خوردن تربت امام حسین علیه السلام به قصد شفا

 

خوردن تربت امام حسین علیه السلام به قصد شفا

 

در احادیث از ائمه معصومین علیهم صلوات الله و همچنین در کتب فقهی ، علماء ما خوردن خاک را حرام دانسته اند و فتوای به حرمت این مسئله داده اند.

 

الاّ در تربت حضرت امام حسین علیه السلام که مقداری از تربت را جهت استشفاء اگر انسان بخورد هیچ حرمتی و منعی ندارد. که در این جا به ذکر چند حدیث و نقل فتاوای علماء بزرگوار می پردازیم.

 

1- عن الصادق علیه السلام قال الطین حرام کلحم الخنزیر و من اکل الطین فمات لم اصلّ علیه الاّ طین قبر الحسین علیه السلام.

 

امام صادق علیه السلام فرموده اند: خاک حرام است مانند گوشت خوک و کسی که خاک بخورد و بمیرد من بر او نماز نمی گذارم مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام.

 

2- عن بعض اصحابه عن احدهما (امام باقر او الصادق) علیه السلام. قال ان الله تعالی خلق آدم من الطین فحرم الطین علی ولده قال فقلت ما تقول فی طین قبرالحسین علیه السلام قال یحرم علی الناس اکل لحومهم و یحل لهم اکل لحومنا ولکن الیسیر منه مثل الحمّصة .(44)

 

از امام باقر یا صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند متعال خلق کرد آدم را از گل پس حرام کرد گل را بر فرزندان آدم راوی می گوید پرسیدم که نظر شما در مورد خاک قبر امام حسین علیه السلام چیست حضرت فرمودند: بر مردم خوردن گوشت خودشان حرام است و خوردن گوشت ما حلال باشد یعنی این هم حرام است چون ما از آدم هستیم ولکن به مقداری کم اندازه یک نخود برای شفا اشکالی ندارد.

 

اما نظر فقهاء بزرگوار شیعه ، مرحوم شیخ مفید رحمهم الله می فرمایند:

 

فا الحرام اصله خمسة اشیاء السموم القاتل قلیلها و کثیرها و جمیع انواع الطین إلاّ یسیرا من تربة الحسین علیه السلام

(45)می فرمایند پنج چیز حرام است 1- سمّ کم یا زیاد آن و همه نوع خاک. مگر مقداری کم از تربت امام حسین علیه السلام

مرحوم شیخ طوسی هم می فرمایند

 

لایجوز اکل شی ء من الطین الاّ طین قبر الحسین علیه السلام فانه یجوز ان یؤکل منه الیسر للأستشفاء به

(46) سزاوار نیست کسی از خاک بخورد الا از خاک قبر امام حسین علیه السلام که از آن جایز است مقداری کم به نیت شفا گرفتن از آن، علماء دیگری هم در این باره نظر داده اند به همین مضمون مثل ابن ادریس حلی (47) فاضل الأبی (48)، شهید اول (49)، محقق بحرانی (50)، محقق نراقی (51)، شیخ محمد حسن نجفی (52) سیدمحمدتقی خوانساری (53)و بقیه از بزرگان شیعه که فراوانند.

با ذکر این چند حدیث و نظر بزرگان از شیعه معلوم گردید که خوردن هر خاکی حرام است. مگر مقداری از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام لذا جهت شفاء گرفتن جایز است و هیچ حرمتی ندارد.

(44) – تهذیب الاحکام: ج 6 ، ص 74 ؛ وسائل الشیعة: 10 ، ص 414 ؛ المزار: ص 146.
(45) – الوسیلة: ص 363.
(46) – النهایة: ص 590.
(47) – السرائر: ج 3، ص 124.
(48) – کشف الرموز: ج 2، ص 370.
(49) – ذکری، ص 161، لمعه: ص 219.
(50) – حدائق الناظرة: ج 10، ص 275.
(51) – مستند الشیعة: ج 2، 416.
(52) – جواهر الکلام: ج 36، ص 358.
(53) – جامع المدارک: ج 5، ص 167.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …