غفلت از وحدت شیعی

غفلت از وحدت شیعی

1

هفته وحدت امسال نیز به پایان رسید. هفته ای با این عنوان برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی مطرح شد.  در اوایل انقلاب پروژه ایجاد اختلاف بین اقلیت سنی مذهب و اکثریت شیعه در ایران توسط دشمنان داخلی و خارجی کلید خورد، که می توان به آشوب های کردستان و برخی مناطق سنی نشین کشور اشاره نمود. برخی خواستند اختلافات اعتقادی را سیاسی جلوه داده و کشور را به سوی هرج و مرج و فرقه گرایی سوق دهند .

برخی مدیران تصمیم گیر آن برهه از زمان برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان و تقویت انسجام در کشور، هفته وحدت بین فرق مختلف اسلامی را مطرح نمودند، که اقدامی بجا و لازم بود ولی متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده در کشور برای این پرونده یک راهبرد مدون و مشخصی اندیشیده نشد و پر واضح است هر پروژه و برنامه ای بدون راهبرد، مضراتش بیش از منافع آن خواهد بود .

 غفلت از وحدت شیعی
 دشمنان قسم خورده تشیع برای واژگون نمودن کشتی انقلاب روشهای مختلفی را در دستور کار خود قرار دادند. یکی از این اقدامات پروژه ایجاد اختلاف میان روحانیت شیعه بود که متاسفانه با عدم تدبیر، این پروژه با موفقیت نسبی به اجرا در آمد .
 
منافقین داخلی و خارجی تلاش نمودند اختلافات فکری و سلیقه ای روحانیون و علما را تقابل با نظام جلوه داده و در صدد جداسازی پاره ای از انقلاب از پیکره دیگر آن بر آمده و انسجام مستحکم شیعی در کشور را هدف گرفتند .
ترور فیزیکی از یک سو و ترور شخصیتی از سویی دیگر، دو بازوی این گروه منحرف بشمار می رفت. نکته ظریف این مطلب؛ وجود برخی افراد این تفکر، در ارکان پایین نظام بود که با مخفی نمودن چهره منافقانه خود توانستند، مدتی در مدیریت این پروژه نقش خود را ایفا نمایند. 

 

این در حالیست که وحدت واقعی، وحدت میان پیروان مذهب حقه اهل بیت (علیهم السلام) بوده و وحدت بین فرق اسلامی قدم دوم در راه رسیدن به وحدت ملی و انسجام اسلامی بشمار می آید. در حقیقت بدون رسیدن به وحدت شیعی سخن گفتن از وحدت بین مسلمین طنزی بیش نبوده و نخواهد بود .

 
 حذف کلمه "حقه " از قانون اساسی یک اشتباه تاریخی 
 
یکی از اقدامات کارشناسی نشده که توسط برخی از مشاورین و نویسندگان قانون اساسی آن روز کشور با الهام از بحث وحدت انجام گردید، حذف عبارت "حقه" از قانون اساسی کشور بود. عده ای اینگونه عنوان نمودند که وجود این عبارت [مذهب حقه تشیع] در قانون اساسی به عنوان مذهب رسمی کشور موجب بروز اختلاف بین اقلیت سنی مذهب و اکثریت شیعیان در داخل کشور و اقلیت شیعه نسبت به اکثریت اهل سنت در جهان اسلام خواهد شد.!!
 

 

32167_945

 

 

مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری

با این بینش، پیشنهاد حذف کلمه "حقه" از قانون اساسی عنوان شد که با اعتراض شدید بسیاری از بزرگان آن زمان رو برو گردید. امام خمینی که بنا نداشتند در تصمیم گیری های جمعی اعمال نظر نمایند سکوت اختیار کرده و با وجود تمامی این اعتراضات  این اقدام صورت پذیرفت، و عبارت "حقه" از مذهب رسمی کشور حذف گردید.

 آیت الله شیخ مرتضی حائری (1) فرزند و یادگار مرجع عالیقدر جهان تشیع، مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علیمه قم در اعتراض به این اقدام، مجلس را برای همیشه ترک گفت .
پس از این اقدام و اقداماتی از این قبیل برخی شیوخ و مولوی های اهل تسنن که به مرور زمان گرایش به تفکر وهابیت در نوشتار و بیاناتشان به وضوح مشهود گردید، این اقدامات را موضع ضعف نظام تلقی نموده و به شدت تلاش نمودند تا پروژه وحدت را به ابزار فشاری بر حاکمیت تبدیل نمایند. آنان هر  روز خواسته ای را عنوان و برای رسیدن به آن شیون وحدت سر دادند .
این زیاده خواهی ها در حالی مطرح گردید که اوایل انقلاب برخی از همین شیوخ اهل سنت، به تصور اینکه پس از برقرای یک حکومت مذهبی در ایران حقوق قبلی و ابتدایی آنان نیز زیر پا خواهد رفت به تهران آمده و از مقامات ارشد انقلاب در خواست نمودند تا حاکمیت، اهل تسنن را از حقوقی که در زمان شاه بهره مند بودند محروم نگردانند!.

 

 اهل سنت ایران از دیر زمان زندگی مسالمت آمیزی با شیعیان داشته و حتی میان آنان ازدواج صورت میگرفت.  به مرور زمان و با ورود موزیانه تفکر و منابع مالی وهابیت از برخی مرزهای کشور و تطمیع برخی مولوی های سست عنصر، آنان عملا به مروجین تفکر فرقه ضاله وهابیت در کشور تبدیل شدند .

 
این عده از مولوی ها با شیون های زنانه و استفاده از کلید واژه های تبعیض، ظلم و… که به گفته آنان از سوی حاکمیت شیعی بر اهل سنت وارد می شود، شاگردان نوجوان و جوان خود را تحریک نموده تا اسلحه و حنجر در دست بگیرند و  هموطنان شیعه و گاه سنی مذهب خود را مورد هدف قرار داده و خاطره جنایات مغولان در ایران را زنده نمایند .
این اقدامات وهابیت از یک سو صورت پذیرفت و از سویی دیگر برخی افراد و تفکرات خاص تلاش نمودند با استفاده ابزاری از کلمه وحدت، آن را به ابزاری برای خنثی سازی اعتقادات مردم تبدیل نمایند. این طیف شناخته شده که افکار وهابیت در ادبیات آنان به وضوح مشهود است، تلاش دارند اعتقادات مسلم شیعه را در تقابل با وحدت عنوان نموده و از شیعیان بخواهند اصول اعتقادی خود را زیر پا گذارده و یک وحدت ذلت بار را در راستای اهداف وهابیت و دشمنان خاندان رسالت به شیعیان تحمیل نمایند.

 

کلید واژه این گروه منحرف سوء استفاده و استفاده ابزاری از سخنان رهبر معظم انقلاب است، و تلاش دارند با انتخاب گزینشی از بند هایی از بیانات ایشان خود را افرادی شیعه و انقلابی معرفی نموده و جریان صحیح و ولائی را با کلید واژه های نخ نما، همچون: دشمنان وحدت، ضد انقلاب، تفکر انجمن حجتیه، اسلام آمریکایی و …. به خیال خود به انزوا بکشانند .

این گروه منحرف در تلاش هستند تولی و تبری را مغایر با وحدت جلوه داده و به مرور آن را از فروع مذهب "حقه" تشیع حذف نمایند . برخی از این جریانات خاص که از لحاظ  فکری به گروهی موسوم به جریان انحرافی متمایل هستند و در طول هشت سال گذشته با اقدامات خود، خون به جگر مرجعیت شیعه نموده اند و گام هایشان در راستای تضعیف مرجعیت بوده است .

این جریان خاص؛ با عبور از بیانات رهبری که اظهار داشتند: "منظور از وحدت دست برداشتن از اعتقادات و پذیرش اعتقاد مذهب دیگری نیست"، به حنجره وهابیت در بخش هایی از بدنه ی نظام تبدیل شده اند. هرچند با هوشیاری و تدبیر بزرگان حوزه و نظام با این حرکت انحرافی برخورد و مروجان این تفکر آبروی نداشته خود را بیش از پیش از دست خواهند داد .
 
در پایان به برخی رسانه های داخلی توصیه میکنیم مراقب باشند نا خوداگاه در خاکریز دشمنان تشیع قرار نگرفته و نگذارند مطلب هر شکسته قلمی در رسانه آنان منتشر گردد. یقینا صبر دلسوزان و بزرگان حوزه حدی داشته و چنانچه مصلحت ببینند اقدام به شفاف سازی نموده و آنگاه رو سیاهی به زغال خواهد ماند .
 
والسلام علی من اتبع الهدی
مسعود بحرینی       
 

 

پی نوشت :

 

1) . ایت الله شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم ، از فقهای شیعه، در ۱۴ ذیحجه سال ۱۳۳۴ در اراک به دنیا آمد وی  در شب ۲۴ جمادی‌الثانی ۱۴۰۶ ـ ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ در قم درگذشت و در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دفن شد.
 
شیعه نیوز
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان