برخی اثار صلوات ( اداب فرستادن صلوات و انواع صلوات)

– نخست به ابراهيم صلوات بفرستيد!  
شب بود، جمعى از اصحاب در محضر رسول خدا – صلى الله عليه و آله – نشسته بودند و از بيانات آن بزرگوار بهره مند مى شدند، آن بزرگوار در آن شب اين جريان را بيان كرد و فرمودند:
آن شب كه من را به سوى آسمان ها به معراج بردند يعنى در شب 17 يا 21 ماه رمضان سال 10 يا 12 بعثت هنگامى كه به آسمان سوم رسيدم ، منبرى براى من نصب نمودند، من بر عرشه منبر قرار گرفتم و ابراهيم خليل – عليه السلام – در پله پايين عرش منبر قرار گرفته بودند و ساير پيامبران در پله هاى پايين ترى قرار داشتند. در اين هنگام على – عليه السلام – ظاهر شد كه بر شترى از نور، سوار بود و صورتش مانند شب چهارده مى درخشيد، و جمعى چون ستارگان تابان در اطراف او بودند، در اين وقت ، ابراهيم – عليه السلام – به من گفت :
اين (اشاره به على (ع ) كدام پيامبر بزرگ و يا فرشته بلند مقام است ؟
گفتم : او نه پيامبر است و نه فرشته ؛ بلكه برادرم و پسر عمويم و دامادم و وارث علمم على بن ابى طالب است .
پرسيد: اين گروهى كه در اطراف او هستند، كيانند؟
گفتم : اين گروه ، شيعيان على بن ابى طالب هستند.
ابراهيم – عليه السلام – علاقه مند شد كه جزء شيعيان على – عليه السلام – باشد به خدا عرض كرد: پروردگارا!من را از شيعيان على بن ابى طالب – عليه السلام – قرار بده .
در اين هنگام جبرييل نازل شد و آيه 81 سوره صافات را خواند و ان من شيعته لاءبراهيم .؛ و از شيعيان او در اصول اعتقادات ابراهيم است .
پيامبر – صلى الله عليه و آله – به اصحاب فرمود: هر گاه بر پيامبر پيشين صلوات فرستاديد، نخست به من صلوات بفرستيد، سپس به آنها، جز در مورد ابراهيم خليل – عليه السلام – كه هر گاه خواستيد به من صلوات بفرستيد، نخست به ابراهيم خليل – عليه السلام – صلوات بفرستيد.
پرسيدند: چرا؟
فرمودند: به همين دليل كه بيان كردم ، او آرزو كرد تا از شيعيان على بن ابى طالب باشد.
149 – صلوات جامع  
عمار ساباطى گويد:
من نزد امام صادق – عليه السلام – بودم ، مردى گفت : اللهم صل على محمد و اهل بيت محمد امام – عليه السلام – به او فرمود: اى مرد! دايره را بر ما تنگ ساختى . آيا نمى دانى كه اهل بيت همان پنج تن اصحاب كساء هستند و بس ؟
مرد پرسيد: چگونه بگوييم ؟
فرمود: بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد تا اين كه ما و شيعيان ما نيز داخل باشيم .
150 – صلوات ناقص  
پيامبر اسلام – صلى الله عليه و آله – فرمودند: بر من صلوات ناقص ‍ نفرستيد! پرسيدند: صلوات ناقص كدام است ؟
رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمودند: اين كه بگوييد: اللهم صل على محمد و ادامه ندهيد، بلكه بايد بگوييد: اللهم صل على محمد و آل محمد.
151 – حفظ قداست صلوات  
نبايد كه صلوات فرستادن وسيله اى براى كسب شهرت و نيك نامى باشد، صلوات فرستنده نبايد بر مردم به خاطر فرستادن صلوات منت بگذارد و بخواهد از اين راه مال و جاهى كسب كند، بلكه بايد صلوات را از چشمداشت هاى دنيوى دور كند تا مقبول درگاه خدا گردد.
152 – آغاز صلوات بر نام پيامبر  
معاوية بن عمار مى گويد:
در محضر امام صادق – عليه السلام – نام برخى از انبياء را به ميان آوردم و بر او درود و صلوات فرستادم . امام صادق – عليه السلام – فرمود: وقتى نام يكى از پيامبران را بر زبان آوردى ، صلوات را با نام محمد – صلى الله عليه و آله – آغاز كن ، و چنين بگو: على نبينا و آله و عليه السلام .
خود حضرت نيز در ادامه فرمود:
درود خداوند بر محمد و آل او و جميع پيامبران باد.
153. از بين برنده نفاق  
رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرموده است :
ارفعوا اءصواتكم بالصلاة على فاءنها تذهب بالنفاق ؛
آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند كنيد؛ زيرا كه آن نفاق را خواهد برد.
154 – ذكر دنباله صلوات  
امام صادق – عليه السلام – فرمود:
از پدرم شنيد كه مردى به پرده خانه كعبه چسبيده و مى گويد:
بار خدايا! رحمت فرست بر محمد، پس پدرم به او فرمود: اى بنده خدا! آن را دنباله بريده مكن ، حق ما را به ستم مبر، بگو: اللهم صل على محمد و اءهل بيته
155 – نسب آل محمد (ص )  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
صلوات ناقص (بدون ذكر آل محمد) براى من بر زبان نياوريد؛ بلكه به اهل بيت من نيز صلوات بفرستيد و در هنگام صلوات آنان را ناديده نگيريد؛ زيرا تمام نسب ها در قيامت قطع مى شود مگر نسب من .
چون يكى از شما مى خواهد در نماز تشهد بخواند بايد بگويد: بار خدايا! بر محمد و آل محمد – عليهم السلام – درود بفرست ، و بزرگى و كرامتى كه به آنان داده اى جاويد و پيوسته بدار، و بر آنان رحم فرماى چنان : بر ابراهيم و آل ابراهيم – عليه السلام – درود فرستاده اى و كرامتشان را جاويد داشته اى و بر آن رحم كرده اى كه تو ستوده و بزرگوارى .
156 – رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:  
كسى كه بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من صلوات نفرستد، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد.
157 – صلوات در تشهد نماز  
رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرموده است :
اذا تشهد احدكم فى الصلاة فليقل : اللهم صل على محمد و على آل محمد، و بارك على محمد و على آل محمد، و ارحم محمدا و آل محمد، كما صليت و باركت و ترحمت على ابراهيم و على آل ابراهيم انك حميد مجيد ؛
158 – آثار صلوات بر محمد و آل او  
ابن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: آيا تو را مژده ندهم ؟
عرضه داشت : بفرماييد، پدر و مادرم فدايت باد! تو هميشه به خوبى مژده دهنده هستى .
حضرت فرمود: جبرييل براى من چيز شگفت آورى آورده .
على عليه السلام پرسيد: چه آورده يا رسول الله ؟
فرمود: به من خبر داد هر گاه كسى از امت من ، بر من صلوات فرستد و به دنبال آن بر اهل بيت من صلوات فرستد براى او درهاى آسمان باز خواهد شد و بر او فرشتگان هفتاد بار صلوات فرستند، گر چه گنهكار و بسيار خطا كار باشد. سپس گناهان از او مى ريزد، چنان كه برگ از درخت مى ريزد. پروردگار تبارك و تعالى مى فرمايد: لبيك اى بنده من و سعديك ! و به فرشتگان خود مى فرمايد: اى فرشتگان من ! شما بر او هفتاد بار درود فرستاديد و من بر او هفتصد صلوات مى فرستم و چون بر من صلوات فرستد و به دنبال آن صلوات بر من ، نياورد اهل بيت مرا (و فقط بگويد اللهم صل على محمد، ميان آن و آسمان هفتاد پرده افتد و خداوند بزرگ فرمايد: لا لبيك ، لا سعديك اى فرشتگان من ! دعاى او را بالا نبريد، مگر آن كه به نبى من ، عترت او را ملحق سازد و بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد، پيوسته محجوب است تا آن كه به من اهل بيتم را ملحق گرداند. (83)

83-وظايف ماه رمضان ، شماره 311.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …