مرجع تقلیدی که کامپیوتر را به حوزه آورد + عکس

مرجع تقلیدی که کامپیوتر را به حوزه آورد + عکس

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد گلپایگانی، فرزند مرجع فقید آیت الله العظمی گلپایگانی همزمان با فرا رسیدن هجدهمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی طی سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیتی این مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار داشت: ایشان دارای ویژگی‌های خاصی بوده و با این که در دوران طفولیت علی رغم این که معظم له در سن 4 سالگی مادر و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داده بودند از استعداد و هوش بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند.

 

وی افزود: مرحوم والد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در گلپایگان برای ادامه تحصیل به اراک آمد و در حوزه علمیه این شهر از وجود اساتید بزرگی چون آیت الله العظمی شیخ عبد الکریم حائری بهره برد.

 

*هفتادوپنج‌سال تدریس در حوزه

 

فرزند ارشد آیت الله العظمی گلپایگانی ادامه داد: این مرجع عالیقدر پس از مدتی اقامت در اراک به قم مهاجرت و در آن‌جا نیز از حضور اساتید بزرگی بهره بردند و پس از مدت اندکی به تدریس و تربیت طلاب پرداختند، به طوری که ایشان 75 سال سابقه تدریس داشتند و بیش از 60 سال آن مربوط به تدریس خارج فقه بود.

 

وی با بیان این مطلب که مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی30 سال بر کرسی مرجعیت و فقاهت تکیه زدند، گفت: معظم‌له مکتب فقهی خاصی برای خود داشت و در تدریس بیشتر از اصل روایات، بهره می‌برد و از همین روایات احکام را استخراج می نمود به طوری که انس ایشان با روایات زبان زد بود.

 

*اولین مرجعی که دروس کلاسیک را در حوزه ایجاد کرد

 

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی با اشاره به این که این مرجع عالیقدر جهان تشیع خدمات زیادی را به حوزه ارائه نمودند، افزود: اهتمام ویژه‌ای  به حفظ حوزه‌ها و رفع مشکلات مادی طلاب داشتند و در دوران خفقان ستم شاهی که ظلم و ستم موج می‌زد با تدبیر خاصی حوزه را رونق بخشیدند.

 

وی گفت: این مرجع تقلید برنامه خاصی برای نظام آموزشی حوزه داشت و اولین مرجعی که دروس ابتدایی حوزه را به صورت کلاسیک در اورد ایشان بودند، همچنین مدارس علمیه‌ای را ایجاد کردند که بسیار منشاء اثر بوده و بسیاری از افراد امروز، طلبه‌های همان مدارس ابتدایی همچون علوی و المهدی هستند.

 

فرزند ارشد آیت الله العظمی گلپایگانی با اشاره به تأسیس مدرسه حضرت آیت الله گلپایگانی در قم آن را یکی دیگر از خدمات این مرجع عالیقدر دانست و گفت: این مدرسه امروز یکی از بزرگترین مراکز درسی حوزه می‌باشد که روزانه بیش از 320 کلاس درس در آن برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این مدرسه کتابخانه بزرگی تعبیه شده که هم‌اکنون 14000 جلد کتاب خطی و 90 هزار جلد کتاب دیگر در آن موجود می باشد.

 

*تأسیس اولین مدرسه قرآن

 

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی، این مرجع عالیقدر را موسس اولین مدرسه قرآن در ایران دانست و گفت: پدرم اهتمام ویژه‌ای به قرآن و قرائت آن داشت به طوری که در دوران ستم شاهی این مدرسه بزرگ را تاسیس و در آن به ترویج قرآن و تعلیم طلاب به شیوه‌های نوین پرداخت، ایشان همچنین احترام خاصی به حافظان قرآن قائل بوده و شهریه خاصی به آنان پرداخت می‌کرد و در زمانی که علمای اهل سنت، شیعه را متهم به قرائت قرآنی متفاوت می‌نمود، ایشان قرآنی که مربوط به چاپ بغداد بود را در سطح وسیع چاپ و در بلاد عربی توزیع نمود.

 

*فعالیت‌های بین‌المللی

 

فرزند ارشد این مرجع فقید با اشاره به فعالیت‌های برون مرزی آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) یادآور شد: ایشان اولین مرکز شیعی را در لندن راه‌اندازی نموده که فعالیت‌های خوبی در عرصه دین انجام داده و هم اکنون نیز فعال می‌باشد به طوری که امروز نماز جمعه شیعیان لندن در این مرکز اقامه می‌گردد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی تصریح کرد: معظم‌له همچنین در بسیاری از کشورهای خارجی همچون هندوستان، پاکستان، سوریه، لبنان و… مدارس و مراکزی را جهت ترویج مکتب اسلام راه‌اندازی نمودند.

 

وی تاسیس بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی را از دیگر اقدامات و ابتکارات این مرجع عالیقدر دانست که هم اکنون به صورت خیریه برای طلاب و دیگر اقشار مردم خدمات رسانی می‌کند.

 

*تأکید بر اصل ولایت فقیه

 

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی فرزند ارشد آیت‌الله العظمی گلپایگانی در پایان با اشاره به مجاهدت‌های این عالم ربانی علیه رژیم ستم شاهی تصریح کرد: ایشان اهتمام ویژه‌ای به ولایت فقیه داشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جزوه‌ای را در این زمینه چاپ نمودند، ایشان یار و یاور امام خمینی‌(ره) بوده، تعامل خوبی با رهبر کبیر انقلاب داشتند به طوری که امام خمینی(ره) به خاطر این تعامل وصیت می‌نمایند که نماز ایشان را حضرت آیت الله گلپایگانی به جای آورند.

منبع:مرکز خبر حوزه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان