برخی دیگر از اثار صلوات (ثواب 72 شهید )…

بخش پنجم صلوات و بخشش گناهان 
62 – انهدام گناهان  
امام رضا – عليه السلام – فرمود:
هر كس نتواند كفاره گناهانش را بپردازد، بايد بر محمد و آلش درود فراوانم بفرستد چه آن گناهان را منهدم مى سازد. (32)
63 – بخشيده شدن گناهان آينده و گذشته  
رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر دو بنده كه دوست يكديگر باشند براى خدا و با هم مصافحه نمايند و بر من صلوات فرستند، پيش از آن كه از هم جدا شوند، حق تعالى گناهان گذشته و آينده هر دو را مى آمرزد.
ديگر آن كه آن حضرت فرمود: هر كه مصافحه كند با مسلمانى ، و در وقت مصافحه بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد و سلم اين عمل از گناهان او، چيزى باقى نمى گذارند.
64 – درود ملايك بر صلوات فرستنده  
رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود كه : حق تعالى ، ملكى آفريده است كه دو بال دارد: يكى در مشرق است و ديگرى در مغرب ، و پاى او در زمين هفتم است و سر او در زير عرش ؛ و براى آن ملك ، پرها است به عدد همه خلايق ، از انس و جن و حيوانات صحرايى و دريايى و به عدد انفاس ‍ ايشان ، و به شمار قطرات باران و برگ درختان و ستاره هاى آسمان و ريگ هاى بيابان ؛ و چون يكى از امت من بر من صلوات فرستد، حق تعالى به آن فرشته امر فرمايد كه در نهر نور – كه درياى است زير عرش – غوطه خورد و بيرون آيد، و خود را بفشاراند؛ و از هر پر وى ، قطره اى فرو ريزد؛ و حق تعالى ، آن قطره را ملكى گرداند، و جميع آنها را امر فرمايد كه تا روز قيامت براى آن بنده استغفار كنند. (33)
65 – صلوات هنگام بوييدن گل  
مالك جهنى ، مى گويد: كه گلى به حضرت امام جعفر صادق – عليه السلام – دادم ، گرفتند و بوييدند و بر هر دو ديده گذاشتند، پس فرمودند: هر كه گلى را بگيرد و ببويد و بر ديده بگذارد و بگويد:
اللهم صل على محمد و آل محمد.
هنوز بر زمين نگذاشته باشد كه گناهانش آمرزيده شود.

66 – بخشش گناهان  
در كتاب عيون المجالس – كه آن نيز از كتب عامه است – روايت است كه :
وقتى يكى از بندگان بر رسول خدا – صلى الله عليه و آله و سلم – صلوات فرستد، منادى از عالم غيب ندا كند كه حق تعالى ، بر اين بنده ده بار صلوات فرستد؛ و چون اين ندا به آسمان اول رسد، هزار بار بر او صلوات فرستند؛ و چون به ساكنان آسمان دوم رسد، هزار بار بر آن افزايند؛ و هم چنين تا آن كه نزديك سدرة المنتهى مى رسد، به هفت هزار بار خواهد رسيد. پس حق تعالى به ملايكه خطاب نمايد كه : شما از عهده صلوات بنده من بيرون نمى توانيد آمد. آن را به من وا گذاريد، تا آن كه من جزاى او را بدهم ، و جزاى او آن است كه گناهان او را بيامرزم .
67 – طلب آمرزش با همه زبان  
در اخبار وارد شده است كه وقتى بنده اى بر رسول خدا صلى الله عليه و آله صلوات فرستد، حق تعالى از آن صلوات ، از نور، عمودى مى آفريند كه يك طرف آن بر زمين است ، و طرف ديگر آن در آسمان ، و آن عمود، هفتاد هزار شعبه دارد؛ و بر هر شعبه ، هفتاد هزار ملك نشسته است ؛ و هر ملكى هفتاد هزار سر دارد؛ و بر هر سرى هفتاد هزار دهان است ؛ و در هر دهانى هفتاد هزار زبان است ؛ و به هر زبانى هزار لغت تكلم مى نمايد، و جميع آن ملايكه با همه آن ها زبان ها و لغت ها براى آن صلوات فرستنده استغفار مى كنند، تا روز قيامت .
68 – از بين برنده گناهان  
امير المؤ منين – عليه السلام – فرمود: فرستادن صلوات بر پيغمبر خدا – صلى الله عليه و آله – بهتر از آبى كه آتش را خاموش كند، گناهان را از بين مى برد و سلام بر آن حضرت اءفضل است از آزاد كردن چند بنده از قيد بردگى ، و دوستى رسول خدا – صلى الله عليه و آله – افضل و برتر از جان نثارى و ريختن خون ها.
و همچنين فرمود: به كار بردن شمشيرها در راه خدا است .
69 – خوشا به حال شما كه آمرزيده شديد  
پيغمبر اكرم – صلى الله عليه و آله – فرمودند:
همانا كاروانى از فرشتگان به امر خداوند بزرگ در جهان پراكنده اند، هرگاه به جلسه ذكر خاندان عصمت و طهارت مى رسند و به يكديگر مى گويند فرود آييد زمانى كه پياده شدند اهل محفل را با آمين گفتن و صلوات آنان همراهى مى كنند؛ و در پايان به يكديگر بر اهل ذكر گويند خوشا بر شما كه آمرزيد شديد!
70 – نوشتن صلوات  
پيامبر خدا – صلى الله عليه و آله – فرمودند:
من صلى على فى كتاب لم تزل الملائكة تستغفر له مادام اسمى فى ذلك الكتاب . ؛
هر كس در نوشته اى بر من درود فرستد، تا زمانى كه نام من در آن نوشته موجود باشد، فرشتگان پيوسته براى او آمرزش طلبند.
71 – بخشش گناهان به اندازه ريگ بيابان  
از حضرت امام على نقى عليه السلام منقول است : هر كه گلى را ببويد و بر ديده ها گذاشته ، صلوات بر محمد و ائمه عليهم السلام بفرستد، حق تعالى براى او از حسنات به قدر يك بيابان عالج كه در ما بين مكه و شام و عراق كشيده شده است ، بنويسد و از گناهان او، به عدد ريگ بيابان محو نمايد.
72 – محو شدن ده گناه  
رسول اكرم – صلى الله عليه و آله – فرمود:
هر كس بر من يك بار صلوات و درود فرستد، خدا به سبب آن ده بار بر وى درود فرستد و ده گناه از وى محو فرمايد و ده حسنه براى او ثبت كند و دو فرشته موكل بر او براى رساندن آن صلوات به روح من از يكديگر سبقت گيرند.
73 – آمرزش گناهان  
پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمودند:
من قال اءللهم صل على محمد و آل محمد اءعطاه الله اءجر اثنين و سبعين شهيدا و خرج من ذنوبه كيوم ولدته امه ؛
هر كس بگويد اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند به او پاداش ‍ هفتاد و دو شهيد خواهد داد و مانند روزى كه از مادر متولد گرديده است از گناه بيرون خواهد گرديد.
74 – باقى نماندن چيزى از گناه  
رسول خدا (ص ) فرمودند:
هر كس بر من يك بار درود فرستد خدا به رويش درى از عافيت خواهد گشود و نيز روايت شده است كه آن حضرت فرمودند: هر كس بر من يك بار فرستد چيزى از گناه برايش باقى نخواهد ماند.
75 – پاك شدن سهر روز از گناه  
رسول اكرم – صلى الله عليه و آله – فرمودند:
هر كه يك مرتبه بر من صلوات فرستد، آن دو ملكى كه حافظ اويند، تا سه روز، هيچ گاه براى او نمى نويسند.
76 – ريزش گناهان  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
هر گاه كسى از امت من بر من صلوات فرستد و به دنبال آن بر اهل بيت من صلوات فرستد، براى او درهاى آسمان باز خواهد شد و بر او فرشتگان هفتاد بار صلوات مى فرستند؛ گر چه گنهكار بسيار خطاكار باشد. سپس از او گناهان مى ريزد، چنان كه برگ از درخت مى ريزد.
77 – لطف الهى بكند كار خويش  
در كتاب جذب القلوب الى ديار المحبوب نوشته شيخ عبدالحق دهلوى آمده است كه :
مردى هنگام طواف ، غير از صلوات بر پيغمبر (ص ) به ذكر ديگرى نمى پرداخت . از او پرسيدند: چرا از صلوات ذكر ديگرى نمى گويى ؟
گفت : من با خدا عهد كردم كه به وردى غير از صلوات بر محمد و آل محمد نپردازم ؛ زيرا پس از آن كه پدرم وفات نمود، او را ديدم كه صورتش مانند صورت خر شد، بسيار غمگين و ناراحت شدم و با غصه خوابيدم ، در خواب ، رسول خدا (ص ) را ديدم ، دامن آن بزرگوار را گرفته و التماس نمودم و او را شفيع پدر خود قرار دادم و به آن حضرت گفتم : چرا صورت پدرم تغيير كرده ؟
آن حضرت فرمودند: پدرت رباخوار بود و كسى كه در دنيا رباخوارى كند، در آخرت صورت او تغيير كرده و به شكل حمار (خر) در مى آيد؛ اما از آن جا كه پدر تو هر شب به هنگام خواب ، صد بار بر من ، صلوات مى فرستاد، به همين خاطر، من شفاعت تو را درباره او قبول نموده و صورتش را به حالت اوليه برگردانيدم .
من از خواب بيدار شدم ، هنگامى كه به صورت پدرم نگاه كردم ، ديدم صورتش مثل ماه مى درخشد، او را دفن كردم و به هنگام تدفين او شنيدم كه هاتفى مى گفت : سبب عنايت بارى تعالى و غفران و آمرزش او به پدر تو به اين خاطر بود كه او بر پيامبر صلوات مى فرستاد. (34)
78 – ثواب هفتاد و دو شهيد  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
هر كس بر محمد و آل او صلوات بفرستد، خداوند به او ثواب هفتاد و دو شهيد عنايت فرمايد و از گناهان بيرون مى آيد مانند روزى كه از مادر متولد شده باشد. (35)
79 – ثواب عادت به نوشتن ذكر صلوات  
در كتاب معراج النبوه آمده است كه : مردى در كوفه براى مردم كتاب مى نوشت و عادت داشت كه هنگام نوشتن ، هر گاه به نام مبارك پيامبر صلى الله عليه و آله مى رسيد، صلوات را نيز همراه آن مى نوشت ، پس از اين كه وفات نمود، او را در خواب ديدند، از او پرسيدند: با تو چه كردند؟
او گفت : چون من عادت داشتم پس از نوشتن نام پيامبر صلى الله عليه و آله را نيز بنويسم به همين خاطر مرا آمرزيدند. (36)
80 – رفع غيبت  
روزى ، يكى از اولياء به الياس و خضر، – عليهماالسلام – شكايت كرد، كه مردم ، غيبت بسيار مى كنند و آن از گناهان كبيره است . هر چند كه ايشان را نصيحت مى كنم و از آن منع مى نمايم ، سخن من را نمى شنوند و آن عمل قبيح را ترك نمى كنند. حضرت الياس – عليه السلام – فرمود: چاره اين كار، آن است كه چون كسى به مجلس در آيد، به او بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم صلى الله على محمد و آل محمد ، كه حق تعالى ، ملكى را بر اهل آن مجلس موكل مى گرداند، كه هر گاه كسى شروع در غيبت كردن نگاه دارد.
پس حضرت خضر – عليه السلام – فرمود كه : چون كسى در وقت بيرون رفتن از مجلس ، بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم و صلى الله على محمد و آل محمد ، حق تعالى ملكى را مى فرستد، تا آن كه نگذارند كه اهل آن مجلس ، غيبت او نمايند.
 

 

32-مصابيح الدجى ، ص 419.
33-شرح و فضايل صلوات ، ص 82.
34-خزينة الجواهر، ص 588.
35-داستان هاى از صلوات .
36-خزينة الجواهر، ص 589.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …