دلایل دعا برای امام زمان (عج) (6) : تشييع پيكر شيعيان

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (6) : تشييع پيكر شيعيان 

doa-baraye-emam

مادر من از آن آدمهايي است كه تا يك جمله درباره ي مرگ مي شنود، فوري ياد وصيت كردن مي افتد. هميشه هم سفارشهاي جديدي مي دهد و آخرش يادآوري مي كند كه همه ي سفارشهايي كه براي دفن و كفنش مي كند، انتهاي دفترچه اي نوشته است. يكي از سفارشهاي هميشگي اش اين است: «يادت نرود! چهل تا مؤمن سر قبرم جمع كن تا برايم طلب آمرزش كنند!»

شايد مرگ و برزخي كه در پيش رو داريم، گاهي همه ي ما را به فكر سفارش كردن به دوست و آشنا بيندازد. امّا شايد هيچ كداممان اين نكته ي مهم را ندانيم: امام هر زمان، در تشييع جنازه ي شيعيان حاضر مي شوند. اگر شيعه، شيعه گري كرده باشد كه سعادت دنيا و آخرت را از آن خود ساخته است و اگر شيعه اي گناهكار باشد، شرمنده ي امام خود خواهد شد.
در هر حال وجود چنين آشناي مهرباني، بر سر قبر شيعيان، دل گرمي خاصي براي آنان به شمار مي آيد. به همين دليل، شايسته است براي امامي كه بر سر مزار ما فاتحه مي خواند، دعا كنيم. (1)
مهمترين روايت كه نشانگر حاضر شدن امام، در تشييع جنازه هاست، روايت معروف بي بي شطيطه است . امّا لازم است كه در اين قسمت به حديث امام موسي بن جعفر (عليه السلام) اشاره اي داشته باشيم. ايشان به يكي از شيعيان خود فرمودند: «به یاران خود سلام برسان و آگاهشان کن و بگو که من و کسی که مانند من امام است، باید بر سر جنازه های شما حاضر شویم در هر شهری که باشید. پس در امر خودتان از خدا بترسید!» (2)
 
آقاي ما و شيعيان رفته
در اينجا به دو نمونه از مواردي كه حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) در تشييع شيعيان شركت جسته اند اشاره مي كنيم.
1. حضرت آیت الله امامی كاشانی، در جلسه‌ ی سوم مجلس ختمی كه در «مسجد اعظم قم»، از طرف اساتید حوزه ‌ی علمیه ‌ی قم برگزار شده بود، در سخنرانی خود فرمودند: «یكی از افرادی كه مورد وثوق است و گاهی اخباری را در دسترسم قرار می‌دهد، گفت: «به منظور شركت در تشییع جنازه‌ ی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) از تهران به قم رفتم و به مسجد امام حسن مجتبی (ع) رسیدم. در آنجا به دو نفر از اصحاب حضرت حجت (عج) برخورد كردم. آنان به من گفتند: «امام زمان (عج) در مسجد امام حسن عسكری (ع) تشریف دارند، برو آقا را ملاقات كن.»
با عجله، خودم را به مسجد امام حسن عسكری (ع) رساندم و وارد مسجد شدم. در آن هنگام اذان ظهر را گفته بودند. من، متوجه شدم كه حضرت، با سی نفر از اصحاب، مشغول نماز هستند. اقتدا كردم. بعد از نماز، حضرت فرمودند: «ما، از همین جا تشییع می‌كنیم…» از مسجد خارج شدیم و دنبال جمعیت، با آقا رفتیم تا به صحن رسیدیم.» (3)
 
2. مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (ع) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدن اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم!»
بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» (4)
 
دعاي پيشنهادي اين هفته:
هر كدام از روزهاي هفته متعلق به يك يا چند تن از ائمه (عليهم السلام) است.
امام هادي (ع) فرمودند: «روزها ماییم که تا زمین و آسمان هست ما نیز هستیم! شنبه به نام پیامبر خداست و یک شنبه امیرالمومنین و دوشنبه حسنین. سه شنبه علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و چهارشنبه موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و من، پنجشنبه فرزندم حسن و جمعه فرزند فرزندم است؛ تمامی حق بر گرد او جمع خواهند شد و او تمام زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد همانگونه که پر از ظلم و جور شده. این معنی روزهاست. پس با آنها در دنیا دشمنی نکنید که آنان در آخرت با شما دشمنی نکنند!» (5)
براي هر يك از روزها، دعايي ذكر شده است. روز جمعه كه متعلق به حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) است نيز دعايي دارد. سعي كنيد اين دعا را هر هفته بخوانيد:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ فى اَرْضِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللّهِ فى خَلْقِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنْ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللّهُ عَلَيْكَ وَ عَلى الِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللّهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَولاىَ اَنَا مَولاكَ عارِفٌ بِاُولاكَ وَ اُخْراكَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللّهِ تَعالى بِكَ وَ بِالِ بَيْتِكَ وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ وَ اَسْئَلُ اللّهَ اَنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ اَنْ يَجْعَلَنى مِنْ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى اَعْدآئِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ اَولِيآئِكَ يا مَولاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ عَلى الِ بَيْتِكَ هذا يُومُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَومُكَ الْمُتُوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤمِنينَ عَلى يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ وَ اَنَا يا مَولاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ وَ اَنْتَ يا مَولاىَ كَريمٌ مِنْ اَولادِ الْكِرامِ وَ مَأمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. (6)
 
(سلام بر تو اى حجّت خدا در زمينش، سلام بر تو اى ديده خدا در ميان مخلوقاتش، سلام‏ بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره مى‏يابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مى‏شود، سلام بر تو اى پاك‏نهاد و اى هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو اى همراه خيرخواه، سلام بر تو اى كشتى نجات، سلام بر تو اى چشمه حيات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاكيزه و و پاكت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده‏اى كه به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرمايد، سلام بر تو اى مولاى من، من دل‏بسته تو و آگاه به شأن دنيا و آخرت توام، و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب مى‏جويم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار مى‏كشم و از خدا درخواست مى‏كنم بر محمّد و خاندان‏ محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پيروان و ياوران تو در برابر دشمنانت و از شهداى در آستانت در شمار شيفتگانت قرار دهد، اى سرور من، اى صاحب‏ زمان، درودهاى خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست‏ روزى كه ظهورت و گشايش كار اهل ايمان به دستت در آن روز و كشتن كافران به سلاحت‏ اميد مى‏رود و من اى آقاى من در اين روز ميهمان و پناهنده به توام و تو اى مولاى من بزرگوارى از فرزندان‏ بزرگواران و از سوى خدا به پذيرايى و پناه‏دهى مأمورى، پس مرا پذيرا باش و پناه ده، درودهاى خدا بر تو و خاندان پاكيزه‏ ات.)
 
پي نوشت:
1. موسوي اصفهاني، محمد تقي، مكيال المكارم، نشر مقدس جمكران، ج 1، ص 117
2. ابن شهرآشوب، مناقب، ج 4، ص 315؛ به نقل از نرم افزار تلفن همراه دانستنی های حضرت امام کاظم  (ع)، معجزات امام، تولید مرکز رایانه ای قائمیه اصفهان.
3. شیفتگان حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، ج2، ص137؛ به نقل از پور سید آقایی، سید مسعود، «جلوه ‌هایی از مهر و محبت امام زمان (عج)»، به نقل از پایگاه اندیشه ی قم به آدرس ttp://www.andisheqom.com/Files/mahdi.php?idVeiw=1742&&level=4&subid=1742
4. شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 3 ، ص 158
5. بحارالانوار، ج 50، ص 194
6. قمي، عباس، مفاتيح الجنان، ذيل عنوان دعاي روز جمعه
 
پ.ميعاد

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی ک:.8':.7< :/.-!:.7.:.7-:.8*:.7<:./

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …