فرصت برای استغفار از گناه چقدر است؟

فرصت برای استغفار از گناه چقدر است؟

هر چند بندگان خدا هرگاه که به درگاهش توبه کنند، در رحمت الهی به روی ایشان باز است اما احادیثی در اصول کافی نقل شده که نشان می‌دهد افضل آن است که اگر انسان گناهی انجام داد، سریعا (در مدت زمان کم که هنوز از گناه زیاد نگذشته باشد) استغفار کند.
به گزارش جهان، در جلد چهارم اصول کافی حدیثی بدین مضمون نقل شده است: “زراره گويد: شنيدم از حضرت صادق عليه‌السلام كه مى‌فرمود: بنده چون گناهى كند از بامداد تا شب مهلت دارد، پس اگر آمرزش خواست (آن گناه) بر او نوشته نشود.”

در همین جلد از کتاب شریف اصول کافی حدیث دیگری بدین مضمون نقل شده است: “حضرت صادق عليه‌السلام فرمود: هر كس گناهى كند هفت ساعت از روز درباره آن به او مهلت دهند پس اگر سه بار گفت: (((استغفر اللّه الذى لا اله الا هو الحى القيوم ))) آن گناه بر او نوشته نشود.”

و نيز آن حضرت عليه‌السلام فرمود: “بنده مؤ من چون گناه كند خداوند او را هفت ساعت مهلت دهد، پس اگر از خدا آمرزش خواست چيزى بر او نوشته نشود و اگر اين ساعت‌ها گذشت و آمرزش نخواست يك گناه بر او نوشته شود، و همانا مؤمن پس از بيست سال بياد گناهش افتد تا از خدا آمرزش ‍ خواهد و خدا گناهش را بيامرزد، و كافر همان ساعت آنرا فراموش ‍ كند.”

آنچه از این روایات شریف استفاده می‌شود، فارغ از معنای دقیق هفت ساعت، این است که شخص نباید اجازه دهد در صورت ارتکاب گناه، زمان زیادی از آن سپری شده و استغفار را به بعدها موکول کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کلام جاودان
آیات قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر

 آیات قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر     سوره قلم آیه 4 : { وَ إِنَّكَ لَعَلىَ‏ خُلُقٍ عَظِيم‏ } ( ای پیغمبر ) تو داراى خُلق عظيم و اخلاق بسيار نيكو هستى‏. سوره بقره آیه 119 : { إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقّ‏ِ بَشِيرًا وَ نَذِيرًا …

کلام جاودان
شعري از آیت الله صافی به مناسبت اربعين شهادت حضرت اباعبدالله الحسين (ع)

اربعين شهيدان ( شعري از  آیت الله صافی به مناسبت اربعين شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام) اربعين است و دل از سوگ شهيدان خون است هر كه را مي‌نگرم غمزده و محزون است زينب از شام بلا آمده يا آنكه رباب كز غم اصغر بي‌شير، دلش …

کلام جاودان
معرفى قرآن از طريق قرآن

معرفى قرآن از طريق قرآن توجه شما را به قسمتى از آيات قرآن كه ماهيت قرآن را مى توان از آنها فهميد جلب مى كنيم :. ((ذلك الكتاب لاريب فيه هدى للمتقين )) (2/2). ((شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن هدى للناس و بينات من الهدى و الفرقان )). (185/2). …