حجاب در مسيحيت

حجاب در مسيحيت

اگر مسيحيان تابع حضرت عيسى ‌(ع) هستند، چرا بعضى از آنان حيا و حجاب خود را حفظ نمي‌كنند؟

پاسخ:

گرايش فطرى انسان او را به نوعى پوشش فرا مي‌خواند و همين پوشش كه ميل فطرت‌هاى پاك و تأثير نايافته از انحراف‌هاى محيط، بدو تعلق دارد، در اديان پيشين مطرح شده است‌.

بررسى آداب و رسوم اقوام پيشين و گذشته مردم برخى جامعه‌ها نشان دهنده وجود چنين قانونى در آيين آن‌ها است‌. در برخى از اقوام و اديان‌، مسأله پوشش زن با سخت‌گيرى و شدت عمل همراه بوده است‌; مثلاً در اصول اخلاقى تلمود و آيين يهود چنين آمده است‌: “اگر زنى به نقض قانون يهود مي‌پرداخت‌; چنان‌كه مثلاً بي‌آن كه چيزى بر سرش داشت و در ميان مردم مي‌رفت و يا در شارع عام نخ مي‌رشت يا با هر سنخى از مردان درد دل مي‌كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در خانه‌اش تكلّم مي‌نمود، همسايگانشان مي‌توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.”(تاريخ تمدن ويل دورانت‌، ج 4، ص 461، شركت انتشارات علمى و فرهنگي‌.) حجاب را در ايران قديم‌، هند و آلمان و برخى قبايل نيز مي‌توان رديابى كرد. ويل دورانت مي‌نويسد: “بالاتر از سرزمين ارمنيان و در كنار درياى سياه‌، سكاها بيابان‌گردى مي‌كردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه مي‌داشتند.”(همان‌، ج 1، ص 336 . ر.ك‌: حجاب از ديدگاه قرآن و سنت‌، فتحيه فتاحي‌زاده‌، ص 15ـ21، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي‌.)

بنابراين حجاب در اديان پيشين به نوعى بوده است‌، ولى گذر زمان و انحراف‌هاى جامعه‌ها و دورى آن‌ها از مسائل معنوى باعث شد تا عملاً بيشتر مردم زير بار چنين قانونى نروند.

در زمان حضرت عيسي‌(ع) و بر اساس آيين مقدس آن حضرت نيز حجاب و پوشش براى زنان بوده است‌، و بررسى تاريخ و دوران زمان پيامبرى آن حضرت نشان مي‌دهد كه حجاب زنان طبق آيين مسيحيت به اين شكل كه امروزه در غالب جوامع مسيحى رواج دارد نبوده است‌; چنان كه هم اكنون نيز راهبه‌ها و مادران مقدس در كليساها داراى پوشش كامل هستند.

ويل دورانت در كتاب تاريخ تمدن مي‌گويد:

“(در عصر مسيحيان‌) زن‌ها در محافل مذهبى پذيرفته مي‌شدند… و حضورشان در مراسم عبادت بدون حجاب ممنوع بود… زنان مسيحى همچنين مي‌بايستى از استعمال وسايل بَزك و جواهر و… خوددارى مي‌كردند…”.(براى آگاهى بيشتر ر.ك‌: تاريخ تمدن‌، ويل دورانت‌، ترجمه‌: حميد عنايت‌، پرويز داريوش‌، على اصغر سروش‌، ج 3، ص 698 ـ 699، تهران‌، شركت انتشارات علمى و فرهنگي‌.) به هر حال حضرت مريم‌در مقابل نامحرم داراى پوشش كامل بوده است و اين شيوه لباس زنان مسيحى در غرب در قرون اخير و پس از رنسانس معمول شده است‌.

منبع : واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامى
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …