دلایل دعا برای امام زمان (عج) (26) : محبت متقابل

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (26) : محبت متقابل

doa baraye emam دلایل دعا برای امام زمان (عج) (23) : مرگ ابلیس

 

می دانید اگر یک نفر بیست بار به شما بگوید دوستتان دارد و بارها ثابت کند که راست می گوید، و شما در مقابل تمام محبتهای او، سکوت کنید و نه حرفی بزنید و نه عکس العملی نشان بدهید، به شما چه می گویند؟ در بهترین حالت به شما «قدرنشناس» می گویند! البته صفات «آدم یخی» و «آدم آهنی بی قلب» هم شایسته ی چنین آدمی هست.
 

در عوض اگر در مقابل هر خوبی، خوبی کنیم، و در مقابل یک قدم، یک قدم برداریم، می دانید جهان چگونه می شود؟ گرم از شور محبتها و غرق در لطف این همه قدرشناسی. یا همانطور که مولانا می گوید:

از محبت تلخها شیرین شود// وز محبت مسها زرین شود// از محبت دردها صافی شود// وز محبت دردها شافی شود// از محبت خارها گل میشود// وز محبت سرکه ها مل میشود

با این حساب دو دو تا چهار تا، ما انسانهای آخرالزمان، یکی از قدرنشناسترین مردم هستیم. کسی را داریم که روز و شب به فکر ماست و بارها و بارها محبتش را به ما ثابت کرده است امّا ما نه تنها جواب محبت او را نمی دهیم بلکه حتی محبت او را به خودمان نمی فهمیم و اگر هم بفهمیم، به حساب نمی آوریم.

محبت امام نسبت به شیعیان
ما شیعیان امامی داریم که درباره ی محبتش چنین چیزهایی می گویند:

1. امام علی بن موسی (علیه السلام) می فرمایند: «امام همدمی است مهربان، پدری رئوف، برادری است که نیمه انسان است، مادری نیکوکار و دلسوز به کودک، و پناه بندگان در گرفتاریهای سخت، امام آب گوارای زمان تشنگی است و راهنمایی است به سوی هدایت و نجات بخش است از هلاکت و گمراهی…» (1)

2. امیرالمؤمنین علی (ع) در مواجهه با یکی از یاران خود که بیمار بود فرمودند: «ما خوشحال می شویم به خوشحالی شما؛ اندوهگین می شویم به حزن شما؛ بیمار می شویم به بیماری شما و دعا می کنیم برای شما و برای شما دعا می کنیم و شما که دعا می کنید ما آمین می گوییم.» (2)

3. امام مهربان زمان ما، حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه) در نامه ی خود به شیخ مفید فرمودند: «ما نظر خود را از شما برنمی گیریم [که به حال خود وا بمانید] و فراموشتان نمی کنیم، اگر چنین نبود گرفتاریها شما را از پا می انداخت و دشمنان، شما را از بین می بردند.» (3)

4. پیش از این گفتیم که تمام آنچه در آسمان و زمین وجود دارد، متعلق به امام زمان (عج) است. در زمان غیبت، به تصریح امامان معصوم، استفاده از زمین و املاک متعلق به امام برای شیعیان مباح شده است.

5. امام در تشییع جنازه ی شیعیان شرکت می کنند. امام کاظم (ع)، به یکی از یاران خود فرمودند: «به یاران خود سلام برسان و آگاهشان کن و بگو که من و کسی که مانند من امام است، باید بر سر جنازه های شما حاضر شویم در هر شهری که باشید. پس در امر خودتان از خدا بترسید!» (4)

6. از دستگیریهای امام عصر (عج) در دوران غیبت، روایات بسیاری وجود دارد. می توانید در حکایتهای تشرفات، بسیاری از آنان را پیدا کنید.

غیر از اینها که برشمردیم، بسیاری از موارد هست که نمی دانیم. چیزهایی که امامان به خاطر لطف و کرامت بی کران خود، حتی به روی ما هم نمی آورند. و اینها که گفتیم تنها در بخش حوائج دنیوی بود و بزرگترین دستگیریهای اولیای خدا (ع) در قیامت رخ می نمایاند. جایی که هر کس به سویی فرار می کند بلکه از وحشت در امان باشد و ائمه ی معصومین (علیهم السلام) با اختیاری که در آن جهان دارند، شیعیان و محبان خود را زیر چتر امنیت خود می آورند.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم: هر چند ما وظیفه داریم که پاسخ محبت امام را بدهیم، امّا هرگز نخواهیم توانست لطف بی حد و حصر امام در حق خودمان را جبران کنیم. پس بیایید دست به دعا برداریم و هر چه در توان داریم شکر بگوییم و از خداوند، بخواهیم که هر آنچه آقای ما می خواهد به او بدهد. بیایید ثابت کنیم که دل داریم.

دعای این هفته:
شاید اگر زیارت ناحیه ی مقدسه را خوانده باشید، از شدت علاقه ی امام عصر (عج) به امام حسین (ع) آگاه باشید و بدانید که امام زمان ما، منتظر روزی هستند که انتقام خون جد بزرگوارشان را از دشمنان آن حضرت بگیرند.

یکی از ادعیه ای که خواندن آن از سوی امام عصر (ارواحنا له الفداء) بسیار سفارش شده است «زیارت عاشورا» است. امام در دیدار خود با سید رشتی، تاکید خود را بر خواندن زیارت عاشورا اینگونه بیان کردند: «شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا!» (5)

زیارت عاشورا را می توانید در مفاتیح الجنان با چنین آغازی بیابید:
«السلام علیک یا اباعبدالله…» (6)

پی نوشت:
1. اصول کافی، ج 1، ص286
2.  بصائر الدرجات، ص 260؛ به نقل از موسوی اصفهانی، ج 1، نشر مسجد مقدس جمکران، 1385، ص 138
3. الاحتجاج، ج 2، ص 323؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، همان، ص 89
4. ابن شهرآشوب، مناقب، ج 4، ص 315؛ به نقل از نرم افزار تلفن همراه دانستنی های حضرت امام کاظم  (ع)، معجزات امام، تولید مرکز رایانه ای قائمیه اصفهان.
5. قمی، عباس، کلیات مفاتیح الجنان، ذیل عنوان حکایت سید رشتی و تشرف او خدمت امام زمان (ع)، به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر، 1388، صص 539- 544
6. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ذیل عنوان زیارت عاشورای معروفه

 

پ.میعاد

 
 
امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …