دعا برای فرج ! چرا؟

دعا برای فرج ! چرا؟

یکی از کارهایی که در زمان غیبت کبری امام زمان علیه السلام خیلی زیاد (حتی بیشتر از سایر اعمال) به انجام آن سفارش شدیم دعا کردن برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان علیه السلام است. در رابطه با این عمل سوال های زیادی مطرح می شود از جمله :

* مگه امام زمان (عج) به دعای ما احتیاج دارند ؟

* دعا کردن ما برای امام زمان (عج) چه فایده ای داره ؟

* آیا دعا برای ظهور امام زمان (عج) برای ما هم فایده ای داره؟

* مگه میشه که دعای من گنهکار هم برای امام زمان (عج) اجابت بشه ؟

برای جواب به این سوال ها لازمه که به موارد زیر اشاره کنیم:

1- دعا کردن برای فرج ، اطاعت امر اهل بیت علیهم السلام است. در موارد زیادی ما را امر به این کار نموده اند که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم .

در توقیع شریف امام زمان علیه السلام به اسحاق بن یعقوب چنین آمده است: “برای تعجیل فرج من بسیار دعا کنید که این دعا کردن باعث گشایش در کارهای خود شماست.” (کمال الدین جلد 2 صفحه 485)

امام زمان علیه اسلام به یکی از اصحاب خویش می فرمایند: “من برای مومنی که یادآور مصیبت جد شهیدم شود و سپس برای تعجیل ظهور و تایید من دعا کند، دعا می کنم .” (مکیال المکارم جلد 2 صفحه 75)

2- دعا کردن برای ظهور امام زمان (عج) باعث نجات ما در فتنه های آخر الزمان می شود. امام حسن عسکری (علیه السلام) به احمد بن اسحاق دانشمند بزرگوار ایرانی فرمودند: “مثل او (مهدی) در اين امّت مثل خضر و ذوالقرنين است، او غيبتى طولانى خواهد داشت كه هيچ كس در (فتنه های) آن زمان نجات نمى‏يابد مگر كسى كه خداى تعالى او را در اعتقاد به امامتش ثابت بدارد و به دعاء در تعجيل ظهور موفّق سازد.” (كمال الدين و تمام النعمة جلد ‏2 صفحه 384)

3- امکان ایجاد بداء  (تغییر) در زمان ظهور وجود دارد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: “وقتی مدت عذاب بر بنی اسراییل طولانی شد؛ چهل صباح به پیشگاه الهی ضجه و گریه کردند تا این که خداوند متعال به حضرت موسی و هارون (علیهما السلام) وحی فرمود که آنها را از شر فرعون خلاص کنند. به این ترتیب 170 سال از عذاب آنها کم کرد. وضع شما نیز همین طور است، اگر چنین کنید خداوند متعال فرج ما را می رساند. و اگر چنین نباشد کار به آخرین حد سختی خواهد رسید.” (تفسیر عیاشی جلد 2 صفحه 154)

4- ایجاد ارتباط قلبی و معنوی با حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) که خود آثار و برکت های فراوانی دارد.

یکی از بزرگان می فرمود: “متوسل و متذکر به امام زمان (علیه السلام) شوید و در حق او دعا کنید! به خدا، او آقا و جوانمرد است و چند برابر تلافی می کند. شما اگر خبردار شوید که کسی پشت سر و درباره شما دعای خیر کرده و حمایتی نموده (هر اندازه که باشد) اگر اندک نشانی از آدمیت و وجدان داشته باشی تا زنده هستی این خدمتی را که پشت سر تو انجام داده دو برابر جزا و پاداش می دهی. امام زمان (علیه السلام) اول جوانمرد عالم است. غیر از جنبه امامتش، جوانمردی عجیبی دارد؛ ببیند که تو برای او دعا می کنی و زیارت آل یاسین می خوانی و از خدا نشاط، سلامت و ظهورش را می خواهی، آیا بعد از این دعا و هواخواهی، آن حضرت می گذارد که شما در مشکلات بمانی؟ محال است!” شریعت اسلام که بر پایه عقل بنا شده، پاسخ به احسان و محبت دیگران را ضروری می داند «هل جزا الاحسان الا الاحسان» (بیایید او را یاری کنیم صفحه 105)

5- آثار و برکات فروانی که در دعا برای فرج وجود دارد . علامه مرحوم سید محمد تقی موسوی اصفهانی مولف کتاب مکیال المکارم در جلد اول صفحه 345 به بعد بر اساس روایات معصومین علیهم السلام 90 اثر از برکات دعا برای فرج امام زمان (علیه السلام) بیان می کند.

6- بنابر دلایل عقلی خداوند دعا برای ظهور امام زمان (عج) را از طرف هر کس که باشد اجابت می کند. زیرا هر کس، حتی گنهکارترین انسان روی زمین هم که برای ظهور امام زمان (عج) دعا کند چون برای محبوب ترین بنده خدا (امام زمان) دعای خیر می کند خدا دعای او را به خاطر دعا شونده (امام زمان) اجابت می کند نه به خاطر دعا کننده.

اهل ولا چو روی به سوی خدا کنند

اول به جان گمشده ی خود دعا کنند

منبع : آفتاب مهربونی
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …