ایاتی که به امامت امام مهدی عجل الله تعالی تاویل شده است

رسول خدا فرمود: «هر کس منکر قائم از فرزندانم در زمان غيبتش بشود، و در همان حال بميرد، قطعاً به مرگ جاهليت مرده است 

همانگونه که مي‌دانيم، قرآن منبع اصلي تمامي قوانين و احکام و اعتقادات اسلامي است و اگر چه به صورت مستقيم يا بالفعل به بسياري از اعتقادات و چگونگي اجراي بسياري از احکام اشاره نکرده است .

با اين حال داراي آياتي است که در آن‌ها برخي از معارف اسلامي به صورت کلي و مجمل بيان شده است و تفسير و توضيح آن به عهده پيامبران (ص) نهاده شده است.

درباره مهدويت نيز چنين است. ريشه اصلي اين تفکر قرآن است که در چند آيه نابودي ستم را پيش‌بيني کرده است و پيروزي صالحان و پارسايان و مستضعفان را بشارت داده است و سرانجام کار را از آن پرهيزکاران دانسته و بشارت داده که در پايان جهان، نيکوکاران حاکم خواهند شد. در تفسير اين آيات روايات فراواني بر پيامبر (ص) و ائمه (ع) نقل شده است، که بنابر آنها، حکومت امام مهدي (ع) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحاني است که در قرآن بشارت به آنها داده شده است.

خداوند در 365 آيه که در 80 سوره آمده است به صورت کلي درباره مهدويت سخن گفته است. بيش از 500 روايت از پيامبر و ائمه (ص) و ائمه (ع) در تفسير اين آيات نقل شده است که در ادامه به چند نمونه اشاره مي‌شود.

«و نريدالله لمن علي الذّين استضعپفوا في‌الارض و نجعلهم ائمه و نجعلتم ائمه و نجعلتهم الوارثين»
(ما مي‌خواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم)
سلمان فارسي مي‌گويد: رسول خدا فرمودند: (خداوند هيچ پيامبر و امامي را نفرستاد مگر آنکه براي او 12 نقيب قرار داد. پس نام امام را شمرد و فرمود: سپس فرزندش، محمد بن الحسن المهدي (ع) است که به امر پروردگار قيام مي‌کند.

« لقد کتباني الزبور من بعد الذکر إن الارض يرتها عبادي الصالحون»
(در زبور بعد از ذکر تورات نوشتيم. بندگان شايسته‌ام وارث حکومت زمين خواهند شد)
در تفسير اين آيه، محمد بن عبدلله بن حسن از امام باقر (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمودند: مراد از اين آيه قائم آل محمد (ع) و يارانش مي‌باشند.

«امن يجيب المضطر اذا دعاه و يکشف السوء و يجعلکم خلفاء الارض ….»
(و يا کسي که دعاي مضطر و گرفتار را اجابت مي‌کند، هنگامي که او را مي‌خواند و بلا و سختي را برطرف مي‌سازد و شما را خلفاي زمين قرار مي‌دهد…)
امام باقر (ع) در تفسير اين آيه، ضمن حديث مفصلي، سخنراني امام عصر (عج) را در موقع ظهور در مکه بيان مي‌فرمايد: «اولين کسي که با او بيعت مي‌کند، جبرييل است و سپس بيش از سيصد نفر با او بيعت مي‌کنند

همانگونه که گفته شد، بيش از 300 آيه از کلام‌الله مجيد و بيش از 500 حديث در تفسير اين آيات پيرامون مهدويت وجود دارد و آيات و احاديث بالا تنها براي نمونه بيان شده است.
اين آيات و احاديث در حقيقت پلي براي شناخت امام زمان هستند. اما حال اين سوال مطرح مي‌شود که چرا بايد امام مهدي (عج) را بشناسيم؟
به روايات بسياري در کتاب‌هاي شيعه و اهل تسنن برمي‌خوريم که در آن مسلمانان موظف شده‌اند تا امام زمان خود را بشناسند و از او پيروي کنند. بيشتر دانشمندان اهل سنت، منظور از امام زمان در اين آيات را زمام‌داران و خلفا دانسته‌اند.
اما شيعه بر اين باور است که منظور از امام زمان در روايات، امامان معصوم (ع) هستند. بدين جهت لزوم شناخت مهدي (عج) را جزئي از همين شناخت کلي نسبت دوازده امام مي‌دانند. سلمان فارسي مي‌گويد: «پيامبر (ص) فرمودند: امامان بعد از من دوازده نفر هستند. همه آنها از قريش مي‌باشند … بدانيد که اينان عترت من هستند و از گوشت و خون من هستند، چرا برخي مردم مرا درباره آنها آزار مي‌دهند؟ خداوند شفاعت من را نصيب آنها نکند
همچنين در روايتي از امام حسن (ع) آمده است که فرمود: «امامان پس از رسول خدا دوازده نفر هستند، نه نفر از آنها از نسل برادرم حسين مي‌باشند. مهدي اين امت از آن‌هاست
پس از بيان اصل ضرورت وجود امامان، به بيان وظيفه مسلمانان در برابر آن‌ها و اينکه چرا بايد مسلمانان امام خويش را در هر زماني بشناسند، مي‌پردازيم.
به چند دليل بايد امام مهدي (عج) را بشناسيم:

الف) جلوگيري از انحراف و گمراهي: ضرورت شناخت حضرت مهدي (عج) وقتي احساس ميشود که انسان‌ها در اثر فاصله گرفتن از امام خود به فساد و گمراهي کشيده مي‌شوند، که براي رهايي از اين دام خطرناک، راهي جز پيروي از امام نخواهد بود .
امام کاظم (ع) مي‌فرمايد: «امام، حجت بندگان است، هر که او را رها کند گم‌راه مي‌شود و هرکه هم‌راه او باشد، نجات مي‌يابد و رستگار مي‌شود

ب) جلوگيري از ابطال عمل: پذيرش و قبولي اعمال و جلوگيري از بطلان عمل در گرو پذيرفتن امام معصوم است …. امام باقر (ع) به زراره فرمود: «اسلام بر 5 چيز بنا شده است. نماز، زکات، حج ، روزه و ولايت.» زراره مي‌گويد عرض کردم، کدام يک از آنها برتر است ، امام (ع) فرمود: «ولايت. زيرا کليد حاکم و حاکم و راه‌نماي آنها است. اگر مردي شب تا صبح را به نماز و صبح تا شب را به روزه سپري کند و و تمام ثروت خود را به صدقه بدهد و همه ساله به حج برود، امام و ولي خود را نشناخته باشد، تا از او پيروي کند و تمام کارهايش به راهنمايي او باشد، هرگز نزد خداوند اجر و ثوابي ندارد و از اهل ايمان نخواهد بود

ج) رسيدن به حيات معنوي: پيامبر (ص) فرمودند: «اي مردم! هر که بخواهد در زندگي همانند من باشد و مانند من بميرد، ولايت علي (ع) را بپذيرد و از امامان پس از او پيروي کند

د ) براي فرار از مرگ جاهليت: قال رسول‌الله (ص): «من مات لم يعرف امام زمان مالت ميت جاهليه» در روايتي که مورد پذيرش شيعه و سني است، تصريح شده که هر کس امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهليت از دنيا مي‌رود.

امام باقر مي‌فرمايد: «هر کس بميرد و امامي نداشته باشد، مرگ او مرگ جاهليت است و هيچ کس در اين جهت معذور نيست تا امام خود را بشناسد
رسول خدا فرمود: «هر کس منکر قائم از فرزندانم در زمان غيبتش بشود، و در همان حال بميرد، قطعاً به مرگ جاهليت مرده است

منبع :شیعه انلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …