رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (3) / حق نفس

رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (3) / حق نفس

hadisenafs

هرگز نمی توانیم چنین چیزی را فراموش کنیم. می دانی من برای همین این جا هستم! لوّامه (1) شدم که گه گاه به یادمان بیاورم که کارهایمان اصولی و درست نیست. حالا این کار…! نه! هرگز از یادمان نمی رود. چه؟ دست خودت نبود؟ چیزی از دست ما خارج نیست، غیر از تولد و مرگ. نمی توانیم ادعا کنیم که اختیاری نداشتیم. بله. پای خودت بود. ولی من حاضر نیستم گناه پایت را بکشم. چرا؟ مگر ما در این کار با هم نبودیم؟ یک لحظه تنهایت گذاشتم و وقتی به خودم آمدم، دیدم جای و مکانی که آمدی چیزی نیست که این همه مدت انتظارش را می کشیدیم.
بله خدا به ما استعداد دویدن داده است؛ ولی این استعداد را که خدادادی است نباید در راه شیطان حرامش می کردیم! بد کردیم. بد کردیم.

می دانی؟ فقط پای ما نبود که تقصیر داشت، اول چشم مان بود که نگاهش به بسته های سبز پول افتاد. بعد تصمیم گرفتیم که پول بی صاحب را از زمین نجات بدهیم. یادت آمد؟ قرارمان فقط پیدا کردن صاحبش بود نه خرج کردنش! آن هم وقتی که صاحب پول را چند خیابان آن طرف تر دیدیم… اینجا بود که استعدادمان را به چند برگ سبز فروختیم. دویدی که چه بشود؟ از خودمان که نمی توانیم بگریزیم.

طمع کردی؟ بله! بد دردی است. گفتم که، به آتشش می سوزیم. حالا که پشیمان شدیم، بیا لا اقل برویم سر همان کوچه و دست آن پیرمرد را در دست بگیریم و هر چه گذشت به او بگوییم.

پول نداریم؟ قرض می گیریم. اینقدر شجاعت داشته باش که خط غلطی که کشیدی پاک کنی. نگاهش کن. چند قدم آن طرف تر ایستاده است. بیا در این کار با هم باشیم. که می گوید پشیمانی سودی ندارد؟ بیا نشان بدهیم که پشیمان شدیم و راه جبران را بلدیم. بیا اینبار به سمت خدا بدویم!
خودمان کردیم، راه را هم از بیراهه می شناسیم و می دانیم بد کردیم در حق دست و پا و چشم مان. بد کردیم در حق استعدادمان. توبه!

«امّا حق خودت بر خودت آن است که از تمام قوه و نیروی خدادادی استفاده کنی و خودت را در مسیر طاعت خداوند قرار دهی؛ پس ادا نمای حق زبانت را، و حق گوشت را، و حق چشمت را و حق دستت را و حق پایت را و حق شکمت را و حق عورتت را و در ادای این حقوق از خدا کمک بخواهی و به او اتّکا کنی.» رساله ی حقوق امام سجاد (علیه السلام)

پی نوشت:
1. نفس لوّامه نفس سرزنش گر است. انسان را به خاطر گناهانی که مرتکب شده توبیخ می کند و مثل وجدان در وجود هر انسانی عمل می کند.

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رساله ی حقوق امام سجاد (ع)
رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (6) / حق مسلمانان

رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (6) / حق مسلمانان باورم نمی شود. این منم؟ کسی که روزی دستگیر دل همه بود به چنان فلاکتی افتاده است که آروزی مرگ مسلمانی را دارد؟ آخر چه شد که به اینجا رسیدیم. چقدر به خودمان بد کردیم! خدایا کمک! یک کلمه هم …

رساله ی حقوق امام سجاد (ع)
رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (5) / حق گوش

رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (5) / حق گوش می خواهی به این موسیقی گوش بدهی؟ بسم الله! ولی بعداً انتظار قلب و روح سالم از من نداشته باش. می خواهی با دوستت تا می توانی، پشت سر این و آن حرف بزنی؟ بزن! ولی دیگر نگو، وجدان من، …

رساله ی حقوق امام سجاد (ع)
رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (4) / حق زبان

رساله ی حقوق امام سجاد (ع) (4) / حق زبان هیس! چیزی نگو. چند لحظه ی دیگر صبر داشته باش. فکر کن دهانت پر است، حرفی نزن. البته دهانت پر است، می بینی که، دهانمان پر از زبان است. جویدن و فرو دادن این زبان چنان هم آسان تر از …