بعضی شباهتهای امام زمان سلام الله علیه به حضرت یوسف علیه السلام

– كودكى

غيبت‏يوسف از دوران كودكى آغاز شد .

و جاءت سيارة فارسلوا واردهم فادلى دلوه قال يا بشرى هذا غلام . (10)

و (در همين حال) كاروانى فرا رسيد و مامور آب را (در پى آب) فرستادند . او دلو را در چاه افكند. (ناگهان) صدا زد: مژده باد اين كودكى است (زيبا و دوست داشتنى) !

غيبت‏يوسف زهرا عليه السلام نيز از دوران كودكى آغاز شد .

قال ابوعبدالله عليه السلام:

قال رسول الله صلى الله عليه و آله لابد للغلام من غيبته فقيل له ولم يا رسول الله؟ قال يخاف القتل . (11)

امام صادق عليه السلام از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل مى‏كند كه حضرت فرمودند:

ناچار براى آن كودك (امام مهدى (عج)) غيبتى خواهد بود . پرسيده شد: براى چه؟ فرمودند: از ترس كشته شدن

حضرت مهدى (عج) در سال 255 هجرى به دنيا آمد . آغاز غيبت صغرا نيز در سال 260 هجرى است . بنابراين، ايشان در آغاز غيبت صغرى، 5 ساله بوده‏اند .

4- زيبايى و بخشندگى

همان‏گونه كه يوسف در زيبايى و بخشندگى، شهره‏ى آفاق بود، يوسف زهرا عليه السلام نيز به بالاترين درجه‏ى اين دو ويژگى آراسته است .

عن ابى نصر قال سمعت ابا جعفر عليه السلام يقول:

فى صاحب هذا الامر اربع سنن من اربعة انبياء . . . وسنة من يوسف من جماله و سخائه . . . . (12)

ابى نصر مى‏گويد امام باقر عليه السلام فرمودند:

صاحب اين امر (حضرت مهدى (عج)) با چهار پيامبر شباهت‏هايى دارد . . . شباهت او با يوسف، در زيبايى و بخشندگى اوست . . . .

رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود:

ليبعثن الله عزوجل فى هذه الامة خليفة يحثى المال حثيا و لا يعده عدا . (13)

به زودى خداوند عزوجل در اين امت، خليفه‏اى را بر مى‏انگيزد كه مال را بى آن كه بشمارد، به ديگران مى‏بخشد .

5- هراس

يوسف در عالم رؤيا ديد كه يازده ستاره و خورشيد و ماه در برابرش سجده مى‏كنند، ولى به سفارش پدر از ترس مكر برادران، رؤياى خويش را پنهان كرد .

اذ قال يوسف لابيه يا ابت انى رايت احد عشر كوكبا والشمس والقمر رايتهم لى ساجدين قال يا بنى لاتتقصص رؤياك على اخوتك فيكيدوا لك كيدا . (14)

(به ياد آور) هنگامى را كه يوسف به پدرش گفت: پدر! من در خواب ديدم كه يازده ستاره و خورشيد و ماه در برابرم سجده مى‏كنند. (يعقوب) گفت: فرزندم! خواب خود را براى برادرانت‏بازگو مكن; زيرا براى تو نقشه‏ى (خطرناكى) مى‏كشند .

يوسف زهرا عليه السلام نيز همين گونه است; يعنى به دليل هراس از دشمنان، بايد نام مباركش پنهان باشد .

عن ابى خالد الكابلى قلت لمحمد بن على الباقر عليه السلام:

اريد ان تسميه لى حتى اعرفه باسمه فقال: سالتنى والله يا ابا خالد عن سؤال مجهد ولقد سالتنى عن امر لوكنت محدثا به احدا لحدثتك ولقد سالتنى عن امر لو ان بنى فاطمه عرفوه حرصوا على ان يقطعوه بضعة بضعة . (15) ابوخالد كابلى مى‏گويد به امام باقر عليه السلام عرض كردم:

نام مبارك او (حضرت حجت عليه السلام) را براى من بگوييد تا او را به نام بشناسم . حضرت فرمودند: اى اباخالد! به خدا سوگند! پرسش زحمت‏انگيز و مشقت آورى از من پرسيدى و درباره‏ى مساله‏اى از من پرسيدى كه اگر گفتنى بود، به يقين به تو مى‏گفتم . تو درباره‏ى چيزى از من پرسش كردى كه اگر بنى فاطمه او را بشناسند، حرص ورزند كه او را تكه تكه كنند .

6- ظلم

دليل غيبت‏يوسف، ستم برادران در حق او بود، يعنى حسادت ورزيدن و به چاه افكندن او .

و اجمعوا ان يجعلوه فى غيابت الجب . (16)

وتصميم گرفتند وى را در نهان گاه چاه قرار دهند .

يكى از حكمت هاى غيبت‏يوسف زهرا عليه السلام نيز ستم حاكمان و طاغوت‏هاى خون آشام در حق آن حضرت است .

عن زرارة بن اعين قال:

سمعت الصادق جعفربن محمد عليه السلام يقول: ان للقائم غيبة قبل ان يقوم قلت ولم ذلك جعلت فداك؟ قال يخاف و اشار بيده الى بطنه وعنقه . (17)

زراره مى‏گويد:

از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: قائم (عج) پيش از قيامش غيبتى دارد . عرض كردم: فدايت‏شوم چرا؟ حضرت با اشاره به شكم و گردن مباركشان فرمود (از كشته شدن) مى‏ترسد .

طاغوتيان عصر ما در شمار، از طاغوتيان عصر تولد حضرت، كمتر و از نظر ابزار نظامى، ضعيف‏تر نيستند . خون‏آشامى و جنايت پيشه‏گى‏شان نيز به مراتب از آنان بيشتر است . پس آن ترس هنوز وجود دارد . به اميد آن روزى كه ياوران كارآمدى پرورش يابند تا بتوانند سپر بلاى حضرت باشند و او را از گزند حوادث در امان دارند; زيرا كه فراهم آمدن چنين افرادى، پيش زمينه‏ى فرا رسيدن روز موعود است .

7- ريزش و رويش

برادران يوسف، او را به چاه افكندند; زيرا دل‏هاى شان از حسد آكنده بود . بنابراين، خوبى‏هاى او را نمى‏ديدند، ولى غريبه‏ها از ديدن او مسرور گشتند و اظهار شادمانى كردند .

وجاءت سيارة فارسلوا واردهم فادلى دلوه قال يا بشرى هذا غلام . (18)

و (در همين حال) كاروانى فرا رسيد و مامور آب را (در پى آب) فرستادند . او، دلو خود را در چاه افكند. (ناگهان) صدا زد: مژده باد اين كودكى است (زيبا و دوست داشتنى) !

هنگام رو به رو شدن با يوسف زهرا نيز برخى مسلمانان، بر وى شمشير مى‏كشند; زيرا سينه‏هايى آكنده از كينه دارند يا خود را از او بيشتر دوست دارند يا اين كه خود را زمام دار امور خويش مى‏دانند و در برابر راى و نظر او، راى و نظرى جداگانه براى خود قايل‏اند و يا . . . .

امام صادق عليه السلام فرمود: القائم (عج) يلقى فى حربه مالم يلق رسول الله صلى الله عليه و آله . ان رسول الله صلى الله عليه و آله اتاهم وهم يعبدون الحجارة منقورة وخشبا منحوته وان القائم يخرجون عليه فيتاولون عليه كتاب الله و يقاتلونه عليه . (19)

قائم (عج) در پيكار خود با چنان چيزى رو به رو خواهد شد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله با آن رو به رو نگرديد . همانا رسول خدا صلى الله عليه و آله در حالى به سوى مردم آمد كه آنان، بت‏هاى سنگى و چوب‏هاى تراشيده را مى‏پرستيدند . ولى قائم (عج) چنان است كه بر او مى‏شورند و كتاب خدا را بر ضد او تاويل مى‏كنند . آن گاه به استناد همان تاويل، با او به جنگ برمى‏خيزند .

در اين ميان، برخى بيگانگان هستند كه از ديدنش خشنود مى‏شوند و به او مى‏پيوندند; زيرا با فطرت‏هايى پاك به سوى او مى‏روند و با چشمانى بى‏غرض به او مى‏نگرند .

امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:

اذا خرج القائم (عج) خرج من هذا الامر من كان يرى انه من اهله و دخل فيه شبه عبدة الشمس والقمر . (20)

چون قائم (عج) قيام كند، كسى كه خود را اهل اين امر مى‏پنداشته است، از اين امر بيرون مى‏روند . در مقابل، افرادى مانند خورشيد پرستان و ماه پرستان، به آن مى‏پيوندند .

8- بهاى اندك

كاروانيانى كه يوسف را يافتند، او را به بهاى اندكى فروختند; زيرا از ارزش آن در يگانه، آگاهى نداشتند .

و شروه بثمن بخس دراهم معدود وكانوا فيه من الزاهدين . (21)

و (سرانجام) او را به بهاى اندكى – چند درهم – فروختند و نسبت‏به (فروختن) او بى رغبت‏بودند .

برخى شيعيان نيز به دليل نا آگاهى از مقام و منزلت‏حضرت مهدى (عج) و از سر هواپرستى و دنياخواهى، افتخار محبت و خدمت‏به آستان او را، به بهاى اندكى فروخته و رشته‏ى پيوند خود را گسسته‏اند . تاريخ، نمونه‏هاى فراوانى از اين مردمان را به ياد دارد . براى مثال، از ابوطاهر محمد بن على بن بلال مى‏توان نام برد . وى به طمع اموالى كه از حضرت مهدى (عج) نزد او بود، آن را به محمد بن عثمان عمرى – سفير دوم – نسپرد و ادعا كرد كه خود وكيل حضرت مهدى (عج) است . حضرت مهدى (عج) نيز توفيقى در لعن او صادر كرد . (22

(10) – يوسف، 19 .
(11) – بحارالانوار، ج 52، ص 95 .
(12) – منتخب الاثر، ص 371 .
(13) – معجم احاديث الامام المهدى، ج 1، ص 240 .
(14) – يوسف، 4 و 5 .
(15) – غيبت نعمانى، ص 414 .
(16) – يوسف، 15 .
(17) – كمال الدين، ج 2، ص 157 .
(18) – يوسف، 19 .
(19) – غيبت نعمانى، ص 424 .
(20) – همان، ص 450 .
(21) – يوسف، 20 .
(22) – غيبت طوسى، ص 400

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …