علي فاروق و جدا کننده ي حق و باطل

پرسش: چرا و به چه استنادي علي(عليه السلام) را فاروق و جدا کننده حق و باطل مي خوانيد؟
پاسخ: دليل اين ادعاي شيعيان، فرمايشات پيغمبر(صلي الله عليه وآله) است که با استناد به منابع اهل سنت درباره آن بحث مي شود.
بسياري از علماي اهل سنت، چون شيخ سليمان بلخي حنفي در باب 16 ينابيع الموده، ابو جعفر احمد بن عبدالله شافعي، مير سيد علي همداني شافعي در مودة القربي و همچنين محمود بن يوسف گنجي شافعي در کفاية الطالب، حديثي را به نقل از ابوذر غفاري از رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه وآله) نقل مي کنند که آن حضرت چنين فرمود: «به زودي بعد از من فتنه اي برپا مي شود، پس اگر چنين شد شما ملزم هستيد که با علي بن ابي طالب باشيد چون او اولين کسي است که مرا مي بيند و روز قيامت با من مصافحه مي کند. او با من در مرتبه اي بلند و عالي است. او جدا کننده بين حق و باطل است.»[1] .
محمد بن طلحه شافعي در «مطالب السئول»، بيهقي در «سنن» و نورالدين مالکي در «فصول المهمه» از ابن عباس و سلمان فارسي نقل مي کنند که پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) با دست مبارک خود به سوي علي ابن ابي طالب(عليه السلام) اشاره کرده و فرمود:
«به درستي که علي اول کسي است که به من ايمان آورده و اول کسي است که روز قيامت با من مصافحه مي کند. و اين علي، صديق و راستگوي بزرگ است و او فاروق اين امت است که حق و باطل را جدا مي کند.»[2] .

امام احمد حنبل در مسند و امام فخر رازي در تفسير کبير خود از پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله)چنين نقل مي کنند:
«علي همراه حق و حق همراه علي است هر جا حرکت کند»[3] .
و يا فرمايش ديگري مبني بر: «علي با حق و حق با علي(عليه السلام) است. علي(عليه السلام) به طرف حق مي رود، هر گونه که حق حرکت کند.»[4]  از اين دو حديث مي توان استنباط نمود: کسي که همواره با حق باشد و يا حق همراه او باشد، ملاک تشخيص حق نيز مي باشد.
در پايان به ذکر يک واقعه تاريخي بسنده مي کنيم:
وقتي به ابو ايوب اعتراض کردند و از او پرسيدند که چرا به طرف علي بن ابي طالب(عليه السلام) رفتي و با ابوبکر بيعت نکردي؟ ابوايوب در پاسخ گفت: روزي خدمت پيغمبر رسيدم پس از مدتي عمار ياسر هم وارد شد و از آن حضرت سؤالي پرسيد. حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) ضمن صحبت هايش فرمود: «اي عمار! اگر تمامي مردم به راهي بروند و علي به تنهايي راه ديگري را در پيش گيرد، پس به راهي که علي ابن ابي طالب(عليه السلام)مي رود برو. اي عمار از همه مردم بي نياز شو؛ زيرا علي(عليه السلام) تو را از راه هدايت باز نگرداند و تو را به راه هلاکت و گمراهي راهنمايي نکند. اي عمار! اطاعت علي اطاعت من و اطاعت من اطاعت خدا است.»[5] .
منابع :

كتاب شهابي در شب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
3
بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم: 1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …