دلایل دعا برای امام زمان (عج) (11) : اهل امان

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (11) : اهل امان

doa-baraye-emam

روزی، یکی از یاران امام صادق (علیه السلام) سوال خوبی از ایشان پرسید؛ سوالی که بسیاری از انسانهای امام ندیده ی اهل آخرالزمان نیز می پرسند. سوالی که شاید شما نیز در ذهنتان داشته باشید. او پرسید: «مردم چگونه از امام غایب بهره ای می برند؟» سوالی که ما اینگونه می پرسیم: «امام غایب فایده ای هم دارد؟!»

امام صادق (ع) به او فرمودند: «مانند بهره بردن از خورشید پشت ابر!» (1)

خورشید یک ستاره است! ستارگان، محورهای آسمان اند. شباهت زیبایی بین آقای ما و ستاره هست که رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) درباره ی آن می فرمایند: «خاندان من برای اهل زمین امان هستند هم چنان که ستارگان برای اهل آسمان امان اند.» (2)

همچنین فرمودند: «ستارگان مایه ی ایمنی اهل آسمانند و اهل بیت من ایمنی اهل زمین اند، پس اگر ستارگان از بین بروند برای اهل آسمان ناگواری ها پیش می آید و اگر اهل بیت من از میان بروند برای اهل زمین ناگواریها پیش خواهد آمد.» (3)

می دانید کوچکترین ناگواری که با نبودن اهل بیت (علیهم السلام) پیش می آید چیست؟ نابودی انسانها! حقیقت آن است که امام حیّ هر زمان، رابطه ی فیض خداوند و مخلوقات را حفظ می کند.

مثالی در این زمینه هست که هر چند با حقیقت فاصله زیادی دارد امّا به فهم این موضوع کمک می کند: برق با توربینها و در کارخانه تولید می شود و از کارخانه به دکلهای برق و از آنها به شعب مختلف که خانه های ما هستند و در نهایت یک لامپ روشن می شود. حالا فرض کنید که لامپی را به همان برقی وصل کنیم که از کارخانه می آید. چه اتفاقی برای لامپ می افتد؟ می ترکد! چرا که تحمل آن نیروی عظیم را ندارد.

امام حیّ هر زمان، واسطه ی فیض خداوند هستند. از آنجایی که گنجایش روح آنها با ما زمین تا آسمان فرق دارد، توانایی گرفتن مستقیم فیض از خداوند و رساندن به دست مخلوقات را دارند. وجود آنها چنین کاری می کند: روزی رساندن به کل مخلوقات و حفظ کردن کل هستی از نابودی!

امام سجاد (ع) می فرمایند: «ما، امامان مسلمين و حجّتهاي الهي بر عالميان و سادات و آقايان مؤمنين و امير روسفيدان و نيکويان جهان و سرور اهل ايمان و مايه ايمني اهل زمين هستيم، چنان ‏که ستارگان براي اهل آسمانها امان هستند. خداوند به [وسیله ی] ما آسمان را نگه داشته تا بر زمين نيفتد [که چنین نمی شود] مگر به اذن او، و به [وسیله ی] ما زمين را نگه داشته تا اهلش را نلرزاند [که چنین نمی شود] مگر به اذن او، به ما باران فرو مي ‏فرستد و به ما رحمت را منتشر مي‏سازد و برکات زمين را بيرون مي‏آورد، و اگر در زمين حجّت ما نباشد زمين اهلش را فرو مي‏برد.»

سپس فرمودند: «از روزي که خداوند آدم را آفريده زمين از حجّت الهي خالي نبوده که يا ظاهر است و مشهود و يا غايب است و مستور، و تا روز قيامت نيز از حجّت الهي خالي نخواهد ماند و گرنه خداوند پرستش نمي‏شود.» (4)

نصر، خادم حضرت حسن عسکری (ع) و فرزند دردانه ی ایشان بود. او تعریف می کند که روزی به فرمان امام برایشان صندل سرخ بردند. حضرت مهدی (عج) به او فرمودند: «آیا مرا می شناسی.» نصر گفت: «آری، تو آقای من و فرزند سرورم هستی.» فرمود: «از این نپرسیدم.» گفت: «برایم تفسیر فرمای.» فرمود: «من خاتم اوصیا هستم و تنها به وسیله ی من بلا از خانواده و شیعیانم دفع می شود.» (5)

شیعه اید؛ مدیونید! خدا می داند چقدر بلا به خاطر گل روی آقا از سرمان گذشته است. دعا کنیم که همیشه سالم باشد، دشمنانش از میان بروند و در عوض اینهمه لطفی که به ما می کند، هرگز از ما نرنجد. دعا کنیم که قلب امان زمین و آسمان از دست کارهای ما در امان باشد.

دعای این هفته
«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»! کوتاه بود؟ مستحب است پس از نماز صبح صد مرتبه خوانده شود. (6)

 

پی نوشت:
1. شیخ صدوق، کمال الدین و اتمام النعمه، ج1، ص 207؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، ص 141
2. کفایة الاثر، ص 292؛ به نقل از همان، ص 140
3. غایة المرام، ص 257؛ به نقل از همان، ص 141
4. امالی شیخ صدوق، ص 112؛ به نقل از همان.
5. الخرایج، ص 67؛ به نقل همان.
6. منهاج العارفین، ص 108؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر (عج)، 1388، ص 65
 
پ.میعاد

 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …