تعداد یاران امام زمان(علیه السلام)

 تعداد یاران امام زمان(علیه السلام)

yaran-mahdi

میلیون ها میلیون آدم بر روی این کره خاکی متولد می شوند، زندگی می کنند و در آخر به دست مرگ سپرده می شوند. در بین تمام این آدم های جورواجور چطور می توان گروهی را برای انجام کاری انتخاب و گلچین کرد؟ کار سختیست، قبول داریم؛ اما چطور ممکن می شود که فقط سیصد و سیزده نفر از آن ها جزء یاران خاص می شوند؟  جواب این سؤال را در یادداشت های بعدی خواهید خواند. اما در این یادداشت  کوتاه به تعداد یاران امام زمان(ع) خواهیم پرداخت و هر دسته را معرفی می کنیم…

یـاران امـام زمـان (ع) چـنـد دسـته اند.
دسته اول
یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حـضـرت(ع) هستند که تعدادشان 313 نفر است و همان هایی هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان امت معدوده  یاد می کند.”وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیقُولُنَّ مَا یحْبِسُهُ أَلَا یوْمَ یأْتِیهِمْ لَیسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ”

“و ما اگر عذاب آنها را تا مدتى اندک و معين تأخير بيندازيم حتماً به عنوان مسخره مى گويند: علت بازداشتن عذاب چيست؟ آگاه باشيد كه روزى كه قرار است بيايد خواهد آمد و از ايشان بر نخواهد گشت، و ايشان را همان عذابى كه به آن استهزاء مى كردند فرا مي گيرد.”

امام محمد باقر و امام جعفر صادق(علیهم السلام) در تفسیر این آیه می فرمایند:
“امت معدوده، همان اصحاب مهدی در آخرالزمان می باشند که شمارشان به تعداد اصحاب بدر، سیصد و سیزده نفر است. همگی در یک زمان مانند ابرهای پراکنده پاییزی گردهم می آیند.”(1)

هـرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام مهدی (ع ) شروع نمی شود.

امیرالمؤمنین علی (علیه اسلام) می فرمایند:
“او( حضرت مهدی(عج)) در آخر الزمان، زمانی که اگر کسی نام خدا را ببرد، کشته خواهد شد؛ ظهور خواهد کرد و خداوند گروهی(یاران) پراکنده همچون ابرهارا برایش جمع می کند و دل هایشان را با یکدیگر الفت می دهد. آن ها نه از کسی هراس دارند و نه به کسی دل خوش اند، تعداد آن ها به شمار اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) در جنگ بدر می باشد که کسی بر آن ها پیشی نگرفته و نخواهد گرفت، و نیز به تعداد اصحاب طالوت که به همراه او از نهر عبورکردند…”(2)

دسـتـه دوم
پس از جمع شدن پرچمداران و ستاد فرماندهی،  این دسته به یاری آن ها مـی آیـنـد. طـبـق روایـات 10 یـا 12 هـزار نـفـرنـد. وقـتـی ایـن حـلقـه کامل شود، حرکت و قیام؛ آغاز می شود.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
“سیصدو سیزده نفر به حضورش می رسند و بیعت می کنند. او در مکه می ماند تا آن که شمار یارانش به ده هزار نفر برسد؛ سپس از آنجا به مدینه بروند.”(3)

دسته سوم
مؤ منانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود.

قابل ذکر است که این دسته بندی فوق، ناشی از عوامل زیر است:
الف. میزان خلوص و معرفت یاران به حضرت حجت(ع)
ب. اهمیت و جایگاه خود یاران
ج. کارهایی که به هر دسته سپرده می شود.  قاعدتا کارهای مهمتر و کلیدی تر به یارانی که معرفت و شناخت بیشتری نسبت به امام عصر(عج) دارند سپرده می شود.
د. نحوه ورود آن ها به مکه. در روایات و احادیث آمده است که یاران خاص امام یعنی همان 313 نفر، با طی الارض و یا راه هایی شبیه آن وارد مکه می شوند.

******
یاران امام زمان(عج)، مجموعه یادداشت هایی است که به ویژگی های یاران آن امام(ع) می پردازد.پی نوشت:
1. القندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ص 509
2. الحاکم النیشابوری، صحیح مسلم، مسلم بن الحجاج، ج 4، ص 554.
3. المفید؛ محمد بن محمد، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ص 343.
منبع: تاریخ پس از ظهور، نویسنده: شهید سید محمد صدر، ترجمه حسن سجادی پور، انتشارات موعود عصر(عج)، تهران سال 1389، چاپ سوم، فصل چهارم، ویژگی یاران امام زمان(ع)، ص 225 به بعد.

ماءمعین 

یاران امام زمان(عج)، مجموعه یادداشت هایی است که به ویژگی های یاران آن امام (عج) می پردازد.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج): حفظ شدگان

یاران امام زمان (عج): حفظ شدگان اگر تمام هستی و کائنات و هر آنچه که خداوند از جن و انس آفریده است، در یک طرف باشند و خدای آن ها هم در طرف دیگر، و همگی علیه قدرت و خواست خداوند تمام قد بپاخیزند و همه قدرت خود را در …

یاران امام زمان (عج)
ملیت یاران امام زمان(علیه السلام)

ملیت یاران امام زمان(علیه السلام) وقتی صحبت از یاران سیصد و سیزده نفری امام زمان(علیه السلام) می شود، نام افرادی که تاریخ ساز هستند به چشم می خورد. اصحاب کهف، يوشع بن نون، مالك اشتر، مقداد، سلمان و ابودجانه انصاری(1) در این زمره قرار دارند. اما آیا تا به حال …

یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان(علیه السلام)

یاران امام زمان(علیه السلام) در آغاز یک سؤال جدی را مطرح می کنیم و به پاسخ درباره آن می پردازیم. سؤالی که ممکن است ذهن خیلی از ما را درگیر کرده باشد، این است: یک اقلیت 313 نفری که از نقاط دور دست جهان در شهر مکه گرد هم می …