دفن پيكرهاي مقدس شهداي كربلا

دفن پيكرهاي مقدس شهداي كربلا

پس از خاتمه واقعه عاشورا و خروج سپاهیان عمربن سعد از کربلا، جمعی از ساکنان قبیله‌ای در نزدیکی کربلا که از ماجرا مطلع شده بودند به آنجا رفته و شهدا را دفن کردند .

عمر بن سعد فرمانده سپاهیان عبیدالله بن زیاد یازدهم محرم اجساد کشته های سپاه خود را جمع کرده، برآنان نماز خواند و دفن کرد و در حالی که بدن مقدس امام حسین(ع) و سایر شهیدان بر زمین مانده بود، کربلا را به قصد کوفه ترک کرد.

بر اساس آنچه در الارشاد شیخ مفید و منتهی الآمال شیخ عباس قمی آمده گروهی از قبیله بنی اسد که در “غاضریه” در نزدیکی کربلا ساکن بوده وقتی از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع)و یارانش مطلع شدند روز سیزدهم محرم وارد کربلا شده و پیکرهای مقدس شهیدان را گردآوری کرده، بر آنان نماز گزارده و در همان جا به خاک سپردند.

به این ترتیب بدن مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را در همین مکانی که اکنون معروف است دفن و فرزند رشید و دلاور آن حضرت علی اکبر(ع) نیز پایین پای پدر به خاک سپرده شده است .

برای سایر شهیدان نیز در پایین قبر امام حسین(ع) قبر بزرگی حفر و همگی را در آنجا دفن کردند.

غیر از بدنهای مطهر حضرت عباس بن علی(ع)، حبیب بن مظاهر و حر بن یزید ریاحی که هر یک را در مکانی دیگر به خاک سپردند. (الارشاد (شیخ مفید)، ص 470؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 405 )

تاریخ دفن پیکرهای مطهر شهدای کربلا در منابعی از جمله حوادث الایام 12 محرم ذکر شده است .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سید الشهدا
1
کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))

کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))   ردیف توضیحات و دانلود حجم     کربلا (جدید) 4,198   1 محرم نزدیک است (هلالی، جدید) 3,568   2 ماجرای مداحی گوش کردن جوان روس 1,724   3 عدل ستمدیده – کلیپی زیبا از سخنان آیت الله جوادی …

سید الشهدا
2
فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول هم محرم سال ۶۱ هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها …

سید الشهدا
حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد

 حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد چند روز مانده به محرم، تقریباً از عید غدیر، جوانها به شوق عزاداری امام حسین (علیه السلام) تکیه ها را بنا می کنند. انگار برای عزاداری، اشک ریختن، سینه زدن و سیاه پوشیدن عجله داشته باشند. انگار که دلشان بخواهد هلال ماه محرم …