ساخت انیمیشن برای مقابله با اسلام‌گرایی + تصاویر

توسط انگلیس صورت می گیرد؛
ساخت انیمیشن برای مقابله با اسلام‌گرایی+تصاویر

مشرق نوشت: دولت انگلیس برای مقابله با اسلام‌گرایی در بین جوانان این كشور و نشان دادن ریشه روحی روانی داشتن خصومت مسلمانان با غرب دست به ساخت انیمیشن زn.

«برات آرزوی وزیرستان می‌كنم» نام انیمیشنی است كه به سفارش دولت كارگر انگلیس ساخته شده است. هدف از ساخت این انیمیشن جلوگیری از افراط‌گرایی در بین مسلمانان جوان اعلام شده است.

پس از پخش قسمت‌هایی از این انیمیشن و به دلیل بازخوردهای غیرقابل انتظاری كه در پی داشت، دفتر امور خارجه انگلیس متهم به این شد كه این انیمیشن در جلوگیری مسلمانان جوان از افراط‌گرایی اسلامی ناموفق بوده و فقط بودجه اختصاصی را تلف كرده است.

مقامات انگلیسی بیان داشته‌اند كه بودجه ساخت این انیمیشن 33 هزار پوند بوده است. این انیمیشن داستان هشداردهنده‌ای در مورد دو برادر مسلمان انگلیسی است كه تصمیم می‌گیرند به گروهی از مبارزان اسلامی واقع در مرز افغانستان و پاكستان بپیوندند. با این حال، منتقدان این انیمیشن، از جمله اعضای جامعه مسلمان انگلیس، خرد پشت این فیلم را به زیر سوال برده و اظهار كرده‌اند كه این فیلم كاملاً ساده‌لوحانه و ناپخته است.

تصویری از انیمیشن

این انیمیشن‌، كه در آن از تكنیك‌های گرافیكی بازی‌های رایانه‌ای و نیز صحبت‌های كوچه بازاری جوانان استفاده شده است،‌ بدین شكل شروع می‌شود كه این دو برادر در انجام وظیفه‌شان یعنی پرتاب خمپاره از یكی از كوه‌های منطقه وزیرستان پاكستان ناموفق می‌شوند.

در طول داستان در صحنه‌هایی كه به گذشته بر می‌گردد بینندگان متوجه می‌شوند كه این دو نفر چطور از خانه‌شان در انگلیس به اردوگاه‌های آموزشی اسلام‌گرایان در پاكستان راه یافته‌اند. داستان از دید برادر كوچك‌تر كه نامی هم ندارد بیان می‌شود كه قبول كرده است به خاطر بردار بزرگش ابو وارد این كار شود. در این داستان علت انجام این كار توسط ابو نوعی عقده بیان می‌شود، بدین صورت كه وقتی وی 11 سال سن داشت به همراه دو دوست سفیدپوستش در حین بازی در ساحل، مورد اذیت و آزار نژادپرستان قرار می‌گیرند.

تصویری از انیمیشن

در طول داستان نشان داده می‌شود كه این دو برادر قبل از اینكه به مبارزان در وزیرستان بپیوندند مشغول تماشای یك سری فیلم‌های آموزشی اسامه بن‌لادن هستند. برادر كوچك‌تر در خصوص این فیلم‌ها می‌گوید كه آنها شبیه بازی رایانه‌ای «ندای وظیفه» هستند با این تفاوت كه این فیلم‌ها جذابیتی ندارند.

پس از سفر آنها به وزیرستان، برادر كوچك‌تر از خانه جدیدشان در پاكستان و استقبالی كه از آنها می‌شود، احساس رضایت نمی‌كند. وی می‌گوید: «همش به این فكر می‌كردم كه كی به اینجا می‌رسیم. برادر، ما راه رو درست اومدیم؟ اولین كاری كه اونا كردند این بود كه دست و پای ما رو بستند و شروع به بازجویی كردند. آنها به من گفتند كه داشتند مسائل امنیتی رو رعایت می‌كردند و این مسئله رو شخصی نگیریم. ولی اگه راستش رو بخوای، وقتی یه آدم چاق دستش رو روی … (مربوط به خود فیلم است) تو می‌ذاره، این كار كاملاً شخصی می‌شه». در واقع این انیمیشن بر این است كه بگوید مسلمانان دارای عقده‌های روانی مختلفی از جمله مسائل جنسی هستند.

تصویری از انیمیشن

پس از عدم موفقیت این دو برادر در مأموریت پرتاب خمپاره، آنها به انگلیس بازمی‌گردند كه در آنجا دستگیر می‌شوند. این فیلم بدین صورت تمام می‌شود كه ابو در نامه‌ای به برادرش از وی طلب بخشش می‌كند و بدین شكل نشان می‌دهد كه از كار خود پشیمان است و نباید این راه را انتخاب می‌كرد.

با این حال، با توجه به بازخوردهای ارائه‌شده، این انیمیشن هدف مورد نظر سازندگان انگلیسی، یعنی تغییر نگرش در بین جوانان مسلمان انگلیس، را برآورده نساخته است. یكی از بینندگان آن این طور نظر داده بود: «مجاهدین، حماس، القسام، طالبان، به پیش». اعضای برجسته جامع مسلمان نیز خرد پشت این فیلم را به زیر سوال برده‌اند.

دكتر محمد شهید رضا، امام مسجد مركزی لیسستر، در مورد آن گفته است: «این انیمیشن ساده‌لوحانه و ناپخته است. ویژگی‌های مبارزانی كه این دو برادر با آنها مواجه می‌شوند كاملاً غیرواقعی است».

دكتر غیاث الدین صدیقی، مؤسس اتاق فكر مؤسسه مسلمانان انگلیس، نیز معتقد است كه اگر این فیلم به مسئله نژادپرستی می‌پرداخت بیشتر موفق می‌شد. وی می‌افزاید: «باید از مخاطبان خواست تا بیشتر بر این مسئله تمركز كنند. تماشای این فیلم چیزی جز وقت تلف كردن نیست».

ساخت این انیمیشن در سال 2009 به سفارش دولت كارگر و توسط شركتی به نام Bold Creative آغاز شد و در سال 2011 به اتمام رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان