تفسیر زیارت عاشورا: سلام

تفسیر زیارت عاشورا: سلام

http://dl.hadiskadeh.ir/dl1/filez/salaam-aashura_%28Tazohor.com%29.jpg

از بین زیاراتی که از ائمه و معصومین به ما رسیده است، زیارت عاشورا از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم شرح و تفسیر فرازهایی از این زیارت را برای شما انتخاب کردیم و در اختیارتان می گذاریم.
اولین قدم برای ورود به مفاهیم عظیم زیارت عاشورا، “سلام” است. واژه سلام هم جنبه ی دعایی دارد و هم از اسماء خاص الهی است. جنبه ی دعایی آن به معنی آرزوی سلامتی کردن و دعا برای در امان خدا ماندن است. در معنی دوم که همان اسم خداوند بودن است، سلام هم مایه ی تبرّک است و هم رحمت پروردگار را به همراه دارد.

طبیعی است که آدمی به کسی که حاضر است سلام کند نه به کسی که غایب است و حضور ندارد. در نتیجه می توان گفت که یکی از نتایج سلام کردن گریز از تنهایی و خلوت است؛ در جایی که آدمی تنهاست و با کسی رابطه ندارد، با یک سلام، شخص مورد نظر حاضر می شود و گوینده سلام دیگر تنها نیست.

بنابراین با خواندن سلامهای ابتدای زیارت عاشورا، امام حسین علیه السلام توجهش به خواننده جلب شده و در برابر خواننده زیارت عاشورا حاضر می شود.

السلام علیک یابن امیرالمؤمنین وبن سیدالوصیین اوصیاء پیامبر اکرم صلوات الله علیهم اجمعین، بنابر روایات و احادیثی که در دسترس ما قرار دارد، امامان دوازده گانه شیعیان هستند. این موضوع را علمای اهل تسنن هم با روایات و احادیثی که در کتب خود آورده اند، تأیید می کنند.

“آیة الله سید عبدالله شبّر” در کتاب تفسیر زیارت جامعه کبیره اش(1) می گوید:
دانشمندان اهل تسنن در کتاب “الجمع بین الصحیحین”، “بخاری” و “مسلم” از جابربن سحره روایت کرده اند که پیامبر اکرم فرمود:«بعد از من 12نفر جانشین خواهند بود، سپس کلمه ای را آهسته فرمود و آنگاه ادامه داد تمامی آن جانشینان از قریش هستند.»

علمای اهل سنت از ابن عباس نقل کرده اند:
“از حضرت رسول هنگامی که لحظات آخر عمر را سپری می کرد، پرسیدم: «نعوذ بالله اگر شما از دنیا رفتید، ما با چه کسی بیعت کنیم؟ حضرت رسول با دست به علی علیه السلام اشاره کرد و فرمود: این علی با حق است و حق نیز با اوست و پس از وی یازده امام خواهد بود.»”

بنا بر آنچه گفتیم، سید اوصیای پیامبر اکرم (ص)، حضرت امیرالمؤمنین، علی (ع) است و در زیارت عاشورا هم این مطلب در قالب واژه “وبن سید الوصیین” بیان شده است؛ “بن”، مقصود امام حسین است، چون از اول زیارت، ایشان مورد خطاب است و امام حسین (ع)هم که فرزند حضرت علی (ع) است، پس “سیدالوصیین”
لقب امام اول شیعیان است.

پی نوشت:
1_  الانوارُ اللامعة فی شرح زیارة الجامعة، به نقل از تحلیلی از حماسه
سیاسی ـ تاریخی زیارت عاشورا، محمد رسول دریایی
تحلیلی از حماسه سیاسی ـ تاریخی زیارت عاشورا، صص24_33

منبع:
تحلیلی از حماسه سیاسی ـ تاریخی زیارت عاشورا؛ محمد رسول دریایی؛ انتشارات جعفری
با تصرف و تلخیص

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سید الشهدا
1
کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))

کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))   ردیف توضیحات و دانلود حجم     کربلا (جدید) 4,198   1 محرم نزدیک است (هلالی، جدید) 3,568   2 ماجرای مداحی گوش کردن جوان روس 1,724   3 عدل ستمدیده – کلیپی زیبا از سخنان آیت الله جوادی …

سید الشهدا
2
فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول هم محرم سال ۶۱ هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها …

سید الشهدا
حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد

 حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد چند روز مانده به محرم، تقریباً از عید غدیر، جوانها به شوق عزاداری امام حسین (علیه السلام) تکیه ها را بنا می کنند. انگار برای عزاداری، اشک ریختن، سینه زدن و سیاه پوشیدن عجله داشته باشند. انگار که دلشان بخواهد هلال ماه محرم …