دلایل دعا برای امام زمان (عج) (2) : گذشت امام از حق خودش

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (2) : گذشت امام از حق خودش

doa-baraye-emam

تصور کنید، دست و بالتان خیلی تنگ است؛ آنقدر تنگ که برای تهیه ی خوراکتان هم دچار مشکل می شوید. در چنین وضعیتی، فردی دارا، دو دستگاه خانه و چند باغ را با کلیه ی امکاناتش به شما می بخشد و بدون اینکه احساس حقارت کنید یا منتی سر شما بگذارد، به شما اجازه می دهد که از آنها استفاده کنید. او مدتی به سفر می رود و به شما وعده می دهد که زمانی که بازگردد، بیش از این خواهید داشت ولی در مدت غیبتش حق دارید که از این امکانات استفاده کنید. برای چنین فردی، چه خواهید کرد؟ اگر بدانیم ما دقیقاً مشابه همین وضعیت را داریم و امام در حق ما چنین کاری انجام داده است، چه می کنیم؟
یکی از دلایلی که لزوم دعا برای امام را ثابت می کند، «گذشت امام از حق خودش» است. گذشتی که نه تنها جلوه ای دنیایی بلکه جلوه ای اخروی نیز دارد.

گذشت امام در دنیا:
امام صادق (‏علیه السلام) به یکی از شاگردان خود فرمود: «ای ابویسار! به تحقیق که تمام زمین برای ما است و هر چه خداوند از آن برآرد، همه از برای ما است»  ابویسار گفت: پس همه مال را برای شما بیاورم؟ فرمود: «ای ابویسار! البته ما آن را بر تو حلال کردیم و مباح گردانیدیم، پس مال خودت را برگیر و هر آنچه از زمین در دست ما شیعیان هست بر آن‏ها حلال است تا هنگامی که قائم ما بپاخیزد و مالیات آن را از آنان بگیرد و زمین را در دست ایشان واگذارد و امّا آنچه در دست غیر شیعیان است هر سودی که از آن ببرند بر آنها حرام است و هنگامی که قائم ما بپاخیزد زمین را از دستشان بگیرد و آنها را به خواری از آن بیرون راند.» (1)

از این حدیث مشخص می شود که امام، به شیعیان اجازه ی تصرف در اموال خودش را داده است امّا این اجازه برای غیر از شیعه نیست و این سبب می شود که مال شیعیان حلال و مال مابقی حرام باشد. چنین چیزی سبب رشد شیعیان می شود و از سوی دیگر، آثار سوء خوردن مال امام به صورت حرام، بر غیر شیعه بار می شود.

گذشت امام در آخرت:
و امّا در آخرت؛ در بحار از امام صادق (‏ع) روایت شده است که فرمود: «هر گاه روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر ما قرار می‏دهد، پس آنچه از گناهان بین آنها و بین خدا باشد، محمد صلی الله علیه و آله از درگاه الهی برایشان طلب بخشش می ‏کند و آنچه بین آنها و بین مردم بوده باشد از مظالم محمد صلی الله علیه وآله آن را از طرف ایشان ادا خواهد ساخت و آنچه بین آنها با ما باشد ما به آنها می ‏بخشیم تا بدون حساب وارد بهشت شوند.» (2)

دعای این هفته
خواندن 40 روز دعای عهد را به شما توصیه می کنیم. امام صادق  (علیه السلام) فرمودند: «هر کس با این عهد، چهل روز به درگاه خداوند دعا کند از یاران قائم ما خواهد بود و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبرش خارج خواهد ساخت و به ازای هر کلمه، هزار حسنه به او عطا می کند و هزار گناه را از کارنامه ی عملش محو می کند.  آن عهد چنین است…» (3)

اللهم ربَّ النور العظیم…

(متن این دعا در مفاتیح الجنان موجود است)

پی نوشت:
1. اصول کافی، ج 1، ص 407؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، ص 88
2. بحار الانوار، ج 7، ص 274؛ به نقل از همان، ص 98
3. بحارالانوار، ج 94، ص 41؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، نشر موعود عصر (عج)، 1388، ص 189

پ.میعاد

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …