تفسیر زیارت عاشورا: انتقام

تفسیر زیارت عاشورا: انتقام

 

در دو فراز از زيارت عاشورا، زيارت كننده از خداوند مي‌خواهد كه همراهي با امام پيروزمند يا امام مهدي علیه السلام  را در خونخواهي امام حسين علیه السلام  روزي‌اش گرداند؛ يكبار در اين فراز:
«فاسأل الله… أن يرزقني طلب ثارك مع إمامٍ منصورٍ من أهل بيت محمّدٍ (صلّی الله علیه وآله)؛ پس از خدا مي‌خواهم… كه خونخواهي تو را به امامي پيروزمند از خاندان محمد(ص) روزيم كند.»
بار ديگر در فراز زير:
«و اسئله… أن يرزقني طلب ثاري [كم] مع امامٍ مهديٍّ [هديً] ظاهرٍ ناطقٍ بالحقّ منكم؛ و از او مي‌خواهم… كه خونخواهي شما را به همراه امامي از شما كه مهدي [هدايتگر] آشكار و گويا به حق است، روزي من قرار دهد.»

اولین چیزی که ازاین فراز متوجه می شویم این است که امام مهدی(ع) ظهور می کنند و انتقام خون جدّشان را از دشمنان می گیرند. این موضوع در بخشهای دیگری از ادعیه و زیارات ما آمده است، مثلاً ندبه خوانها، هر جمعه می خوانند: “أین الطّالبُ بِدَمِ المَقتولُ بکربلا…”

حال در اینجا دو سؤال مطرح می شود: اولّاً در زمان ظهور همه قاتلان امام حسین مرده اند، آیا زمینه ای برای انتقام گیری هست؟ ثانیاً، در تاریخ آمده است که افرادی چون مختار، قیام کردند و قاتلان امام  حسین(ع) را به قتل رسانده اند، آیا باز هم قاتلان مجازات خواهند شد؟

در پاسخ به این سؤالات، چهار صورت را در زمان ظهور می توان در نظر گرفت:
1.    انتقام از نسل به جا مانده از قاتلان کربلا؛ این دلیل از روایت زیر گرفته شده است: «به حضرت ابوالحسن علي بن موسي الرضا(ع) عرض كردم: يابن رسول الله، چه مي‌فرماييد دربارة حديثي كه از امام  ادق(ع) روايت شده است كه فرمود: “هرگاه قائم(ع) قيام [خروج] كند، نسل و نوادگان قاتلان حسين(ع) را به خاطر كارهاي پدرانشان به قتل خواهد رساند؟ فرمود: «همين‌طور است».

عرض كردم: پس قول خداي عزّ و جلّ: «و هيچ نفسي بار ديگري را بر دوش نمي‌گيرد(1)» معنايش چيست؟ فرمود: خداوند در تمامي اقوالش راست گفته است، ولي ذريّة كشندگان امام حسين(ع) به كرده پدرانشان راضي هستند و به آن جنايت‌ها افتخار مي‌كنند، هر كس به كاري راضي باشد همچون كسي است كه آن را انجام داده و چنانچه مردي در شرق كشته شود و مرد ديگري در مغرب به كشته شدنش راضي باشد، آنكه رضا داده، نزد خدای عزّ و جلّ، شريك قاتل خواهد بود. بنابراين، تنها بدين جهت حضرت قائم(ع) وقتي خروج كند آنها که از کرده پدرانشنان راضی هستند را مي‌كشد(2).»

2.    انتقام از جریان و خطّی که باعث شهادت امام حسین شد: بنا به نقل تاریخ همیشه بین دو خاندان بنی هاشم و ابوسفیان دشمنی بوده است. با فتح مکه با اینکه ظاهراً ابوسفیان و خانواده اش اسلام آوردند ولی هیچ وقت دست از تلاش برای نابودی اسلام برنداشتند. اوج این دشمنی در واقعه ی کربلا اتفاق افتاد.
این جریان و تقابل تا زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام نیز ادامه خواهد داشت، به طوری که امام مهدی(ع) آخرین بازمانده از خاندان ابوسفیان، یعنی سفیانی یا همان عثمان بن عنبثه را قتل خواهد رساند و از جریان و خطّ فکر آنها انتقام خون به ناحق ریخته را خواهد گرفت.

3.    انتقام از قاتلانی که رجعت می کنند: همانطور که می دانید، در بحث رجعت که یکی از ارکان اعتقادی شیعیان است، گفته می شود که در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان(ع)، مؤمنان محض و کافران محض به دنیا بازمی گردند تا مؤمنان رستگاری را ببینند و مشرکان و کافران، سزای جنایات خود را.
بنابراین قاتلان امام حسین(ع) که از کافران محض بودند، بازمی گردند و نتیجه اعمال خود را می بینند(3).

4.    انتقام عملی با تحقق آرمانهای شهدای کربلا: نهضت کربلا با هدف اقامه حق، مبارزه با ستم، امر به معروف و نهی از منکر و… برپا شد، با قیام امام مهدی(ع) همه ی این آرمانها محقق می شود. در واقع می توان گفت که همه ی اهداف و آرمانهای حضرت اباعبدالله جامعه عمل می پوشد و دیگر اثری از کافران و ستمگران و اهدافشان نیست. این است که به آن انتقام عملی می گویند.

بنابراین مطالبی که با هم خواندیم، ما در زیارت عاشورا، بعد از نزدیک شدن به اهل بیت(ع) و اعلام برائت از دشمنانشان و همچنین تقرّب جستن به خداوند متعال، از او درخواست می کنیم که به ما توفیق دهد تا همراه امام زمانمان، با یکی از راههایی که گفته شد، انتقام خون به ناحق ریخته شده امام حسین(ع) و یارانشان را بگیریم.

پی نوشت:
1ـ سوره انعام(6)، آیه 163؛
2ـ سیمای امام مهدی در قرآن، سیدهاشم بحرانی، ص227ـ 226؛
3ـ ر.ک: بحارالانوار، ج 53، ص 39، ح1، برای مطالعه بیشتر در زمینة موضوع
رجعت ر.ک: ابراهیم شفیعی سروستانی، معرفت امام زمان (ع) و تکلیف منتظران،
ص 484-544.
کلید واژه: انتقام، امام حسین، امام مهدی، عاشورا، ادعیه

منبع:
ماهنامه موعود شماره 108، چگونگی انتقام شهدای کربلا، http://old.mouood.org/content/view/10293/3/
با تصرف و تلخیص

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سید الشهدا
1
کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))

کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))   ردیف توضیحات و دانلود حجم     کربلا (جدید) 4,198   1 محرم نزدیک است (هلالی، جدید) 3,568   2 ماجرای مداحی گوش کردن جوان روس 1,724   3 عدل ستمدیده – کلیپی زیبا از سخنان آیت الله جوادی …

سید الشهدا
2
فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول هم محرم سال ۶۱ هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها …

سید الشهدا
حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد

 حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد چند روز مانده به محرم، تقریباً از عید غدیر، جوانها به شوق عزاداری امام حسین (علیه السلام) تکیه ها را بنا می کنند. انگار برای عزاداری، اشک ریختن، سینه زدن و سیاه پوشیدن عجله داشته باشند. انگار که دلشان بخواهد هلال ماه محرم …