دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۱5) : غیبت (+دانلود صوت)

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۱5) : غیبت (+دانلود صوت)

doa-baraye-emam

اگر خدای ناکرده در میان آتش قرار بگیرید و در حال سوختن باشید، چه می کنید؟ بعد از اینکه تمام راه ها را برای خروج امتحان کردید و راهی نیافتید، شروع می کنید به کمک خواستن و فریاد زدن! همین موضوع است که باعث می شود ما برای فرج دعا کنیم؛ ما در میان آتشی گرفتار شده ایم که راه خروج آن را نمی دانیم، کسی باید از بیرون این آتش بیاید و راه نجات را نشانمان بدهد. کسی که آب خنکی به دستمان بدهد و بگوید: خوب شد فریاد زدی؛ وگرنه پیدایت نمی کردم.

می دانید چرا باید از دوران غیبت رهایی یابیم؟

1. در غیبت، گمراه می شویم
روزی کسی، در دوران خلافت سه خلیفه ی اول، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را دید که در فکر فرو رفته و با انگشت روی زمین نقشی را ترسیم می کند. از ایشان پرسید: «یا امیرالمؤمنین! آیا میل به خلافت پیدا کرده ای؟» حضرت فرمودند: «خير، به خدا سوگند که نه در آن و نه در امور دنيا هيچ روزي رغبت نداشته‏ام، ولي در فکر مولودي هستم که در پشت من است، يازدهمين فرزندم؛ او مهدي است. زمين را پر از عدل مي‏کند، چنان‏ که از ستم و ظلم آکنده باشد. براي او حيرت و غيبتي است که در آن اقوامي گمراه و اقوام ديگري هدايت مي‏شوند.» (1)

2. گرفتار خشم خداوندیم
امام صادق (ع) فرمودند: «نزديک‏ترين و پسنديده ‏ترين وضع بندگان نسبت به خداوند آن وقت است که حجّت خدا را نيابند و براي آن‏ها آشکار نشود، و از ديدگان ايشان پوشيده بماند که جايش را ندانند، و در عين حال بدانند که حجّتها و بيّنات الهي باطل نشده، پس در آن هنگام و هر صبح و شام منتظر فرج باشند، که شديدترين خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعي است که حجّت خود را از آنان مخفي بدارد و بر آنان آشکار نگردد. البته خداوند می داند که اولياي او در ترديد واقع نمي‏شوند، و اگر مي‏دانست که آن‏ها در شک مي‏افتند، يک چشم برهم زدن حجّت خود را از آنان نهان نمي‏ساخت.» (2)

3. در دوران ابتلا و آزمایشیم
امام رضا (ع)، فرمودند: «سوگند به خدا! آنچه چشم بدان دوخته اید، نخواهد شد تا این که آزمایش شوید و مؤمن و منافق ازهم جدا گردید و تا این که از شما باقی نماند مگر نادرترین نادرترین.» (3)

4. امام از ما ناراضی است
حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه)، در نامه ای به شیخ مفید فرمودند: «و اگر شیعیان ما – که خداوند در اطاعتش آنان را یاری دهد-  در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده، مصمم و جدی باشند، نعمت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتد و سعادت دیدار ما با معرفت کامل و راستین نسبت به ما سریعتر اتفاق می افتاد. پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده می دارد، همانا چیزهای ناخوشایندی است که از آنها به ما می رسد و از آنان انتظار نمی رود.» (4)
همچنین از ایشان روایت شده است که فرمودند: «جاهلان شیعه و احمق های آنان و کسانی که دینشان [مانند] بال پشه ای است، ما را اذیت کرده اند.» (5)

5. امام را نمی بینیم
امام صادق (ع) فرمودند: «مردم امامشان را نخواهند یافت. پس او با آنان در موسم حج حاضر می شود و ایشان را می بیند ولی آنها او را نمی بینند.» (6)

6. رنج می کشیم
از اوضاع سخت غیبت، کم نشنیده اید. حتی اگر نشنیده باشید، در شرایط آن واقع شده اید. شرایطی که به قول رسول اکرم (صلی الله علیه و  آله): «…فروریختن دین به دنیاست و در آن وقت قلب مؤمن درونش آب می شود مثل آب شدن نمک در آب؛ زیرا منکرات را می بیند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. مؤمن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند، او را می خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می شود.» (7)

7. امام در سختی و رنج است
دشمنی دشمنان از یک سو و آزار دوستان از سویی دیگر، موجب آزار و رنج امام است. علاوه بر آن، امام، در رنج و سختی، غربت و دوری به سر می برند. ظلم دشمنان امام به ایشان، ترس امام از جانشان ، بخشی از سختی های امام (ع)، است. از سوی دیگر، نگرانی های امام برای شیعیان ، نیز بر دردهای ایشان می افزاید. 

یکی از دلایلی که باید برای فرج امام و خودمان، دعا بخوانیم آن است که در دوران غیبتیم. ما در آتشیم؛ وقت فریاد زدن است!

دعای این هفته:
در ایام ماه رمضان، حتماً دعای افتتاح به گوشتان خورده است. حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) خطاب به شیعیان در یکی از نامه های خود، نوشته اند: «این دعا را در تمام شبهای ماه مبارک رمضان بخوانید؛ زیرا فرشتگان به آن گوش می دهند و برای خواننده ی آن، طلب بخشش می کنند.» (8)
این دعا اینگونه آغاز می شود: «اللهم انّی اَفتَتحُ الثَّناءَ بِحَمدِک…»
(خدایا من ثناگویی تو را با ستایش و حمدت آغاز می کنم….)
این دعا با صدای سماواتی را از اینجا دانلود کنید:

musicicon
 
 
پی نوشت:
1. کمال الدین و اتمام النعمه، ج 1، ص 298؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر قائم (ع)، ج 1، ص 164
2. همان، ج 2، ص 339؛ به نقل از همان، ص 166
3. به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، همان، ص 171
4. الاحتجاج طبرسی، ج 2، ص 325؛ به نقل از همان، ص 173
5. همان، ص 289؛ به نقل از همان کتاب، ص 98
6. بحارالانوار، ج 52، ص 151؛ به نقل از همان، ص 177
7. الزام الناصب، ص182؛ روزگار رهایی، ج2، ص 355
8. زاد المعاد، ص 110؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر (عج)، 1388، صص 156- 167

پ.میعاد

 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …