دلایل دعا برای امام زمان (عج) (22) : بخشش بی منت

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (22) : بخشش بی منت 

doa-baraye-emam

شاید مادرها هم گاهی زحماتی که برای  ما کشیده اند را به رویمان بیاورند. گاهی اوقات هم که حسابی کلافه می شوند احتمالاً شیرشان را حلالمان نمی کنند! در واقع خیلی سخت می شود کسی را پیدا کرد که در قبال کارهای خیری که انجام می دهد، منت نگذارد.
 

امّا کسانی در دنیا هستند که مرامشان بخشش بدون منت است. اولیای خدا؛ که بخشنده ترین انسانهای روی زمین اند و از میان آنها 14 نفر هستند که بیش از همه می بخشند و کمتر از همه به رخ می کشند.

فکرش را بکنید؛ همین جانی که داریم، نمازی که می خوانیم، مسلمانی مان، شیعه بودنمان و انواع و اقسام نعمتهایی که داریم از امام حیّ زمان خویش داریم. آیا به یاد می آورید که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به خاطر آنها سر شما منت گذاشته باشد؟ شاید فکر کنید چون در دوران غیبت هستیم، امام نعمتها را به رخمان نمی کشد! امّا اینگونه نیست. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که امام عصر (عج)، در دوران حکومت خود، پس از تقسیم اموال، فرمان می دهد که در همه ی شهرها اعلام کنند اگر کسی مالی می خواهد به خزانه بیاید. از میان همه ی مردم، یک نفر به خزانه مراجعت می کند و خزانه دار، دامن او را پر از طلا و جواهر می کند. مرد که کمی دور می شود، از کارش پشیمان می شود و وقتی برای پس دادن مال بازمی گردد به او می گویند: «چیزی را که داده ایم، پس نمی گیریم.» (1)

این است، نحوه ی بخشش امام: بخشش بی منت. پيغمبر اکرم‏ (صلي الله عليه وآله) فرمودند: «هنگام جدايي هاي زمانه و آشکار شدن فتنه ‏ها و آشوبها، مردي خواهد بود که بخششهايش گوارا است.» (2)

شیرینی بخشش امام زمان (عج) از یک سو به خاطر بی منت بودنش است و از سوی دیگر، به خاطر در سختی و گرفتاری بودن یاران ایشان. امام صادق (ع) فرمودند: «اي ابراهيم! اوست که گرفتاري شيعيان را پس از سختي شديد و بلاي طولاني و ترس و جزع، فرج بخشد.» (3)

نمی دانم طعم یک نفس راحت کشیدن چگونه است، امّا می دانم همین نفسی را که می آید هم مدیون کسی هستم. کسی که شاید از دست ما، مدتهاست نفس راحت نکشیده است.

دعای این هفته:
شیخ طوسی، در کتاب خودش، دعایی را معرفی کرده است و سفارش نموده که هرکس خواست روز جمعه بر پیامبر (ص) و خاندان او (علیهم السلام) درود و سلام بفرستد، اینگونه عمل کند:
«اللّهم اجعَل صَلاتَکَ و صَلَواتِ ملائِکَتِکَ و رُسُلِک علی محمَّدٍ و الِ محمدٍ و عجِّل فَرَجَهُم» (4)
(خدایا درود و رحمت خود را و درود فرشتگان و رسولان خودت را بر محمد و آل محمد نثار کن و در گشایش کارشان شتاب فرما)

 
پی نوشت:
1. قندوزی، ینابیع المودة، ص 562؛ به نقل از صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، ص 466
2. بحارالانوار، ج 51، ص 82؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر قائم آل محمد (ع)، ج 1، ص 161
3. کمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 335؛ به نقل از همان.
4.  مصباح المتهجد، ص 384؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر (عج)، 1388، ص 109
 

پ.میعاد

 
 
امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …