مسئله غيبت در تاريخ امت‎هاى پيشين

مسئله غيبت در تاريخ امت‎هاى پيشين

در تاريخ پيامبران الهى مواردى يافت مي‎شود كه پيامبر خدا به دلايلى از ميان امت و قوم خود غايب شده است، و اين مطلب يكى از وجوهى است كه در توجيه غيبت امام زمان بيان شده است، چنان‎كه امام صادق (ع) در پاسخ اين سؤال كه وجه حكمت غيبت حضرت قائم(عج) چيست؟ فرمود: «وجه حكمت غيبت آن حضرت همان وجه حكمت غيبت‎هاى ساير حجت‎هاى خدا قبل از اوست.»(1)

و در حديث ديگرى آمده است كه امام صادق (ع) به حنان بن سدير فرمود: «مشيت خدا بر اين استقرار يافته كه سنتهاى پيامبران پيشين ـ عليهم السلام ـ را در مورد غيبت قائم ما جارى سازد، پس حاصل جمع مدت غيبت‎هاى آنان درباره او واقع خواهد شد.»(2)

پيامبران كه در احاديث به غيبت آنها استشهاد شده است، عبارتند از: 1. حضرت يونس، 2. حضرت يوسف، 3. حضرت موسى، 4. حضرت صالح. غيبت سه پيامبر نخست در قرآن كريم نيز آمده است.

عبدالله‎بن‎سنان مي‎گويد: امام صادق (ع) فرمود: در مورد قائم(عج) سنتى از موسى (ع) واقع مي‎شود. پرسيدم: آن سنت كدام است؟ فرمود: مخفى بودن ولادت، و غيبت از قومش.(3)

محمد‎بن‎مسلم گويد: نزد امام باقر (ع) رفتم تا درباره قائم آل محمد ـ صلّى الله عليه و آله ـ از او سؤال كنم. قبل از آن كه لب به سخن بگشايم، امام فرمود: در قائم آل محمد پنج شباهت از پنج پيامبر موجود است:

1. شباهت به يونس (ع) و آن عبارت است از بازگشت به سوى قوم خود پس از غيبت از آنان، به گونه‎اى كه وقتى از ميان آنان رفت جوان بود، و وقتى بازگشت پير شده بود.

2. شباهت به يوسف (ع) كه عبارت است از غيبت از قوم و خويشاوندان و دشوار شدن امر غيبت وى بر پدرش يعقوب (ع) .

3. شباهت با موسى (ع) در خفاى ولادت، و غيبت از شيعيان و پيروانش، و آزارهايى كه از دشمنانشان ديدند، تا اين‎كه بازگشت و خداوند او را بر فرعونيان پيروز ساخت.

4. شباهت با عيسى (ع) در اين‎كه در مورد زنده بودن او اختلاف نمودند، برخى گفتند: زنده است، و برخى گمان كردند كه او مرده است.

5. شباهت با جدش رسول اكرم ـ صلّى الله عليه و آله ـ كه با شمشير قيام خواهد كرد و دشمنان خدا و رسول خدا را نابود خواهد ساخت.(4)

نيز درباره غيبت صالح (ع) از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: او مدتى طولانى غايب بود. و هنگامى كه بازگشت قيافه‎اش كاملاً تغيير كرده بود، و مردم در مورد او سه دسته شده بودند، عده‎اى او را تصديق كردند، عده‎اى او را تكذيب نمودند، و گروهى نيز دچار شك و ترديد شدند. هم چنين از آن حضرت پرسيده شد: آيا در دوران غيبت صالح (ع) عالم و دانشمندى در ميان قوم او بود تا آنان را راهنمايى كند؟ امام (ع) پاسخ داد: خدا عادل‎تر از آن است كه زمين را بدون عالمى كه مردم را به خدا دعوت نمايد، باقى گذارد.(5)

پى نوشتها
(1) . علل الشرايع، ص 246.
(2) . همان مدرك، ص 245.
(3) . بحار الانوار، ج 51، ص 216.
(4) . بحار الانوار، ج 51، ص 218ـ217.
(5) . همان، ص 216ـ215.
منبع: پايگاه انديشه قم
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …