زیارت عاشورا بخوانید!

 زیارت عاشورا بخوانید!
 
وقتی که ولادت امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل و امام سجاد (علیهما السلام) می شود، انسان بین خنده و گریه حیران می ماند. اگر شما هم اینگونه اید، تازه شده اید مثل ائمه ی اطهار (ع). ائمه ی پس از امام حسین (ع) همیشه در هنگام ولادت ایشان لبخند اشک آلودی داشتند و دلیل آن هم چیزی جز این نیست که یاد سیدالشهداء (ع) همراه با خاطره ی کربلاست. (1) و اماّ چگونه از این درد و رنج خلاصی یابیم؟

گریه ی منتقم
امام عصر (ارواحنا له الفداء) کسی است که با نام منتقم و «طالب دم مقتول کربلا» به ما معرفی شده است. ایشان بیش از هر کسی از ماجرای کربلا رنج می کشند و کشش و علاقه ی عجیبی به جد شهید خود دارند که به وضوح می توان در زیارت ناحیه مقدسه دید. این زیارت از زبان امام زمان (عج) نقل شده است و امام در آن می فرمایند:
«سلام برتو، من به سوى تو رو آورده ام، وبه رستگارى درپيشگاه تواميدبسته ام، سلام برتو! سلامِ آن كسى كه به حُرمتِ توآشناست، و درولايت ودوستىِ تومُخلص و بى ريا است، وبه سببِ محبّت و ولاى تو به خدا تقرّب جسته، و ازدشمنانت بيزاراست، سلام كسيكه قلبش ازمصيبت تو جريحه دار، و اشكش به هنگام يادتو جارى است، سلام كسيكه دردناك وغمگين وشيفته وفروتن است، سلام كسيكه اگربا تو دركربلاء مى بود، باجانش(دربرابرِ)تيزىِ شمشيرها ازتو محافظت مى نمود،و نيمه جانش رابه خاطرتوبدست مرگ مى سپرد، و درركاب تو جهاد ميكرد، و تورابرعليه ستمكاران يارى داده،جان وتن ومال وفرزندش رافداى تو مى نمود، وجانش فداى جان تو، وخانواده اش سپربلاىِ اهل بيت تومى بود، اگرچه زمانه مرابه تأخير انداخت، ومُقدَّرات الهى مراازيارىِ تو بازداشت، ونبودم تابا آنانكه باتو جنگيدند بجنگم، و با كسانيكه باتواظهاردشمنى كردندخصومت نمايم،(درعوض)صبح و شام برتو مويِه ميكنم، وبه جاى اشك براى توخون گريه ميكنم، ازروى حسرت وتأسّف وافسوس برمصيبت هائى كه برتو واردشد،تاجائى كه ازفرط اندوهِ مصيبت، وغموغصّه شدّتِ حزن جان سپارم….» (2)

وظیفه ی منتظران
وقتی کسی درد و اندوه جانکاه امام حیّ اش را در مصیبت جدش می فهمد، نخستین چیزی که به ذهنش می رسد آن است که چه کار کنیم امام زمان مان از این درد رها شوند؟ پاسخش این است که زمانی که انتقام امام حسین (ع) گرفته شود، از این درد کاسته می شود. به همین دلیل خواندن زیارت عاشورا که عهدی است بین محبّ امام و امام مقتول و منتقم ایشان، یکی از وظایف منتظران است. تاکیدی که بر این وظیفه داریم از آن جهت است که خود امام زمان (ع) بارها و بارها به خواندن زیارت عاشورای کامل (یعنی با صد لعن و صد سلام) سفارش کرده اند.

عاشورا بخوانید، عاشورا، عاشورا!
سید احمد رشتی از انسان های با خدا و با صفایی است که امام زمان (ع) را دیده است. او بیان می کند که روزی از کاروانش جا می ماند و امام به کمک او می شتابد و در پایان مسیر امام به او می فرماید:
«شما چرا نافله نمى خوانید؟ نافله ، نافله ، نافله!» آنگاه فرمود: «شما چرا عاشورا نمى خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا.» سپس فرمود: «شما چرا جامعه نمى خوانید؟جامعه ، جامعه ، جامعه.»

از زیارت عاشورا تا دیدار امام
گفتیم که امام علاقه ی زیادی به امام حسین (ع) دارند از این رو، دوستدران ایشان را هم دوست دارند. افراد بسیاری با خواندن زیارت عاشورا و شریک قرار دادن درد خود با امام زمان (عج) با ایشان ملاقات کرده اند.

همین سید احمد رشتی، وقتی رو به زیارت عاشورا آورد، نماینده ای از سوی امام برایش پیغام آورد که: «براى حاجت دنیا كفایت مى كند تو را و تو هر روز صبح به نیابت صاحب الزمان علیه السلام زیارت عاشورا مى خوانى و خرجى هر ماهت را از من بگیر كه محتاج احدى نباشى» (3)
سید کریم پینه دوز یکی از کسانی بود که دلش آنقدر برای دیدن امام عصر (عجل) می تپید که به هر دری روی انداخت تا ایشان را ببیند. در انتها او یکسال هر روز و شب زیارت عاشورا خواند و نتیجه این شد که تا پایان عمر هر چند روز یکبار امام به دیدار ایشان می آمد تا جایی که سید کریم صدای پای امام را که در بازار راه می رفت می شناخت. (4)

زائر حسین (ع)
هر چند در این مقاله در پی فواید بی شمار خواندن زیارت عاشورا نیستیم ولی حیف است که این حدیث زیبا را از امام صادق (ع) از دست بدهیم:
صفوان از ياران امام صادق(ع) مي‏گويد: امام(ع) به من فرمود:
«بر اين زيارت (زيارت عاشورا) مواظبت كن و آن را بخوان، من در برابر خدا ضمانت مي‏كنم هر كه از دور يا نزديك اين زيارت را بخواند زيارتش قبول و سعيش مشكور و سلامش به آن حضرت برسد و حاجت او برآورده شود و خداوند او را نااميد برنگرداند. اي صفوان، من اين زيارت را از پدرم و او از پدرش تا اميرالمؤمنين(ع) و آن حضرت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال به همين ضمانت دريافت كرديم و خداوند به ذات مقدسش سوگند خورده است كه هر كس از دور يا نزديك، حسين(ع) را به اين دعا زيارت كند، زيارتش را مي‏پذيرم و در خواست‏هايش را برآورده كنم و نااميدش نسازم و با برآوردن حاجاتش، چشمش را روشن مي‏سازم و شفاعتش را قبول مي‏كنم و با رساندن او به بهشت و آزادي از دوزخ خوشحالش مي‏كنم.
اي صفوان هر گاه به درگاه خدا حاجتي داشتي اين زيارت را بخوان و از پروردگارت حاجت خود را بخواه كه بر آورده خواهد شد و خداوند از وعده‏اش تخلّف نمي‏ فرمايد.» (5)

 
پی نوشت:
1. تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ذیل بخش اعمال ماه سوم شعبان
2. زیارت ناحیه مقدسه
3. قمی، عباس، کلیات مفاتیح الجنان، ذیل عنوان حکایت سید رشتی و شپتشرف او خدمت امام زمان (ع)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شیخ حسین انصاریان
4. سخنرانی حجت الاسلام صدیقی
5. زندگانى امام حسين(ع)، عبدالرحمان باقرزاده، ص 209 ـ نقل از مفاتيح الجنان مترجم، ص 915.

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سید الشهدا
1
کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))

کوتاه و شنیدنی (در باب محرم – امام حسین (ع))   ردیف توضیحات و دانلود حجم     کربلا (جدید) 4,198   1 محرم نزدیک است (هلالی، جدید) 3,568   2 ماجرای مداحی گوش کردن جوان روس 1,724   3 عدل ستمدیده – کلیپی زیبا از سخنان آیت الله جوادی …

سید الشهدا
2
فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول هم محرم سال ۶۱ هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها …

سید الشهدا
حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد

 حرامهایی که با حسین (ع) حلال شد چند روز مانده به محرم، تقریباً از عید غدیر، جوانها به شوق عزاداری امام حسین (علیه السلام) تکیه ها را بنا می کنند. انگار برای عزاداری، اشک ریختن، سینه زدن و سیاه پوشیدن عجله داشته باشند. انگار که دلشان بخواهد هلال ماه محرم …