شناسنامه امام زین العابدین علیه السلام

شناسنامه امام زین العابدین علیه السلام

مکمل نام: علی ابن حسین
ترتیب: چهارم
جانشین: حضرت امام باقر علیه السلام
تاریخ ولادت: 5 شعبان، 38 هجری قمری
لقب: زین العابدین، سجاد
کنیه: ابومحمد
والد: امام حسین علیه السلام
والده: بی بی شهربانو
وجه وفات: شهادت

نام مبارك امام چهارم علی است و مشهورترین القاب آن حضرت زین العابدین و سجاد می باشد و مشهورترین كنیه ایشان ابامحمد و ابوالحسن است. مدت عمر آن بزرگوار پنجاه و هفت سال است.

ایشان پانزدهم جمادی الاول سال سی و هشتم هجری به دنیا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است و تقریباً بیست و سه سال با پدر بزرگوار زندگی كرد و بعد از 34 سال امامت، در سن 57 سالگی به شهادت رسید.

حضرت سجاد علیه السلام پدری چون حسین دارد و مادرش دختر یزدگرد پادشاه ایران است كه دست عنایت حق به طور خارق العاده این دختر را به امام حسین علیه السلام می رساند. شرافت این زن آن است كه مادر نُه نفر از ائمه طاهرین می شود و چنانچه امام حسین علیه السلام «اب الائمه» است. این زن نیز «ام الائمه» است.

گرچه امام سجاد علیه السلام با اهل بیت علیهم السلام در همه فضایل وجه اشتراك دارند و هیچ فرقی میان آنان از نظر صفات و فضایل انسانی نیست، اما از نظر گفتار و كردار شباهت تامی به جدشان امیرالمؤمنان علی علیه السلام دارد.

آن حضرت بعد از شهادت پدر استراتژی خاصی را دنبال کرد و به حفظ دست آوردهای نهضت عاشورا پرداخت. او در عبادت به گونه ای بود که زینت عبادت کنندگان لقب گرفت.

منبع: زندگانى على بن الحسين علیه السلام، صفحه 107.

نویسنده: جعفر شهيدى.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مكتب اهل البيت (ع)
1
فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام

فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام  امام صادق “علیه السلام” فرمودند: پدرم از پدرش و او از جدّش از پیامبر “صلی الله علیه و آله و سلم” نقل نمود که فرمودند: « هر کس توانائی به یاری ما اهل بیت ندارد و در تنهایی خود دشمنان ما را لعن …

مكتب اهل البيت (ع)
خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام

  خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام نام : حسن شهرت : عسگری ، زکی ، هادی ، سراج ، رفیق لقب : الخاص کنیه : ابو محمد معروف به « ابن رضا» علیه السلام نام پدر :امام علی النقی علیه السلام نام مادر: سوسن یا حدیثه یا سلیل تاریخ …

مكتب اهل البيت (ع)
آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟!

آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟! در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام حدیثی وارد شده است که آن را ابویعقوب یوسف بن یزیاد و علی بن سیار روایت کرده اند، این دو بزرگوار می گویند: شبی در خدمت امام عسکری(ع) بودیم- در آن زمان حاکم آن سامان …