لعن پیامبر اکرم صلی الله علیه واله بر معاویه!

لعن پیامبر اکرم صلی الله علیه واله بر معاویه!

على بن اقمر، از زبان عبد اللّه بن عمر، نقل مى‏كند كه پیامبر خدا از راهی پست بالا آمد و ابوسفیان را دید که سوار بر مرکب می باشد و معاویه دهانه کش (قائد) است و برادرش مرکب را سوق می دهد (سائق). در این هنگام پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: خدایا دهانه کش (قائد) و سوق دهنده (سائق) و راکب را لعنت کن. (به عبارت دیگر: خدایا ابوسفیان و معاویه و برادرش را لعنت کن) از عبد اللّه بن عمر پرسيديم: تو خودت از پيامبر خدا شنيدى؟ گفت: آرى، اگر دروغ بگويم گوشهایم کر و چشمهایم کور شود.(1)

طبرى در تاريخش چنين مى‏نويسد: پيامبر خدا ابو سفيان را كه بر خرى سوار بود و معاويه دهانه آن را مى‏كشيد و پسرش يزيد، آن را مى‏راند، ديد و فرمود: خدا دهانه‏كش و سوار و اسب ران را لعنت کند.(2)

امام مجتبى علیه السلام، به همين حديث اشاره دارد آنجا كه خطاب به معاويه مى‏فرمايد: تو را بخدا قسم مى‏دهم اى معاويه! آيا به ياد دارى كه پدرت سوار بر شتر سرخ موئى آمد و تو مى‏رانديش و برادرت همين عتبه مى‏كشيدش، و پيامبر خدا صلی الله علیه و اله شما را ديد و فرمود: خدايا! سوار و دهانه‏كش و اسب ران را لعنت کن؟(3) و محمد بن ابى بكر در نامه‏اى به معاويه به همين اشاره دارد كه مى‏گويد: تو ملعون پسر ملعونى!

ابن سعد و ابن ابی الحدید به روایت از نصر بن عاصم لیثی آورده اند که گفت: هنگامی که وارد مسجد پیامبر صلی الله علیه و اله شدم دیدم مردم می گویند: پناه به خدا می بریم از غضب او و غضب پیامبرش. گفتم: قضیه چیست؟ گفتند: هم اکنون معاویه برخاست دست پدرش ابوسفیان را گرفت که با هم از مسجد بیرون روند، پس پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: لعن الله التابع والمتبوع، رُبّ یوم لامّتی من معاویة ذی الاستاه! یعنی خدا دنباله رو و پیشرو را لعنت کند. چه روزگاری است که برای امت من از ناحیه معاویۀ ماتحت گنده (ک و ن گشاد) در پیش رو خواهد بود.(4) همچنین براء بن عازب مى‏گويد: روزی معاویه دست پدرش را گرفت که با هم از مسجد بیرون بروند. رسول خدا فرمودند: خدايا! آن جلوئى و دنباله رو او را لعنت كن.(5)
اسناد:

(1) کتاب صفین ص247، الغدیر ج10ص198

(2) تاریخ الامم و الملوک ج10ص58، تاریخ طبری ج11ص357، تذکرة الخواص ابن جوزی ص115، انساب الاشراف جزء اول از بخش چهارم ص129.

(3) مفاخرات زبیر بن بکار به نقل از ابن ابی الحدید ج6ص289و ج15ص175، تذکرة الخواص ص200و 201، جمهرة خطب العرب ج1ص428.

(4) طبقات ابن سعد بخش یکم از ج7ص55 با حذف “لعن الله…” و جایگزینی کلمه: “فقال رسول الله فیهما قولا”، شرح نهج البلاغة ج4ص79 به نقل از استادش ابوعبدالله بصری متکلم از نصر بن عاصم.

(5) کتاب صفین ص244

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه در کتب اهل سنت
1
جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت (4) / نخستين فردى كه به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله ملحق مى گردد

جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت (4) / نخستين فردى كه به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله ملحق مى گردد نخستين فردى كه به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله ملحق مى گردد سرانجام، هنگام وفات پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله فرا رسيد، حضرتش در …

شیعه در کتب اهل سنت
جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت (3) / فاطمه (س)، خشم و خشنودى فاطمه (س)، خشم و خشنودى خداست

جایگاه و منزلت حضرت زهرا علیها السلام از دیدگاه اهل سنت (3) / فاطمه علیها السلام، خشم و خشنودى فاطمه علیها السلام، خشم و خشنودى خداست   خشم و خشنودى فاطمه عليها السلام، خشم و خشنودى خداست در حديث زيبايى، پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله، دختر گرامى خود را …

شیعه در کتب اهل سنت
جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت (2) / فاطمه (س)، پاره تن پيامبر خدا (ص)

جایگاه و منزلت حضرت زهرا علیها السلام از دیدگاه اهل سنت (2) / فاطمه عليها السلام، پاره تن پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله   در حديث ديگرى كه در منابع معتبر شيعه و سنّى آمده است، پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله مى فرمايد: «فاطمة بضعة منّي من أغضبها أغضبني» …