روزهای آخرالزمان (16) / خواندن علوم دین برای غیر دین

روزهای آخرالزمان (16) / خواندن علوم دین برای غیر دین

https://www.hadiskadeh.ir/wp-content/uploads/2013/09/apocalypse.jpg

حتماً شما هم در اطرافتان آدم های زیادی را دیده اید که از منصبشان سوء استفاده می کنند و دست به کارهایی غیر از آنچه که وظیفه ی اصلیشان است، می زنند. فیلم «مارمولک» را به یاد دارید؟ حتماً به خاطر دارید که مرد جرم برای چه، دست به دزدیدن لباس روحانی زد و از آن لباس برای پیشبرد کارهایش چه استفاده هایی کرد؟

رسول خدا(ص) در توصیف علمای آخرالزمان می فرمایند:
«اقوامی برای غیر خدا درس فقه می خوانند، صرفاً برای مقام و ریاست به فقاهت می گرایند، قرآن را طبق خواسته های خود توجیه می کنند، و آئین خدا را با آراء خود تفسیر و تحلیل می کنند.»(1)

امام علی (ع) نیز در این مورد می فرمایند:
«مردم فقه می آموزند ولی نه برای دین، دانش می اندوزند ولی نه برای عمل، با اعمال دینی حطام(مال اندک) دنیا را طلب می کنند.» (2)

علم میانبر ثروت
چند وقت پیش با جوانی آشنا شدم که پشت لبش تازه سبز شده بود و برای به اصطلاح ادامه تحصیل وارد حوزه شده بود. هدفش را که از رفتن به حوزه پرسیدم، پوزخندی زد و گفت: این طوری بدون اینکه کار زیادی کنم حقوق می گیرم، تازه بعد از سه چهار سال، هم منبر می روم و هم راحت تر در ادارات دولتی استخدام می شوم، بروم دانشگاه که چه؟

«هنگامی که علم برای ریا و تظاهر و ثروت اندوزی کسب شود، خداوند برکاتش را از آن سلب می کند و زندگی چنین اشخاص را تنگ قرار می دهد و به خودش وا می گذارد. و کسی که خداوند او را به خودش وا گذارد، هلاک می شود.»(3)

آنچه باید باشد
همان طور که در احادیث بالا دیدیم، در روزهای آخرالزمان مردم از علوم دینی، برای رسیدن به مال و منال و قدرت استفاده می کنند و این اصلاً مورد نظر دین اسلام نیست.
در مورد چنین اشخاصی، رسول خدا(ص) صراحتاً غضب خداوند را اعلام می دارند و جایگاه آنان را در آتش می دانند:

«کسی که علم را فرا گیرد و به آن عمل نکند، خداوند او را در روز رستاخیز به صورت نابینا محشور نماید. کسی که علم را برای دنیا به دست آورد و محبت دنیا را بر آن مقدم بدارد، مستوجب غضب الهی گردد و جایگاهش در پائین ترین درجه آتش است.»(4)

هم چنین می فرمایند:
«هرگزعلم را برای افتخار و مباهات به علما، و مجادله با کوته فکران و جلبتوجه مردم نخوانید، کسی که این کار را انجام دهد در دوزخ است.»(5)

پی نوشت:
1.    منتخب الاثر صفحه 430، بحارالانوار جلد 52 صفحه 257، بشاره الاسلام صفحه 22 و 44 و الزام الناصب صفحه 182
2.    بشاره الاسلام صفحه 44، الزام الناصب صفحه 180، الامام المهدی صفحه
219 و بحارالانوار جلد 52 صفحه 258
3.    الزام الناصب صفحه 186
4.    الزام الناصب صفحه 186 و بشاره الاسلام صفحه 134
5.    المحجه البیضاء جلد 1 صفحه 125 و اختصاص مفید صفحه 251

اریحا

 

این روزها، روزهایی است که می توان بر اساس روایات نام آن را روزهای آخرالزمان گذاشت. روزهای آخرالزمان سلسله مطالبی است در مقام مقایسه آنچه که باید باشد وآنچه که در این روزگار رخ داده است؛ مقایسه احکام اسلام  در اصل و تغییرات آن در این زمانه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان روزی می شنویم که دختری به خاطر حجابش از دانشگاهی در یک کشور مدعی دموکراسی، اخراج می شود و روز دیگر عکسی می بینیم که جوانک یهودی مشروبش را می ریزد سمت زن مسلمان محجبه. کار از اینها هم بالاتر می …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان نگاهم دوخته شده بود به سقف و دیوار های مسجد و گوشم مشغول شنیدن صدای خانمی بود که با افتخار عدد نجومی هزینه ی ساخت مسجد را که شوهرش یکی از بانیان آن بود، برای سایر خانم ها می گفت و تعریف …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان مدتی است که به گوش می رسد، دیگر نماز جماعت در نمازخانه ی ادارات و مراکز برگزار نمی شود، علت را جویا شدیم و فهمیدیم که امام جماعت و آن مراکز، بر سر قیمت توافقشان نشده و امام جماعت دیگر نمی آید. …