دلایل دعا برای امام زمان (عج) (1) : اجابت دعا

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (1) : اجابت دعا

doa-baraye-emam

 

شما مستجاب الدعوه هستید! یعنی هر چه دعا می کنید، مستجاب می شود و یا در پرونده ی شما ذخیره می گردد و اجر آن در قیامت با پروردگار عالمیان است. درباره ی «صلوات» که حتماً مستجاب می شود، صحبت نمی کنیم؛ آیا می دانستید که تک تک شیعیان مستجاب الدعوه هستند؟

اگر بفهمید که استجابت دعایتان، به برکت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است، چگونه با ایشان برخورد خواهید کرد؟

امام سجاد (علیه السلام) در حقوق فرد نیکوکار فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى، هرگاه چنين كردى بى گمان در پنهان و آشكار از او تشكر كرده اى. سپس اگر روزى توانستى نيكى او را جبران كنى، جبران كن.» (1) براستی چه نعمتی بالاتر از اینکه به برکت آقای ما، دعا ما را می خرند؟ نیکی بالاتر از این؟

اینکه امام واسطه ی استجابت دعای ماست از حدیثی مشخص می شود:

امام باقر (ع) می فرمایند: «رسول خدا – صلي الله عليه و آله- به اميرالمؤمنين علی(‏ع) فرمود: آنچه بر تو ديکته مي‏کنم بنويس. علي‏(ع) عرضه داشت: اي پيامبر خدا! آيا مي‏ترسي فراموش کنم؟ فرمود: نمي‏ترسم فراموش کني، من از خداوند خواسته ‏ام که تو را حفظ کند و فراموشت ننمايد، ولي براي شريکانت بنويس. عرضه داشت: شرکاي من چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندان تو که خداوند به سبب آنان بر امّت من باران مي ‏فرستد و به سبب آنان دعاي ايشان را مستجاب می ‏کند و به سبب آنان بلا را از آنها دور مي‏سازد و به سبب آنان رحمت از آسمان نازل مي‏شود و اين نخستين آنان است – به امام حسن‏ (ع) اشاره کرد – سپس به امام حسين‏ (ع) اشاره کرد و فرمود: امامان از فرزندان تواند.» (2)

دعای هفته
از همین امروز، به خودمان قول بدهیم که بعد از هر نماز، اوّل برای امام عصر خودمان دعا کنیم. ما وظیفه داریم که برای امام دعا کنیم و دعا برای امام، محدود به دعا برای فرج نمی شود.

دعا برای سلامتی امام از گزند دشمنان، حوادث و بلایا، دعا برای استجابت دعای امام، دعا برای شیعیان و دوستان امام، از جمله مواردی است که در این زمینه سفارش شده است. (3)

به خاطر وجود چنین وظیفه ای، در پایان این بخش، تحت عنوان دعای هفته، دعایی را به شما معرفی می کنیم تا هم با مضامین دعا برای امام آشنا شوید و هم به طور عملی برای ایشان دعا کنید. ان شاء الله.

ذکر این هفته: «اللهم عجّل لولیّکَ الفَرَج و العافیةَ و النَّصر»

 

پی نوشت:
1. حیدری نراقی، علی محمد، رساله ی حقوق امام سجاد (علیه السلام)، نشر مهدی نراقی، 1389، ص 335
2. بصائر الدرجات، ص 167؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، نشر مسجد مقدس جمکران، 1385، ص 87
3. موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 2، صص 81- 95

پ.میعاد

 
 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …