دانستنی هایی درباره نبی رحمت (ص) و رحلتشان (2)

10998

شمه ای از سیره پیامبر اعظم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم

درباره سیره رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم چنین نقل کرده‏اند که آن حضرت، همواره با اهل خانه خود در کارهای خانه شرکت می‏کرد، گوسفندان را می‏دوشید، جامه و کفش خود را می‏دوخت، با خادمش گندم آسیاب می‏کرد و خمیر می‏نمود، و همواره با نیازمندان هم نشینی می‏نمود و با آن‏ها غذا می‏خورد.
صورت ظاهری آن حضرت با دیگر مردمان تفاوتی نداشت و از این رو، وقتی در جمعی می‏نشست، گاه کسی می‏آمد و می‏پرسید: کدام یک از شما محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم هستید؟! آن گاه اصحاب، پیامبر خدا را به او نشان می‏دادند. آری، آن چه پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم را از دیگران متمایز می‏کرد، همان روح بلند، لطیف و ملکوتی ایشان بود، نه وضعیت ظاهری شان.
اهمیت کار و تلاش

در سیره پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم ، فعالیت‏های اقتصادی افراد، ارزش بالایی داشت. آن حضرت، کارگران و تولیدگنندگان عرصه اقتصادی را چنان تشویق می‏کرد که در طول تاریخ جوامع بشری، هیچ فرقه و مذهبی چنین جایگاهی برای این گروه قائل نشده است. انس بن مالک می‏گوید: هنگامی که پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم از جنگ تبوک برمی‏گشت، سعد انصاری، یکی از کارگران مدینه به استقبال آن حضرت آمد. وقتی رسول اللّه‏ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم با او دست داد، لمس دست‏های زِبْر و خشن مرد انصاری، حضرت را تحت تأثیر قرار داد. برای همین، از او پرسید: چرا دست‏های تو این چنین خشن می‏باشد؟! عرضه داشت: یا رسول اللّه‏، این خشونت و زبری، بر اثر کار با بیل و طناب است که به وسیله آن‏ها، مخارج خود و خانواده‏ام را تأمین کنم. پس پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم دست او را بوسیده و فرمودند: «این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد».
نرمی در عین صلابت

رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم همواره در مسایل شخصی و مربوط به خود آن حضرت، ملایم و با گذشت بود؛ ولی در مسایل عمومی و حریم قانون، دیگر گذشت و ملایمت نمی‏نمود. برای مثال، پس از فتح مکه و پیروزی بر قریش رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم ، تمام بدی‏هایی را که قریش در طول بیست سال درباره او مرتکب شده بودند، نادیده گرفت و همه را یک‏جا بخشید و حتی توبه وحشی، قاتل حمزه، عموی گرامی خویش را پذیرفت؛ ولی در همان فتح مکه، وقتی زنی به نام بنی مخزوم، مرتکب سرقت شد و جرمش محرز گردید، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم بدون ملاحظه اشرافی بودن خاندان او، دستور داد حکم خدا درباره آن زن اجرا شود و فرمودند: «چه جای شفاعت؟ مگر قانون خدا را می‏توان به خاطر افراد تعطیل کرد؟»
پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در کنار مردم

هنگامی که مسجد قبا، نخستین مسجد در تاریخ اسلام ساخته می‏شد، حضرت خاتم الانبیا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم هم دوش مسلمانان کار می‏کرد. آن حضرت سنگ‏های کوچک و بزرگ را برمی‏داشت و آن‏ها را بغل می‏نمود و حمل می‏کرد، به طوری که گرد و خاک سنگ‏ها بر لباس حضرت می‏نشست. گاهی مردی از اصحاب به نزد ایشان می‏آمد و التماس می‏کرد که: یا رسول اللّه‏، پدر و مادرم فدای تو باد! اجازه بده سنگ را من بردارم و به جای شما کار کنم، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم می‏فرمودند: «نه، تو هم سنگ دیگری بردار» و بدین شکل، همواره در فعالیت‏های اجتماعی و عبادی، دوشادوش مردم تلاش و کوشش می‏کرد و هیچ گاه از جامعه و مردم به دور نبود.
معاشرت پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم

پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در هم نشینی با مردم، بسیار مهربان و گشاده رو بودند و در سلام کردن، بر همگان حتی کودکان و بردگان پیشی می‏گرفتند. ایشان پای خود را در مقابل هیچ کس دراز نمی‏کردند و در حضور کسی، به جایی تکیه نمی‏زدند و غالبا دو زانو می‏نشستند. در مجالس دائره‏وار می‏نشستند تا مجلس بالا و پایین نداشته باشد و همه جایگاه مساوی داشته باشند. از اصحاب و یارانشان دلجویی می‏نمودند و اگرسه روز یکی از اصحابشان را نمی‏دیدند، سراغش را می‏گرفتند، اگر مریض بود از او عیادت می‏کردند و اگر گرفتاری داشت، به کمکش می‏شتافتند. در مجالس، نگاه‏های خویش را در میان جمع تقسیم می‏کردند. از این که بنشینند و دیگران خدمت کنند، تنفّر داشتند و از جا برمی‏خاستند و در کارها شرکت می‏کردند و همواره می‏گفتند: «خداوند کراهت دارد بنده‏ای را ببیند که برای خود نسبت به دیگران امتیازی قایل شده است».
آداب غذا خوردن

«عمربن ابی سلمه» می‏گوید: به خدمت رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم شرفیاب شدم و نزد او غذایی حاضر بود، فرمودند: «پسرم جلو بیا و بسم اللّه‏ بگو و با دست راست غذا بخور و همیشه از قسمتی که در طرف تو قرار دارد بخور». «ابوسعید خدری» نیز که یکی دیگر از اصحاب آن حضرت است می‏گوید: رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم پس از صرف غذا می‏فرمودند: «ستایش خدای را که به ما خورانید و نوشانید». هم چنین در فرمایشی از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم آمده است: «خداوند متعال از بنده‏ای راضی است که غذایی بخورد یا آبی بنوشد و در پی آن، او را سپاس کند و ستایش گوید».
اهمیت نماز

بعضی از زنان پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم درباره اهتمام حضرت به نماز، می‏گویند: ما با پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم سخن می‏گفتیم و ایشان با ما سخن می‏گفتند. اما هنگامی که وقت نماز فرا می‏رسید، به یک‏باره حالت پیغمبر عوض می‏شد و رنگ از رخساره‏شان می‏پرید و گویی او ما را نمی‏شناخت و ما او را نمی‏شناختیم و می‏فرمودند: «هنگام ادای امانت الهی فرا رسید».
عبادت و نیایش پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم

امام سجاد علیه‏السلام درباره عبادت جد بزرگوارشان رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم چنین می‏فرماید: جد من رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم با آن که خداوند گذشته و آینده او را بخشوده و آمرزیده بود، کوشش و تلاش بسیاری در انجام عبادات داشت، تا آن جا که ساق و قدم مبارکش ورم کرد. برخی به ایشان گفتند: یا رسول اللّه‏، آیا این طور عمل می‏کنی، در حالی که خداوند گذشته و آینده ات را آمرزیده است؟! آن حضرت در پاسخ آنها فرمودند: «آیا بنده شاکر و سپاس گزار خدا نباشم».
امام حسین علیه‏السلام نیز می‏فرمایند: «رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در هنگام نیایش و دعا، دست‏های خود را همچون مستمندی که غذا می‏طلبد، بالا می‏برد».
اهمیت تعلیم و تربیت

روزی از روزها رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم وارد مسجد گردید، چشمش به دو اجتماع افتاد که یکی از آن‏ها مشغول عبادت و ذکر خدا بودند و اجتماع دیگر به تعلیم و تعلم می‏پرداختند. حضرت از دیدن این دو اجتماع، مسرور و خرسند شدند و به همراهانشان فرمودند: «هر دو اجتماع، کار نیک نموده و بر خیر و سعادت هستند؛ لکن من برای دانا کردن مردم فرستاده شده‏ام». پس آن حضرت به اجتماعی که به تعلیم و تعلّم مشغول بودند، نزدیک شد و در حلقه آنان نشست.
دیوانه واقعی

امیرمؤمنان علیه‏السلام می‏فرماید: روزی با رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم از کنار جمعی می‏گذشتیم، پیامبر پرسید: شمابرای چه گرد هم جمع شده‏اید؟! عرض کردند: یا رسول اللّه‏، مرد دیوانه‏ای این‏جاست که ما برای دیدن او این جا گرد آمده‏ایم. پیامبر فرمودند: این دیوانه نیست، بلکه بیمار است، آن‏گاه فرمودند: دوست دارید دیوانه واقعی را بشناسید؟ عرض کردند: آری، یا رسول‏اللّه‏. پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند: «دیوانه آن است که از روی تکبر و غرور راه می‏رود و با گوشه چشمش نگاه می‏کند و شانه‏های خود را از سر بزرگی تکان می‏دهد و با آن که گناه خدا را انجام می‏دهد، آرزوی بهشت دارد. مردم از شرّش آسوده نیستند و به خیرش امیدی نیست. آری، دیوانه واقعی چنین فردی است، نه این مرد که بیمار و گرفتار است».
زنی که نصف اجر شهید را دارد

چنین نقل شده است که مردی به حضور پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم شرفیاب شد و عرض کرد: یا رسول اللّه‏، زنی دارم که هر وقت می‏خواهم از منزل بیرون روم، مرا بدرقه می‏کند و هر وقت می‏خواهم وارد منزل شوم، به استقبالم می‏آید. هر گاه غمگین باشم، به من می‏گوید: اگر غم تو برای دنیا یا مال دنیاست که خداوند روزی دهنده بندگان است و اگر غم تو برای امر آخرت است، خداوند غم تو را برای آخرت زیاد کند تا از آتش جهنم خلاص شوی.
در این هنگام پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند: «خداوند متعال کارگزارانی دارد و این زن از کارگزاران خداوند است و برای او نصف اجر شهید است».
نگرانی رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم

یکی از نگرانی‏های مهم رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم راجع به امت خویش، پیروی از هوای نفس و در سر پروراندن آرزوهای دور و دراز بود. حضرت در موارد متعدد، این مهم را به مردم گوشزد می‏نمود؛ چرا که نتیجه طبیعی این دو بیماری اخلاقی، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا یک امت کافی است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در این باره می‏فرماید: «آن چه بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی [آدمی را] از حق باز می‏دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می‏برد».
برحذر بودن از منافقان

نفاق، هم زبانی و همراهی دروغین افرادی با امت اسلام است که در دل هیچ عقیده‏ای به مبانی اسلامی نداشته و با زبان بازی ظاهری، خود را در داخل نیروهای خودی جا می‏دهند تا از پشت ضربه زنند. رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم که خود در دوران حکومت خویش به شدت با پدیده منافقین مواجه بود، بارها به مسلمانان هشدار می‏داد که خود را از خطر منافقین ایمن ندانند. آن حضرت دراین باره می‏فرماید: «از منافق شیرین‏زبان بر شما بیمناکم که حرف‏هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه‏ای است که آن را نمی‏شناسید».
اهمیت حقوق همسایگان

امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: مردی از انصار نزد رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم آمد و عرض کرد: خانه‏ای خریده‏ام و نزدیک‏ترین همسایه‏ام کسی است که به خیرش امیدی ندارم و از شرش هم مصون نیستم. پس رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به امیرمؤمنان علیه‏السلام و ابوذر فرمود که در مسجد فریاد بزنید: «کسی که همسایه او از شرش در امان نیست، ایمان ندارد». پس سه بار این مطلب را گفتند و بعد از آن، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم با دست مبارک خود اشاره کردند و فرمودند: «تا چهل خانه از پس و پیش و راست و چپ، همسایه محسوب می‏شود».
بوسیدن کودکان

پدری که کودکش را می‏بوسد، بدین وسیله به او اظهار علاقه می‏کند و به کودکش احساس آرامش، امید و شادمانی می‏دهد. ابن عباس یکی از یاران رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم می‏گوید: «من نزد پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم بودم که بر زانوی چپ خود، فرزندش ابراهیم را نشانده بود و بر زانوی راست، حسین علیه‏السلام را. آن حضرت گاه حسین را می‏بوسید و گاهی ابراهیم را و این گونه به آن‏ها ابراز علاقه می‏کرد». هم چنین نقل شده است که روزی مردی نزد پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم آمد و گفت: ده فرزند دارم که تا کنون هیچ یک از ایشان را نبوسیده‏ام. همین که او از نزد رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم دور شد، آن حضرت فرمودند: «این مرد از نظر من از دوزخیان است».
دوری از آرزوهای بلند

رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به یکی از اصحاب خویش به نام ابن مسعود چنین فرمودند: «ابن مسعود، بترس از روزی که نامه اعمال مردم منتشر می‏شود؛ که در آن هنگام خلافکاران رسوا خواهند شد. خداوند متعال درباره آن روز می‏فرمایند: و ما ترازوهای عدل را برای روز قیامت قرار خواهیم داد و در آن روز، هر کس پاداش عمل خویش را می‏برد و به هیچ کس ظلم و ستمی نمی‏شود. آن گاه در ادامه به ابن مسعود فرمودند: «خود را به درهم و دینار و شهوات و لذت‏های دنیا و آرزوهای دراز مشغول نکن».
چهار سؤال اساسی

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند: «در روز قیامت، انسان قدم از قدم برنمی دارد تا به چهار سؤال پاسخ دهد: از عمرش که آن را در چه راهی گذرانده، و از مالش که از کجا فراهم آورده و در کجا صرف کرده، از علمش که چگونه به آن عمل کرده و از محبت و دوستی ما اهل‏بیت».
حفظ زبان

نقل شده است که مردی به خدمت پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم آمد و عرض کرد؟ یا رسول اللّه‏، مرا نصیحت کن. حضرت فرمودند: زبانت را نگهدار. دوباره گفت: یا رسول اللّه‏، مرا نصیحت کن، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند: زبانت را نگهدار، مرد درخواست خود را برای سومین بار بیان کرد و باز همان جواب را از پیامبر شنید، آن گاه آن حضرت فرمودند: «وای بر تو! آیا مردم را چیزی جز گفتارهای ناشایست آنان به صورت در آتش می‏اندازد؟!».
پند پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به ابوذر

روزی از روزها، پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به ابوذر غفاری که یکی از نزدیک‏ترین یارانش بود، چنین فرمودند: «محبت مال و جاه دنیا، بیشتر به دین انسان آسیب می‏رساند، از دو گرگ گرسنه‏ای که شب هنگام در رمه‏ای وارد شوند و تا صبح غارت کنند. قطعا این دو گرگ چیزی از گوسفندان را باقی نخواهند گذاشت. محبت مال و جاه نیز دو گرگی هستند که در شب تار غفلت و جهالت، انسان را چنین غارت می‏کنند و هنگامی که پرده‏های غفلت کنار رود، آدمی از خواب غفلت بیدار می‏شود و خواهد فهمید که این دو چه ضررهایی به دین او رسانده‏اند».
ثواب نشستن در مسجد

رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به ابوذر فرمودند: «ای ابوذر، تا وقتی که در مسجد نشسته‏ای، خداوند در هر نفس کشیدنت یک درجه در بهشت به تو عطا می‏کند و ملائکه بر تو درود می‏فرستند و با هر نفس که می‏کشی، دو حسنه برای تو نوشته می‏شود و ده بدی از نامه عملت پاک می‏گردد».
بدترین مردم

رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم فرمودند: «هر که دوست دارد عزیزترین مردم باشد، باید از خدا بترسد، و هر که دوست دارد قوی‏ترین مردم باشد، باید بر خدا توکل کند، و هر که دوست دارد توانگرترین مردم باشد، باید به آن چه در دست خداست، مطمئن‏تر باشد از آن چه در دست خود اوست». آن گاه پیامبر در ادامه فرمودند: آیا شما را به بدترین مردم خبر ندهم؟ گفتند: آری ای رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم . حضرت فرمودند: «کسی که به دیگران چیزی نمی‏دهد و بنده‏اش را تازیانه بزند». آن گاه فرمودند: آیا شما را به بدتر از این آگاه کنم؟ گفتند: آری. پیامبر فرمودند: «کسی که لغزش را قبول نمی‏کند و معذرت را نمی‏پذیرد». سپس فرمودند: آیا شما را به بدتر از این خبر ندهم؟ گفتند: آری. فرمودند: «کسی که امید خیرش نمی‏رود و از شرش ایمن نیستند». سپس فرمودند: آیا شما را به بدتر از این آگاه نگردانم؟! گفتند: آری. حضرت فرمودند: «آن که مردم را دشمن می‏دارد و مردم هم او را دشمن می‏دارند».
سفارش درباره ثقلین

پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در آخرین روزهای حیات پربرکت خود، با وجود بیماری شدید، در حالی که دستی بر شانه علی علیه‏السلام گذاشته بودند، به مسجد رفتند و برای آخرین بار سفارش‏هایی به مردم کردند. در بخشی از سخنان آن حضرت چنین آمده است: «ای مردم، من دو امانت گران‏بها در میان شما قرار می‏دهم و این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. این دو امانت گران‏بها، یکی قرآن است و دیگری اهل‏بیت و عترت من؛ از آن‏ها پیشی نگیرید که دچار پراکندگی می‏شوید و از آن‏ها کوتاهی نکنید که به هلاکت می‏افتید و به آن‏ها نیاموزید که ایشان از شما داناترند».
پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در کلام امام راحل

بنیان گذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمت ‏الله علیه در فرمایشاتی درباره فعالیت‏های اجتماعی و سیاسی پیامبر گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم چنین می‏فرمایند: «پیغمبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در عین حالی که وظایف شخصی خودش را به جا می‏آورد و خلوت‏ها با خدای تبارک و تعالی داشت، تشکیل حکومت داد و به انحای عالم برای دعوت، آدم فرستاد و مردم را دعوت کرد به دیانت، و دعوت کردند بعد به اجتماع. این طور نبود که بنای او این باشد که بنشیند توی خانه و ذکر بگوید. ذکر می‏گفت، لکن همان ذکر هم خودسازی بود. دعا می‏کرد، ولی همان دعا، هم خودسازی و هم مردم‏سازی بود و مردم را تجهیز می‏کرد برای مقاومت. تمام ادعیه‏ای که در لسان او و ائمه مسلمین واقع شده است، تمام این ادعیه دعوت به معنویات است و از راه دعوت معنویات، تمام مسائل مسلمین اصلاح می‏شود».
پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏اللّه‏ خامنه‏ای در سخنانی درباره شخصیت والای رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم چنین می‏فرمایند: «نبیّ مکرّم اسلام، جدای از خصوصیات معنوی و نورانیّت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آن‏ها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‏العاده طراز اول و بی‏نظیر است». ایشان در جای دیگری می‏فرمایند: «ایشان یک شخصیت عظیم و با ظرفیت بی‏نهایت و با خلق و رفتار و کردار بی‏نظیر در صدر سلسله انبیا و اولیا قرار گرفته است… ما باید به پیامبر اقتدا و تأسّی کنیم. نه فقط در چند رکعت نماز خواندن، در رفتارمان، در گفتارمان، در معاشرت و معامله‏مان هم باید به او اقتدا کنیم. پس باید او را بشناسیم. خدای متعال شخصیت روحی و اخلاقی آن بزرگوار را در ظرفی تربیت کرد و به وجود آورد که بتواند آن بار عظیم امانت را بر دوش حمل کند».
پیامهایی در ارتباط با رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)

رحلت جانگداز

ای رسول حق از رحلت تو چه بگوییم و چه بنویسیم که براستی وصف این غم بزرگ، این رحلت جانگداز و وصف این مصیبت کبری و داهیه عظمی در توان کدامین قلم و کدامین بیان است؟
لحظات سنگین و اندوهناک

آسمان بر بام خانه پیامبر منتظر است، انگار که کواکب از حرکت باز ایستاده‏اند و زمین دیگر نمی‏چرخد، در این لحظات سنگین و اندوهناک گویی این محمد نیست که از دار دنیا می‏رود بلکه کل انبیا و پیامبران هستند که از این جهان می‏روند.
غم او

اینک او امتش را تنها می‏گذارد و از این سرای فانی به سرای باقی می‏شتابد، او از رفتن غم ندارد، اندوه از رحلت و ترک این جهان خاکی ندارد. اگر غمی و اندوهی بر سینه‏اش سنگینی می‏کند ناراحتی و بی‏تابی از برای امت نوپایی است که یک مکتب الهی را پذیرفته است و به همین خاطر در مقابل دشمنان داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است. غمش غم امتی است که باید حرکتش را به سوی اللّه یک لحظه متوقّف نسازد. چه رنجها که برای این حرکت متحمل نگشت و چه حرفها که از دوست و دشمن نشنید، اگر در دل همیشه به یاد و فکر امت بود بخاطر عشقی بود که به خدای امّت داشت.
پدر مهربان

اینک «پدری مهربان» از دنیا می‏رود، پدری بی‏مانند جهان را ترک می‏گوید و آنگاه که بی‏تابی و بی‏قراری دخترش را نظاره می‏کند خطاب به او چنین می‏فرماید: «فاطمه عزیزم، غصه به خود راه مده که تو اوّلین کسی هستی که به دیدار من می‏شتابی.
پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)، پیشاهنگ انقلابی انسانی

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) پیشاهنگ انقلابی انسانی بود تا بندگان حتی زبونان و مترودان از رحمت الهی، بار دیگر بتوانند به مقام قرب و اتصال با ملکوت دست یابند.
اخلاق حسنه

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) با اخلاق حسنه و خوی الهی گونه خویش، قوم وحشی و عصیان‏گر آن زمان را از آتش جهالت و هلاکت رهانید و به آنها عزّت و کرامت انسانی را آموخت.
ساده زیستی

یکی از وجوه مهم شخصیتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) ساده زیستی آن حضرت است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با زندگی ساده و بی تکلّف خود، الگویی تمام برای همه رهروان هستند که می‏کوشند از گذرگاه دنیا سبکبال به سوی آخرت گام بردارند.
منادی آزادی

اسلام دین آزادی و آزادی خواهی است. آزادی انسانها از قیود بندهای بندگی و بردگی شیطان و دیگر انسانها و رسول راستین اسلام، بزرگترین منادی آزادی و آزادی خواهی برای رهایی و رستگاری بشر بود.
پیامبر رحمت

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبر رحمت و رأفت است. ایشان با عطوفت و بلند نظری، احکام و مبانی شریعت نبوی را به شیوه‏های پسندیده و در عین حال، متین و محکم بیان نمودند و در ترویج و نشر معارف حقه دین و هدایت آن به بهترین نحو ممکن اقدام کردند.
سرچشمه خوبیها

سرچشمه خوبیها و حقانیتها، عدالت است و عدالت در ذات و جوهره نبی اکرم اسلام می‏درخشد. ایشان نه تنها خود در نگرشهای اجتماعی و امور حکومتی، قسط و عدل را عملاً پیاده کردند بلکه جانشین عدالت‏گستری را همچون علی(علیه السلام) در دامن خویش پروراندند.
حکمت پرچمدار آیین شریعت

تمدن اسلامی از یکسو با قدمت غرورانگیز خود و از سوی دیگر با جامعیتی که دارد همچنان به عنوان یکی از درخشان‏ترین تمدنهای انسانی مطرح و پاسخگوی نیازهای بشریت است و این میسور نبوده است مگر با ایمان مستحکم و حکمت و تفکّر بلند پرچمدار آیین شریعت، یعنی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) .
محمد امین

امانتداری از معدود خصایص است که بیشترین بار مسئولیت را بر عهده آدمی می‏نهد. به عبارتی دیگر، امانتداری، مسئولیتی سنگین است که به خودسازی و اراده‏ای قوی نیازمند است و حضرت رسول صلوات الله علیه و آله موصوف به این صفت بزرگ بوده و همواره در میان مردم روزگار خود به محمد امین اشتهار داشته‏اند.
چراغ همیشه روشن

رحلت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) اگر چه صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه تحمیل کرد اما چراغی را که ایشان برافروختند هیچگاه به خاموشی نگرایید و هرگز راهی را که در پیش گرفته بودند از میان نرفت. براستی پیامبر چراغ همیشه روشن تاریخند.
انگيزه هاي غرب در توهين به پيامبر اعظم«صلی الله علیه و آله و سلم»

گسترش روز افزون باورهاي ديني، توجه به نيازمندي هاي روحي و گرايش به سوي معنويت از يكسو، موفقيت اسلام در پاسخ گوئي به نيازمندي هاي جديد انسان غربي از سوي ديگر، بزرگترين چالش فراروي نظام هاي سياسي مبتني بر آموزه هاي ليبراليسم و سرمايه محور غرب است. عجز از روياروئي هاي ايدئولوژيك و ضعف در پاسخگوئي به نيازمنديهاي زمان، حاميان دولتي مكاتب انسان ساختة غربي را برآن داشته است تا با در اختيار گرفتن رسانه هاي گروهي، جنگ رواني جديدي را به راه اندازند تا افكار عمومي عليه باورها و آموزه هاي اسلامي ساماندهي شده و تصميم گيري هاي سياسي عليه مسلمانان را امكانپذير نمايد.
به نظر مي رسد چاپ كاريكاتور هاي موهن از رسول اعظم«ص»، تخريب بارگاه ملكوتي امامين عسكريين«ع»، صحبت هاي متعصبانه پاپ بنديكت شانزدهم، همگي دريك راستا و در جهت تخريب چهرة اسلام در نزد افكار عمومي جهان غرب، صورت مي گيرد. باتوجه به اينكه مفاهيم: خشونت و ترور، بي اعتنائي به حقوق زنان، بدوي بودن دين اسلام، از كاريكاتور ها و سخنان بنديكت برمي آيد [1]؛ مي توان عوامل زير را براي انگيزه هاي غرب در توهين به ساحت مقدس پيام آور مهرباني بر شمرد:
1- ترسيم چهره تروريستي از پيامبر اسلام(ص) و مسلمانان
1/1- معنا و مفهوم تروريسم
فرهنگ اصطلاحات سياسي دالوز (Dalloz) تروريسم را اقدام سياسي خشنوت آميز افراد يا اقليت هاي سازمان يافته عليه اشخاص، دارائي ها و نهادهائي مي داند كه براي نيل به اهدافي نظير، كسب استقلال از يك دولت، سرنگوني رژيم حاكم و مبارزه عليه برخي جنبه هاي سياسي يك دولت، صورت مي گيرد. [2]براساس مادة يك «كنوانسيون سازمان كنفرانس اسلامي براي مقابله با تروريسم»، تروريسم به هر اقدام خشونت آميز يا تهديد به آن گفته مي شود كه صرف نظر از مقاصد مرتكبين آن به منظور ارعاب يا تهديد آنان صورت مي گيرد و موجب به خطر انداختن جان يا امنيت آنان يا آسيب رساندن به محيط زيست يا به يكي از تأسيسات يا اموال خصوصي يا عمومي گردد. [3]
2/1- نگاه اسلام به تروريسم
از نظر اسلام وفقه پوياي تشيع، اقدام هاي خشونت آميز، تنها در مورد دفاع مشروع و دفع تجاوز، آنهم محدود به رعايت شرايط و ضوابطي خاص مجاز شمرده شده است. بنابراين، هرگونه اقدام خشونت آميز و توسل به زور در خارج از چارچوب دفاع مشروع و حتي در موارد دفع تجاوز و لي بدون رعايت شرايط دفاع مشروع انجام بگيرد، از نگاه فقه و حقوق اسلام محكوم است. [4]
از آنجا كه ترور طيف وسيعي از اقدام هاي خشونت آميز را تحت پوشش قرار مي دهد، در اين نوشتار كوتاه، به اجمال، برخي از موارد توسل به زور و احكام آن را مورد بررسي قرار مي دهيم:
1/2/1- اقدام هاي تروريستي با اهداف غيرسياسي
كساني كه با اهداف غيرسياسي به روي مردم اسلحه بكشند و با ايجاد رعب و وحشت، امنيت جامعه را برهم زنند، از نظر اسلام محارب و مفسد في‌الارض شناخته شده و مجازات سنگيني در انتظار شان خواهد بود. قرآن كريم در بيان صريح مي فرمايد: «كيفر آنها كه با خدا و پيامبرش به جنگ برمى‏خيزند، و اقدام به فساد در روى زمين مى‏كنند، (و با تهديد اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله مى‏برند،) فقط اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا …» [5]
2/2/1- اقدامات تروريستي با اهداف سياسي
استفاده از اين نوع خشونت براي اهداف سياسي، معمولاً به دو صورت انجام مي شوند:
1/2/2/1- اقدامات تروريستي عليه مردم
فرد يا گروهي و سازماني كه با اهداف سياسي، بطور مستقيم جان، مال، آبروي مردم بي گناه، زنان و كودكان و … را مورد حمله قرار مي دهند، اين گونه اقدامات با هر هدفي كه سازمان دهي شود از نگاه وجدان بشري از نظر وجدان بشري محكوم است و مصداق تروريسم محسوب مي شود. در اسلام حتي در دفاع مشروع، كشتن افراد بي گناه، تعقيب فراريان، كشتن اسيران، زنان، كودكان، تخريب جنگلها، درختان، آلوده كردن آبها، تعرض به ناموس مردم و پرده دري مجاز شمرده نشده است.
2/2/2/1- اقدامات تروريستي عليه حكومتها
در اين نوع عمليات كه با اهداف سياسي و براي براندازي حكومت ها و يا صدمه زدن به آنها صورت مي گيرد، جان و مال عده‌اي افراد بي گناه نيز مورد تعرض قرار مي گيرد. تعيين مصاديق اين نوع اقدامات خشونت آميز دشوار و متعدد است، زيرا هرگروهي و كشوري براساس عقيده، انديشه و منافع خود در باره آن‌ها قضاوت مي كند؛ تعدادي آنها را تروريسم و فعاليت آنان را اقدامات تروريستي معرفي مي كنند و تعدادي، آنان را مبارز در راه آزادي و اقدامات آنان را دفاع مشروع قلمداد مي كنند.
نگاه اسلام به پديدة تروريسم دولتي، به گونه اي است كه در ابتدا مصالحه و گفتگو با مخالفين حكومت را پيشنهاد مي دهد اما در صورتي كه مخالفان حكومت به رفتارهاي تروريستي روي آورند، در آنصورت مواجهه‌ي نظامي براي برقراري عدالت و اجراي فرامين الهي را توصيه مي كند:«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ ….» [6]
2- ترسيم چهره مخالف آزادي بيان از اسلام
پس از درج كاريكاتورهاي موهن در روزنامه هاي دانمارك، مسلمانان جهان واكنش هاي شديدي نشان دادند، اين واكنش ها از تظاهرات خياباني گرفته تا درگيريهاي مستقيم با غير مسلمانان، به نمايش در آمدند؛ دامنه‌ي واكنش ها به حدي بود كه حتي مسلمانان مقيم اروپا نيز به خيابانها كشيده شدند. در نقطه‌ي مقابل مسلمين، دولتهاي غربي نه تنها به محكوميت عمل انجام شده پرداختند، بلكه از ترسيم كنندگان و انتشار دهندگان آن حمايت هم كردند؛ در اين راستا درج تصاوير موهن، سلسله وار در ساير روزنامه هاي كشورهاي اروپائي دنبال شد و بصورت ضمني عمل روزنامه هاي دانماركي تأييد شد.
رسانه هاي غربي به صورت كاملاً هماهنگ شده، گزارش هاي خويش را متوجه واكنش هاي اعتراض آميز مسلمين نمودند، به اين ترتيب كه در اين گزارشها به جاي نقد و بررسي اقدام روزنامه هاي دانماركي و قضاوت منصفانه نسبت به جريحه دار شدن احساسات ميليونها مسلمان، نقطة كانوني تبليغات به اين مسأله اختصاص يافت كه اصولاً تعاليم اسلام با آزادي بيان سازگاري ندارد و اعتراضات جهاني مسلمين ناشي از عدم باورمندي ايشان به بايسته هاي دموكراسي ليبرال مي باشد؛ در حاليكه آموزه هاي اسلام به انحاي متخلف، آزادي هاي عقيده، بيان و …. را به رسميت مي شناسد. و از آموزه هاي زير به عنوان ابزارهاييكه به بيان آزادانة عقايد كمك مي نمايند نام مي برد:
1/2- جدال احسن: «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن!» [7]
تعبير به «احسن»، تعبير جامعي است كه تمام روش هاي صحيح و مناسب مناظره و مباحثه را چه در لفظ و چه در محتواي سخن و چه در آهنگ گفتار و حركات ديگر در بر مي گيرد. بي شك، اين ترغيب و تشويق در صورتي ارزشمند است كه شريعت مقدس اسلام، به طرف مقابل، فرصت ابراز عقيده و نظر مخالف را داده و او را در ارائه نظر و انديشه خويش آزاد گذاشته باشد، و گرنه در صورت نبودي ميداني براي بيان واظهار عقيده، دستور به جدال احسن، بي معنا خواهد بود. [8]
2/2- نقل آرا و نظر مخالفان: يكي ديگر از شيوه هاي قرآن در مقام برخورد با آرا و انديشه هاي مخالفان، اين است كه كفرآميزترين سخن آنان را همراه با استدلال هاي شان نقل مي كند و سپس به نقد و ايراد آن مي پردازد. «قال الذين كفروا…»، «قال الذين اشركوا…» و تعبير هاي مشابه آن، بيانگر اين حقيقت و دليل بسيار روشني است براينكه نه تنها مخالفان در بيان عقيده و آراي خويش آزادند كه مسلمانان به ثبت و ضبط دقيق نظرهاي آنان كه لازمة برخورد صحيح با افكار ديگران است، تشويق شده اند.
اين روش اسلام در برخورد با مخالفين گوياي اين حقيقت است كه از ديدگاه اسلام، آزادي بيان حتي براي ملحدان و منكران دين امري روشن و بديهي است و همه افراد مجازند در برابر منطق اسلام، به بحث و استدلال بپردازند و نظر خود را ارائه دهند. ابراز انديشه و عقيده از جانب هركش كه باشد، محترم است و مسمانان موظف به برخورد صحيح و نيكو با سخنان و عقايد مخالفند.
3/2- امربه معروف و نهي از منكر: قرآن پيروان دين اسلام را از آن جهت «بهترين امت» مي خواند كه به امر به معروف و نهي از منكر اهتمام داشته و ملزم به انجام دستورات ديني مرتبط با اين موضوع هستند. در همين راستا مسلمانان، بر اساس تعاليم ديني خويش موظفند كه با تشخيص «معروف» و «منكر»، در راه گسترش معروف و زدودن منكر از پيكر جامعه با هر وسيله ممكن، بكوشند و بدين وسيله با جلوگيري از فساد مسلمانان و انحراف جامعه و نظام اسلامي، سلامت نظام اسلامي را از انحراف هاي داخلي و خارجي تضمين كنند.
وجود چنين دستور مهمي در پيكره دين اسلام مبتني برآن است كه اين دين، آزادي بيان و عقيده را به عنوان اصل مسلم پذيرفته و به پيروان خود اجازه ابراز عقيده در برابر انحراف هاي فردي و اجتماعي را داده باشد، تا زمينه ساعد براي اجراي اين واجب فراهم شود، و گرنه اين همه تأكيد در مورد امر به معروف و نهي از منكر، بي معنا خواهد بود.
4/2- نهي از كتمان حق: خداوند در موارد متعدد، كساني را كه از روي هويس يا ترس و طمع، به كتمان حق و خود سانسوري روي مي آورند، نكوهش كرده و خواستار تبيين حقايق شده است: «لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ چرا حق را با باطل (ميآميزيد و) مشتبه مى‏كنيد (تا ديگران نفهمند و گمراه شوند)، و حقيقت را پوشيده مى‏داريد در حالى كه مى‏دانيد؟!» [9] و كساني را كه از اداي شهادت سرباز مي زنند و به اخفاي حقايق مي پردازند، ستم كارترين مردم معرفي كرده است: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّه‏ و چه كسى ستمكارتر است از آن كس كه گواهى و شهادت الهى را كه نزد اوست، كتمان مى‏كند؟!» [10]
با عنايت به اينكه بيان حق و ممنوعيت كتمان، با آزداي بيان تلازم دارد؛ لذا مي توان نتيجه گرفت كه پذيرش آزادي بيان به عنوان يك حق از سوي اسلام امري ثابت و مورد توجه است. البته اين بدان معني نيست كه مسلمانان در راستاي استيفاي حقوق خويش، حقوق ديگران را پايمال كنند، زيرا اساساً در تعاليم اسلامي، رعايت حقوق ديگران اولويت اول است و تنها با رعايت آن زمينة احقاق حقوق فردي ممكن مي شود. از اين رو، زمانيكه آزادي بيان حريم خصوصي ديگران و يا حقوق اجتماعي را ناديده بگيرد، از نظر اسلام پذيرفته نيست. چراكه در ديدگاه اسلام آزادي بيان قلمرو هاي خاصي داشته و توجه به آنها الزامي است. اين قلمرو ها عبارتند از:
1- ممنوعيت توهين به مقدسات: براساس آموزه هاي اسلامي نظير: وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّه… [11]، توهين به مقدسات ممنوع وغيرقابل پذيرش است، زيرا اهانت به مقدسات ديگران و برخوردهاي غير منطقي، نه تنها كمكي به اثبات مدعا و مطلب نمي كند، بلكه تنفر، انزجار و واكنش طرف مقابل را نيز در پي خواهد داشت و طبيعي است كسيكه دنبال ماجراجوئي نباشد، هيچگاه به چنين اقداماتي متوسل نمي شود.
2- ممنوعيت هتك افراد: حفظ آبروي انسانها و صيانت از رازهاي قلمرو خصوصي او در هربينش منطقي، امري پذيرفته شده است. اسلام با داعية «دين خدا براي خلق خدا» نمي تواند نسبت به حفظ آبروي ديگران توسط پيروان خدا بي توجه باشد؛ از اين رو مي بينيم كه در قرآن كريم تصريح شده است كه: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» [12]
3- خاتمه بخشيدن به بحث هولوكاست
رژيم صهيونيستي براي تضمين بقاي خويش نهايت استفاده را از جنگ هاي رواني مي برد. اين رژيم موجوديت خويش را همواره در درگير ميان مسلمانان و جهان غرب جستجو مي نمايد از اين رو اكثر رسانه هاي غربي در اختيار ايشان بوده افكار عمومي را به شكل خاص شكل مي دهند. به عنوان مثال اين رژيم از ديرباز تا كنون استراتژيهاي: شايعه سازي (هولوكاست، معادله بن‌گورين، شايعه سرزمين بدون ملت براي ملت بدون سرزمين و شايعه اسرائيل كشور قدرتمندي است)، ترميم و اصلاح چهرة يهود، عمليات رواني عليه اعراب و تخريب وجهه و تحريف تصوير اعراب و مسلمانان را وجهة فعاليت هاي رسانه اي و جنگ هاي رواني خويش قرار داده است [13].
باتوجه به اين كه بحث از هولوكاست، در دانمارك، موجب تصميماتي عليه رژيم صهيونيستي شده بود و از طرفي مطبوعات دانمارك خالي از عناصر وابسته به صهيونيست ها نيست، لذا ايشان با درج تصاوير موهن از پيامبر اسلام (ص) همة انتقام خود را از شروع كنندگان بحث از هولوكاست گرفتند؛ به اين ترتيب كه بر اثر واكنش هاي گستردة مسلمانان، دولت دانمارك مجبور مي شود كه به خاطر مقابله با مسلمانان با رژيم صهيونيستي كنار آمده و از اتخاذ هر گونه تصميمي عليه آنان خودداري كند. از طرفي اين اقدام صهيونيستها در دانمارك يك پيام به ساير دول اروپايي هم داشت و آن اينكه اگر آنان هم به نفي هولوكاست بپردازند، بدون شك از انتقام گيري صهيونيسم در امان نخواهد بود.
4- بسترسازي‌ براي‌ خشنوت‌هاي‌ فيزيكي‌بيشتر عليه‌ مسلمانان‌ در غرب
غرب و صهيونيسم بخوبي مي دانند كه مسلمانان نسبت به مقدسات خويش به شدت حساس بوده و در برابر هر اقدامي عليه آن، به شدت واكنش نشان مي‌دهند. لذا براي تحريك آنها كافي است تا احساسات ايشان آشفته و جريحه دار شود.
نظر به اينكه يكي از دلايل گرايش غربيها به اسلام، معاشرات مسالمت آْميز آنها با مسلمانان مقيم غرب و در نتيجه دريافت آموزه هاي اسلامي از طريق ايشان، مي باشد؛ بنابراين سياستگذاران غربي ناگزيرند در راستاي پروسة جلوگيري از نفوذ و گسترش تمدن اسلام در حوزه هاي تحت نفوذ تمدن غرب، از هر ابزاري استفاده كنند و از آنجا كه تحريك و واكنش مسلمين در برابر اهانت كنندگان به مقدسات اسلامي، به راحتي زمينه ها و بستر هاي مناسبي براي شكل گيري برخوردهاي فيزيكي عليه مسلمانان در كشورهاي غربي را فراهم مي نمايد، لذا اتخاذ استراتژي توهين به مقدسات اسلامي نظير اقدام روزنامه هاي دانماركي، يكي ديگر از راهكارهاي غرب در دستيابي به اهداف و انگيزه هاي اصلي خويش يعني مهار گسترش اسلام در اروپا و آمريكا به شمار مي آيد.
سه پایگاه تخصصی مرتبط با پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه بشریت، درس عالم شدن ، قوی شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است…در سایه این نام و این یاد ، ملت ما درس های پیامبر را باید مرور کند و آنها را به درس های زندگی و برنامه های جاری خود تبدیل کند. ملت ما به شاگردی مکتب نبوی و درس محمّدی افتخار می کند. ملت ما پرچم اسلام را در میان امت اسلامی با استقامت و استحکام برافراشته است. سختی ها را تحمل کرده است و کامیابی های حضور در این میدان شرف و افتخار را دیده است و به فضل الهی، کامیابی- های بیشتر در راه است.ما درس اخلاق پیغمبر، درس عزت پیامبر اعظم، درس علم آموزی و درس رحمت و کرامت و درس وحدتی را که ایشان به ما داد و درس های زندگی ماست، باید در زندگی خودمان قراربدهیم.»
قسمتی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)
الف) پایگاه اطلاع رسانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم www.payambaraazam.ir) )

« در عصر فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، همه روزه گونه های نوین و برجسته ای از شیوه های بیان و تشریک افکار و نظریات ابداع می گردد، سرعت انتقال آراء ،گستردگی مخاطبان و خصوصیات شکلی این شیوه های نوین از یک سو، و تأثیرپذیری محتوای اطلاعات از فرهنگ ها از سوی دیگر، موجد ارتباطی متقابل با ظرایف و پیچیدگی های خاص میان فن آوری اطلاعات و فرهنگ خصوصا در کشور ما با ویژگی های فرهنگی – مذهبی می گردد.
از این رو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در لبیک به پیام مقام عظمای ولایت اقدام به تشکیل ستادی نمود و آن ستاد برای بهره جویی از ظرفیت گسترده شبکه جهانی اینترنت در جهت جذب مخاطبان خاص و عام خود در گستره مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از مراکز مهم تربیتی در مراکز آموزشی و علمی عالی کشور در اولین گام خود، اقدام به طراحی و راه اندازی سایت ویژه پیامبر اعظم کرده، که مراحل اولیه آن توسط متخصصان مرکز ارتباطات و فن آوری اطلاعات نهاد تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی پیامبر اعظم با نام: www.payambaraazam.ir به اتمام و در تاریخ 27/1/1385 در آستانه روز ولادت با سعادت آن پیامبر عظیم الشان توسط مقامات علمی و فرهنگی کشور افتتاح گردید.»
نوشته فوق بخشی از توضیحات مدیر سایت در معرفی این پایگاه است. در ادامه تعدادی از بخش های مهم این سایت معرفی می شود:
1. پیامبر از دیدگاه قرآن و عترت: شامل مقالاتی درباره دیدگاه قرآن و اهل بیت درباره رسول گرامی اسلام.
2. کلام بزرگان: برای خواندن سخنانی ازاندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره پیامبر اکرم به این قسمت مراجعه کنید.
3.سیره نبوی: در این قسمت پایگاه می توان به سیره ایشان در موضوعات گوناگون مثل اخلاق، تربیت، عدالت، سیاسی اجتماعی و غیره دست یافت.
4. مقالات : صدها مقاله از نویسندگان گوناگون درباره پیامبر مثل زندگانی، سیما، اهل بیت ایشان، دوران قبل و بعد از بعثت و … را در این بخش بخوانید.
5. پایان نامه ها: شامل تعدادی از عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور به همراه اطلاعاتی چون چکیده ، نام پژوهشگر، استاد راهنما و…
6. سخنان گهربار: حاوی سخنان ارزشمند رسول گرامی اسلام که به طور موضوعی دسته بندی شده است.
7.پرسش و پاسخ: یکی دیگر از بخش های جالب این پایگاه است که در آن می توانید به صورت موضوعی به تعداد بسیار زیادی پرسش و پاسخ در موضوع پیامبر دسترسی پیدا کنید امکان جست و جو از ویژگی های این بخش است.
8.کتابخانه الکترونیکی: برای دسترسی به متن کامل ده ها کتاب با موضوع پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به این بخش مراجعه کنید.
9. داستان: یکی دیگر از بخش های جالب این پایگاه است که شما می توانید افزون بر خواندن متن داستان های بسیار ، تعداد زیادی داستان گویا با تصاویر متحرک و به صورت پویانمایی را مشاهده کنید.
علاوه بر موارد فوق بخش های دیگری چون اخبار، نگارخانه شامل تصاویر گرافیکی و آثار هنری و قسمت نواها شامل مولودی، سرود و تواشیح و مداحی و… وجود دارد .
ب) پایگاه نبی اعظم((www.nabiaazam.com

« امروزه اینترنت گسترده ترین ابزار اطلاعاتی است که باید از آن در مسیر صحیح، برای انتقال اندیشه ها و افکار ناب بهره برد. بدین جهت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با هدف معرفی و شناساندن شخصیت والای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ایجاد زمینه دسترسی علاقمندان به انبوه معرف نبوی ، اقدام به راه اندازی پایگاه نبی اعظم کرد تا از این رهگذر گوشه ای از کمالات و فیوضات وجودی آن حضرت را نظاره کنیم.»
در پایگاه نبی اعظم ، ابتدا همه اطلاعات و مطالب درباره پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله) ، شناسایی و به صورت موضوعی طبقه بندی شده است؛ تا کاربران با صرف کم ترین وقت و هزینه به اطلاعات مورد نظر دست یابند.
اینک به برخی از ویژگی های این شاهراه اطلاعاتی اشاره می شود:
1.طبقه بندی موضوعی:
در این نوع طبقه بندی اطلاعات بر اساس موضوع، مرتب شده است و کاربر از طریق درخت موضوعات به مطلب مورد نظر خود دست می یابد.
2. توضیح هر نشانی :
با توجه به تنوع محتوا در هر یک از بخش هایی که معرفی می شود، توضیحات مختصری درباره محتوای هر نشانی ارايه شده است تا کاربران به راحتی از محتوای هر پایگاه یا نشانی مطلع شوند و پس از مطالعه این توضیحات اجمالی به دلخواه پایگاه مورد نظر را بررسی و استفاده کنند.
3. نشانی ها:
نشانی هر پایگاه در کنار عنوان و توضیحات ذکر شده است تا کاربر ضمن ملاحظه محتوا از نشانی آن نیز مطلع گردد و قبل از ورود به پایگاه، مقصد نهایی خود را شناسایی کرده و با صرف حداقل زمان به پایگاه و محتوای دلخواه خود دست یابد.
4. امکان همکاری کاربران در شناسایی و معرفی نشانی ها:
این امر با توجه به وسعت اطلاعات و شیوه دستی جمع آوری و معرفی نشانی ها در شاهره های اطلاعاتی دنبال می شود علاقه مندان به همکاری در این جهت می توانند از طریق گزینه « ویراستار شوید» فرم مربوط را تکمیل نموده تا پس از بررسی های لازم نسبت به امکان ویرایش پایگاه توسط آنان، اقدام شود.
توضیحات بالا را مدیران پایگاه نبی اعظم برای معرفی خود ارايه داده اند. همان طور که اشاره شده این پایگاه در اقدامی جالب و در خور توجه اقدام به شناسایی مطالب مرتبط با رسول اکرم در پایگاه های مختلف کرده و لینک دسترسی آن را در سایت خود قرار داده است؛ بنابراین در یک موضوع خاص شما می توانید با مراجعه به این سایت، مطالب مرتبط با آن موضوع را در بسیاری از سایت ها بیابید. در صفحه اول این پایگاه موضوعات به صورت کلی دسته بندی شده است و هر موضوع شامل زیر عنوان های دیگر نیز می باشد. برخی از این عناوین اصلی عبارتند از:
شرح حال (ولادت، کودکی و نوجوانی، جوانی )، پیامبر از منظر دیگران (پیامبر در قرآن ، در روایات، در کتاب های مقدس)، اصحاب پیامبر، کتاب و کتابخانه( کتاب ها، مجلات، مقالات) ، سخنان، فضایل(عصمت، علم به غیب و…)، تاریخ اسلام (از نبوت تا رحلت)، داستان ها و حکایت ها (داستان های چندرسانه ای) ، نگارخانه( فیلم، آوا، تصویر) ، پرسش و پاسخ ، سیره نبوی( سیره فردی، سیره اجتماعی، سنت های پیامبر) ، بعثت( حادثه بعثت ، بعثت از دیدگاه دیگران)، مدایح و مراثی (زیارتنامه، شعر، قطعات ادبی)، محققان و موسسات ، وبلاگ ها.
ج) پایگاه رسول نور (www. Rasoolnoor.com)

این پایگاه که وابسته به مرکز تحقیقات دارالحدیث است دارای بخش های متنوع و گوناگونی با موضوع پیامبر اعظم می باشد که بعضی از مهم ترین آن ها در ادامه معرفی می شوند:
1. کتاب : متن کامل تعداد زیادی کتاب درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله)
2. مجله: متن مقالات مربوط به پیامبر که در تعدادی از مجلات منتشر شده است.
3. مقاله: متن تعداد زیادی مقاله با موضوعات گوناگون در حوزه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله )
4. پایان نامه
5.پرسش و پاسخ: در این پایگاه نیز به صدها پرسش گوناگون درباره پیامبر پاسخ داده شده که شاید بسیاری از ابهامات موجود در ذهن ما را برطرف کند.
6. تاریخ پیامبر: از ولادت و کودکی تا جهان در عصر بعثت و بعثت ایشان تا رحلت و تحولات بعد از رحلت ایشان.
7. نبوت و مباحث کلامی: شامل بخش هایی : ضرورت بعثت، دلایل نبوت، وحی ، عصمت ، اعجاز، خاتمیت، معراج و مباحث دیگر.
8. سیره پیامبر: در مباحثی چون سیاست، اقتصاد، اخلاق، خانواده، اجتماع و قضاوت.
9. پیامبر در آینه قرآن و اهل بیت، در آینه شعر و ادب، از نگاه اندیشمندان ، از نگاه ادیان.
10. اهل بیت پیامبر
11. داستان هایی از زندگی ایشان
افزون بر موارد فوق می توان به بخش های دیگری چون اماکن منسوب به پیامبر ، چند رسانه ای ( شامل فیلم، عکس و صدا) ، معرفی نرم افزار و هم چنین انجمن ها، برای بحث و گفتگو نیز سری بزنید و از امکانات آن بهره مند شوید، و نهایتا اگر خواستید باز درباره ي پیامبر عزیزمان بیش تر بدانید با مراجعه به قسمت دیگر پایگاه ها لیستی از پایگاه هایی را که در موضوع پیامبر مطالبی دارند یافته و به آن ها هم سری بزنید. پس تا سال پیامبر اعظم به پایان نرسیده از همین الان دست به کار شوید و از این خرمن گسترده خوشه ای بچینید.
پی نوشتها:

[1] – سايت خانواده سبز
[2] – علي بابائي، غلامرضا؛ فرهنگ سياسي آرش؛ ص 188-194
[3] – همان.
[4] – برجي يعقوبعلي؛ فصلنامه طلوع؛ سال اول؛ شماره 3 و 4.
[5] – مائده/ آيه 33
[6] – حجرات/ آيه9.
[7] – نحل/ آيه 125.
[8] – اسحاقي حسين؛ آزادي در اسلام و غرب؛ ص97.
[9] – عمران/ آيه 71.
[10] – بقره/ آيه 140.
[11] – انعام/ آيه 108.
[12] – اسرا/ آيه36.
[13] – النابلسي محمد احمد؛ فصلنامه عمليات رواني؛ سال دوم؛ شماره ششم.
منابع:
1.ماهنامه گلبرگ،ش2
2.ماهنامه گلبرگ،ش29(میرصادق سیدنژاد)
3.ماهنامه گلبرگ،ش49 (منیره زارعان)
4.ماهنامه گلبرگ،ش61 (حمزه کریم خانی)
5.ماهنامه گلبرگ،ش73 (مهدی خوئی )
6.ماهنامه گلبرگ،ش96 (محمدكاظم بدرالدين)
7. ماهنامه نسل فردا
8. www. Rasoolnoor.com
9. www.nabiaazam.com
10. www.payambaraazam.ir

تهیه کننده:سید امیرحسین کامرانی راد
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مكتب اهل البيت (ع)
1
فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام

فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام  امام صادق “علیه السلام” فرمودند: پدرم از پدرش و او از جدّش از پیامبر “صلی الله علیه و آله و سلم” نقل نمود که فرمودند: « هر کس توانائی به یاری ما اهل بیت ندارد و در تنهایی خود دشمنان ما را لعن …

مكتب اهل البيت (ع)
خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام

  خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام نام : حسن شهرت : عسگری ، زکی ، هادی ، سراج ، رفیق لقب : الخاص کنیه : ابو محمد معروف به « ابن رضا» علیه السلام نام پدر :امام علی النقی علیه السلام نام مادر: سوسن یا حدیثه یا سلیل تاریخ …

مكتب اهل البيت (ع)
آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟!

آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟! در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام حدیثی وارد شده است که آن را ابویعقوب یوسف بن یزیاد و علی بن سیار روایت کرده اند، این دو بزرگوار می گویند: شبی در خدمت امام عسکری(ع) بودیم- در آن زمان حاکم آن سامان …