجسم می گردد.

برای نمونه باید گفت در تفسیر آیات شریفه ی قرآن کریم، زمانی که سخن از وعده ی الهی به میان آمده، تفسیر به وجود مقدس حضرت صاحب الزمان ( عجل الله تعالی فرجه) شده است. برای نمونه تعدادی را ذکر می کنیم:

1.       آیه ی 75 سوره ی مریم

 امام صادق ( علیه السلام) در تفسیر آیه ی « حتی اذا رأوا ما یوعدون…» فرموده اند:

« فهُو خُروجُ القائم» (2)

( [ آنگاه که آنچه وعده داده شده اند ببینند]، خروج حضرت قائم ( علیه السلام) است.)

 

2.       آیه ی 44 سوره ی معارج

امام باقر ( علیه السلام ) در تفسیر « ذلک الیوم الذی کانوا یوعَدون» ( این است روزی که وعده داده شده بود) می فرمایند:

« یعنی یوم الخُروجِ القائم » (3)

 

3.       آیه ی 55 سوره ی نور

امام صادق ( علیه السلام) در تفسیر « وعَدَ اللهُ الذینَ آمَنوا مِنکم و عمِلوا الصّالِحات لَیَستَخلَفَنَّهم فی الارضِ …» (4) نیز از زمانی یاد کرده است که وعده ی الهی درباره ی حکومت جهانی حضرت مهدی ( علیه السلام) محقق می شود. (5)

 

هر کجا سخن از موعود و میعاد است، اذهان به سوی آن وعده ی الهی و آن زمان روشن پرواز می کند. گویا در عالم موعدی و میعادی جز او و زمان او نیست.

هرچند تفسیر زیارت آل یس در بحث ما نمی گنجد اما حیف است این نکته را ندانیم که، خداوند حکیم اگر قولی می دهد قطعاً آن را اجرا خواهد کرد. پس قید « الذی ضمنه» بیانگر این است که خداوند این وعده را ضمانت و خود مسئول اجرای آن است.

او آمدنی است چرا که « انَّ اللهَ لا یُخلِفُ المیعادَ » (6)

 
پی نوشت:

1.قمی، عباس، مفاتیح الجنان، زیارت آل یس، السلام علیک یا وعدالله الذی ضمنه
2.اصول کافی، ج1، ص 431
3.تاویل الآیات الظاهره، ص 726
4.معنی آیه: خداوند به کسانی از آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، وعده داده است که قطعا آنها را در زمین خیلفه گرداند.
5.برای مطالعه ی کامل این تفسیر، رجوع کنید به: غیبت نعمانی، ص 276
6.سوره ی مبارکه ی آل عمران، آیه ی 9 ( خداوند هرگز از وعده اش برنمی گردد)

 

پ.میعاد
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …