مستند” ظهور بسیار نزدیک است” مردود است

حوزه علمیه قم:

مستند” ظهور بسیار نزدیک است” مردود است

 

مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای مستند “ظهور بسیار نزدیک است” را رد و مستندات آن را برگرفته از کتب غیرمعتبر اعلام کرد.

در اطلاعیه مرکز تخصصی مهدویت آمده است: مدتی است که برخی اظهار نظر‌ها و عرضه سی‌دی‌هایی پیرامون تحقق برخی علایم و تطبیق بعضی از نشانه‌های ظهور با برخی از شخصیت‌ها، فضای کشور را فراگرفته و موجب التهاب و تشویش افکار عمومی شده است، نمونه جدید تطبیق‌سازی که به صورت گسترده نیز در کشور پخش شده فیلم مستند “ظهور بسیار نزدیک است” می‌باشد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با توجه به وظیفه‌ای که در عرصه تحقیق و تبلیغ مهدویت دارد، به کارشناسی در این زمینه پرداخت و تعدادی از محققین این مرکز به بررسی آن پرداختند با تحقیق کاملی که در این زمینه شد، روشن شد این فیلم و مشابه آن بر اساس روایت ضعیف و مردود تهیه شده است و از کتبی استفاده شده که اعتبار لازم را ندارند و در موارد متعدد نیز مطالب بدون سند و مدرک مطرح شده است، علاوه بر این که تطبیق علائم با برخی افراد به علت محدودیت علم و امکان خطا و اشتباه در شناخت مصادیق نه تنها کار ناپسند و مردودی است، بلکه پیامدهای خطرناکی همچون ایجاد شک و تردید در اصل مهدویت را در مخاطبین به دنبال خواهد داشت.

در پایان اطلاعیه امده است: لذا این‌گونه فیلم‌های مستند و فعالیت‌هایی مانند آن، از نظر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم مردود بوده و مطالب آن اعتبار ندارد.

منبع : مهر

 

تکمیلی

 

1- انتظار فرج، اشتیاقی است در دل هر شیعه و حتی هر انسان. از سوی دیگر معنویت و عقیده، بستری مناسب برای شیادی است. هرجا سخن از معنویت بوده است، همواره بساط شیادی و دامگستری دروغگویان پهن بوده است. مردم به معنویت و دین محبت و عشق می‌ورزند، دسته‌ای از محبت و شوق مردم ساده‌دل سوء استفاده می‌کنند و این محبت و شور فریب آنان را راحت‌تر می‌کند.

مهدویت، یکی از مسایلی است که همواره هدف شیادان بوده است. از ادعاهای فراوان امام مهدی بودن، تا ادعاهای باب بودن و ادعاهای رابطه داشتن. این ادعاها باید متناسب با شخصیت مدعی باشد، هر کسی نمی‌تواند ادعای مهدویت کند، مگر اینکه پیش از آن چهره‌ای معنوی از خود نشان داده باشد و به ترفندهای مختلف برای خود کرامت‌سازی کرده باشد. ادعای ارتباط نیاز به بستر ادعای مهدویت ندارد. می‌تواند در عین گناهکاری با ساختن یک داستان باورپذیر خود را بعنوان یک راه‌یافته به دیدار حضرت معرفی کند. فقط باید داستانش باورپذیر باشد.

شیادان پی منافع خود هستند، از مریدپروری تا درآمدهای اقتصادی. شیادان با توجه به بنیه خود شیادی می‌کنند. یک ناشناخته تازه از راه رسیده نمی‌تواند یک روزه خود را باب و نایب امام معرفی کند. بگذارید شیادان بی‌مایه را ریزشیاد بنامیم. ریز شیادان ادعا نمی‌کنند خود راه‌یافته‌اند یا بابند، بلکه در بسیاری مواقع صرفاً حکایت‌گرند. فقط یک راوی خود را جا می‌زنند که ما خود هیچ نیستیم ولی می‌دانیم فلان فرد به دیدار آقا رفته است یا فلان فرد آن خبر را داد.

ریزشیادان هیچ‌گاه ادعایی را درباره خود مطرح نمی‌کنند. فقط خبر می‌دهند. خبرهای‌شان آمیخته‌ای از راست و دروغ است. خبرهای دروغشان هم رگه‌هایی از حقیقت دارد، اما حقیقت تحریف شده. اگر این‌گونه نباشد باورپذیر نیست. مطمئن باشید کسی که می‌خواهد خبری درباره‌ ظهور بدهد مجبور است خبری جعلی از آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل کند. واضح است چرا. ایشان یک فرد معنوی است و نقل قول از ایشان بسیار باورپذیر است. حتی اگر بعدا دفتر ایشان آن خبر را تکذیب کند، باز باورپذیر است.

مستندی به گونه‌ای گسترده منتشر شده است و در آن ادعاهای فراوان سستی مطرح شده است و دروغ‌های پی‌درپی گفته شده است. روایاتی که گفته شده است یا ضعیف و جعلی‌اند و یا اصلا وجود ندارند. مثلاً روایات شعیب ابن صالح روایات ضعیفی است و اینکه وی از ری قیام می‌کند اصلاً وجود ندارد. نقلیاتی که از دیگران است، ساختگی است، مانند آن‌چه از مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل شده است. و در تارنمای (سایت) ایشان در بخش شایعات تکذیب شده است. و دست آخر بر فرض صحت روایات و نقلیات شان، مصداق‌یابی آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

محققان مهدویت و حتی پژوهشگاه تخصصی مهدویت این مستند را رد کرده‌اند. [اینجا و اینجا] جالب اینکه حامیان این مستند پس از رد این مستند توسط یکی از محققان مهدویت که کتاب‌های ارزنده‌ای در این زمینه دارد به دروغگویی و دروغ‌سازی علیه ایشان روی آورده‌اند و بافته‌اند که ایشان گفته است مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) شیعه نیست. در حالی‌که خود دفتر ایشان نقل مستند را از ایشان تکذیب کرده‌اند. [اینجا] البته ریزشیادان برای بقای خود به دروغ نیاز دارند.

علاوه بر رد تک‌تک ادعاهای این مستند، روایات عمده که وقت‌گذاران را تکذیب می‌کند و دروغگو می‌خواند بر علیه این مستند است. برای نمونه می‌توان به روایت بسیار مشهور «کذب الوقاتون» اشاره کرد یا این خبر که در الغیبة شیخ طوسی و کتاب الغیبة نعمانی و دیگر مصادر نقل شده است « أخبرنا علی بن أحمد، عن عبید الله بن موسى العباسی، عن یعقوب بن یزید، عن محمد بن أبی عمیر، عن عبد الله بن بکیر، عن محمد بن مسلم، قال: ” قال أبو عبد الله ( علیه السلام ) : یا محمد، من أخبرک عنا توقیتا فلا تهابن أن تکذبه، فإنا لا نوقت لأحد وقتا ” » امام صادق علیه السلام فرمودند: « ای محمد! هر کس به تو خبر وقت ظهور ما را داد، هیچ ابایی از تکذیبش نداشته باش، زیرا ما برای هیچ‌کس وقت را نمی‌گوییم».

چرا باید علیه این مستند و امثال آن موضع گرفت. مخاطب اصلی این مستند و این موضع‌گیری نه سازندگان این مستندند که ریزشیادانی بیش نیستند و نه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که صدها ادعا از این باب به ساحت قدسشان هیچ خللی ایجاد نمی‌کند، بلکه مردم عادی ساده‌دلند که به خاطر محبت‌شان به حضرت و اشتیاقشان به ظهور این ادعاها را باور می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد بعد از یک مدت یا حتی بعد از چند سال که همین مردم عادی که این مستند و امثال آن را باور کرده‌اند و دیده‌اند هیچ اتفاقی نیافتاد. آیا ویرانی اعتقاد به مهدویت و دین را در پی ندارد. فراموش نکنید مخاطب ما مردم عادی هستند که دارای فکر عرفی هستند. یک فرد تحصیل‌کرده می‌تواند از این دروغ گذر کند و به دینش پایبند بماند. اما از یک فرد عادی که به راحتی این مستند را باور کرده است، انتظار نداشته باشید وقتی که دروغ بودن آن آشکار شود از عقیده خود دست نکشد. اگر می‌خواهید آموزه مهدویت زنده بماند، لطفاً جلوی این اعمال را بگیرید.

 

2- فایل صوتی همایش نقد فیلم به اصطلاح مستند “ظهور بسیار نزدیک است” آماده است و عاشقان مهدی (عج) میتوانند برای استفاده ی خود و دیگران از آن بهره ببرند.

سخنران این برنامه، جناب آقای دکتر  جواد جعفری (معاون آموزشی پژوهشکده تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ) در سخنانی که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، به نقد علمی و مستدل  این فیلم به اصطلاح مستند پرداختند.

فایل صوتی با کیفیت بسیار بالا و حجم پایین می باشد.

لینک دانلود

حجم فایل: 23 مگابایت

خلاصه ای از سخنان دکتر جعفری در  نقد مستند انحرافی ظهور نزدیک است در ادامه مطلب

 

به گزارش مشرق، سال گذشته همزمان با تشدید فضاسازی ها و بحران های سیاسی و امنیتی دشمنان نظام و ضدانقلاب، یک گروه فرهنگی غیررسمی با عنوان “مبشران ظهور” فعالیت خود را آغاز کرد.
این گروه که از اواسط سال 1388 فعالیت های  خود را از طریق ارسال ایمیل های گروهی به مردم آغاز کرده بود، روز دوازدهم اسفند سال گذشته، فعالیت خود را بطور آشکار کلید زد و اقدام به تاسیس وبلاگی کرد که به دلیل طرح مسائل انحرافی و تعیین وقت برای ظهور امام عصر(عج) از سوی نهادهای مربوطه فیلتر شد.
فعالان این گروه که به نظر می رسد از سوی محافل خاصی مورد حمایت قرار دارند، اعتقاد دارند که ظهور امام عصر(عج) قطعاً در دوره جاری انجام می شود و علائم و اسامی مطرح شده درباره آستانه ظهور از جمله سفیانی، یمانی، خراسانی، شعیب بن صالح و غیره، همه و همه، بدون استثناء منطبق بر شخصیت های معاصر هستند.
اعضای این گروه، به قدری برای این فرضیات، استحکام قائلند که هر کس نظری را بر خلاف آنان بگوید نظر او را قاطعانه رد می کنند و دلایلی برای انحرافش ذکر می کنند.
این در حالی است که در وادی نشانه های ظهور، به جز شورش سفیانی و بعضاً قیام یمانی از یمن، هیچ علامت قطعی دیگری وجود ندارد و حتی طبق روایتی از امام جواد(ع)، درباره خروج سفیانی که از مهم ترین علائم قطعیه ظهور امام زمان(عج) است، نیز امکان تغییر تقدیر الهی و بداء وجود دارد.
از سوی دیگر، توقیت (تعیین وقت) برای ظهور امام عصر(عج) از سوی اهل بیت(ع) مورد نهی شدید واقع و تأکید شده که کسی جز خداوند عالم، از این موضوع اطلاع ندارد.
این گروه، پس از گسترش فعالیت های خود و جمع آوری مبالغی برای هزینه کرد نشر عقاید خود از طریق سایت و توزیع سی دی، اقدام به ارتباط گیری با سازمان ها و نهادهای مختلف کرد.

البته این بدان معنا نیست که تمامی احتمالات درباره علائم ظهور، نادرست باشد اما قطعی دانستن علائم و شخصیت هایی که این ادعاها بر آنها منطبق می شود، انحراف از جریان اصیل مهدویت به شمار می آید.
موضوع ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اولین و اصلی‌ترین و به عبارت دقیق‌تر تنها مسأله مهم فرا روی جامعه انسانی و به ویژه مسمانان و بالاخص شیعیان است. امری که حیات انسانی مردم به آن وابسته است. امید و آرزوی آینده‌ای روشن با آمدن او، انسان‌ها را زنده نگه داشته و با فرهنگ انتظار است که زندگی ما معنا پیدا کرده است. موضوع مهدویت و فرهنگ انتظار که در کلمات پیشوایان دین از آن سخن به میان آمده است مجموعه‌ای کامل از باورها و رفتارهای لازم برای یک حرکت صحیح به سمت مقصد نهایی که همان آمادگی برای ظهور است را در درون خود دارد تا هر کس که خواهان آمدن اوست بتواند به درستی و بر اساس رضایت ولی خدا در مسیر آمادگی برای تحقق ظهور گام بردارد.وما امیدوار هستیم که این دوران زیبا و شکوهمند در زمان ما اتفاق بیافتد، و بخاطر همین اولین دعای ما ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

اما هر از چند گاه، موجی انحرافی فضای فکری و رفتاری مردم را دچار تشویش کرده و با ایجاد برخی انتظارات و توقعات کاذب، آسیب جدی به حرکت مردم در مسیر آمادگی فکری و روحی برای ظهور وارد می‌کند. که تهیه و توزیع اینگونه سی‌دی‌ها که حاوی تطبیق‌هایی است از آن نمونه است.
بر اهل علم و نظر لازم است با موضع‌گیری درست و تبیین مباحث، این فضای مسموم را از بین برده و آرامش فکری و رفتاری را به مردم بازگردانند.

الف . نکات راهبردی

1. در مکتب گران‌سنگ و بی بدیل شیعه و تفکر ناب مهدویت، محکمات و مسلماتی وجود دارد که مردم با تأسی و عمل به آن‌ها، از هر تأویل و توجیه و حدس و گمان‌های نابه‌جا، بی نیاز می‌شوند. از جمله آن‌ها لزوم تبعیت علماء در عصر غیبت و ولی فقیه در صورت تشکیل حکومت اسلامی در این دوران است. لزوم تبعیت در امور متعدد از جمله حوادث واقعه را شامل می‌شود. بنابراین بر همه ما لازم است در جهت‌گیری‌ها و اظهار نظرها، توجه به علما داشته باشیم و همراه آنان حرکت کنیم نه جلوتر؛ و در هر موضع‌گیری نظرات آنان را جویا شده و عمل کنیم. علمایی که عمل به دین و وظیفه دینی را سرلوحه رفتار خود قرار داده‌اند؛ آنانی که مخالفت با هوای نفس را نصب العین قرار داده‌اند و رغبتی به دنیا و لذات زودگذر آن ندارند.

همچنین در معارف بلند شیعه، وظایف افراد در قالب فرهنگ انتظار به روشنی بیان شده است که جهت‌گیری کلی آن زمینه‌سازی برای ظهور در قالب دستورات دین تحت سرپرستی علما و ولی فقیه است و لذا معنا ندارد که انسان، وارد فعالیت‌های به اصطلاح تحلیلی بدون پشتوانه شود و کسانی که شایستگی برای اظهار نظر ندارند سخنانی را مطرح کرده و جهت حرکت مردم را دچار انحراف کنند.

2. مباحث مهدویت مانند سایر معارف دینی از پشتوانه عقلی و نقلی برخوردار است و معارف نقلی نیز شامل آیات قرآن و روایات می‌باشد. همانگونه که در سایر معارف دینی، برخی روایات ضعیف و غیر قابل استناد وجود دارد و علما با جُهد علمی خود، اینگونه احادیث را از احادیث صحیح جدا می‌کنند، در بحث مهدویت نیز، روایات ضعیف و غیر قابل اعتبار وجود دارد که باید پالایش شود و کسی حق ندارد این روایات را بدون توجه به ضعف سند و اشکال در محتوا و متن دست مایه حرف‌های خود قرار دهد و فضای فکری جامعه را دچار تشویش کند.

3. از کارهای بسیار مهمی که فقها در راستای فهم صحیح معارف و احکام دین انجام می‌دهند بررسی سند روایات می‌باشد که به علت اهمیت آن، علم رجال شکل گرفت، و هیچ فقیهی به خود اجازه نمی‌دهد بدون توجه به سند، روایتی را پذیرفته و بر طبق آن فتوا دهد. بر این اساس، آیا می‌توان پذیرفت که علم رجال در احکام فرعی رعایت شود ولی در مباحث مهمی مانند مباحث مهدویت که عموم مردم به آن حساسیت داشته و واکنش نشان می‌دهند فراموش شود؟ و عده‌ای غیر متخصص به خود اجازه دهند با استفاده از هر حدیثی هر چند ضعیف، با عقاید و احساسات مردم بازی کنند؟

4. علامت ظهور با توجه به روایات به علایم حتمی و غیر حتمی تقسیم می‌شوند. معنای علامت غیر حتمی نیز از خود روایت روشن است که یعنی عدم تحقق آن امکان دارد. وقتی خود ائمه علامتی را غیر حتمی معرفی می‌کنند دلیلی ندارد این گونه علایم پررنگ نشان داده شود و به گونه‌ای ارائه شود که باید باشد و اکنون هست.

5. از معضلاتی که فرهنگ ناب مهدویت را دچار آسیب می‌کند بحث «تطبیق» است. یعنی مطابقت دادن علایم با حوادث خارجی. تطبیق قطعی تقریباً غیر ممکن است زیرا ما علم کافی نداریم. تطبیق احتمالی ممکن است آن هم توسط افرادی که متخصص در فن بوده و جوانب کار را کاملاً می‌سنجند. مرجع در اینگونه امور، علمای راستین هستند که اظهار نظر آن‌ها مورد توجه است.

مگر این امور از حوادث واقعه نیستند (و اما الحوادث الواقعه) و نباید طبق دستور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به علما رجوع کرد؟ چگونه عده‌ای ناآشنا به معارف مهدوی به خود اجازه می‌دهند کلام امام زمان را زیر پا گذاشته و مرز علما را بشکنند و هرچه خواستند بگویند؟

6. رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای شخصیتی بی بدیل در زمان کنونی است که در قله علم و عمل، تقوا و درایت، شجاعت و زمان‌شناسی بوده و در هر زمان که لازم باشد آنچه را مورد نیاز مردم است تذکر می‌دهند. کمالات ایشان برای همگان روشن است و برای بیان عظمت و بزرگی ایشان هیچ نیازی نیست تا بخواهیم او را بر کسی تطبیق دهیم (اگر باعث منقصت و کوچکی ایشان نشود) ما به ایشان کمال ارادت را داشته و امر ایشان را مطاع دانسته و وجوب تبعیت و اطاعت از ایشان را لازم می‌دانیم و بهترین تعبیر را برای ایشان به این عنوان «روحی له الفداء» بکار می‌گیریم. مردم ایران این رهبر عظیم الشأن را به خاطر ویژگی‌های خودش دوست دارند و علما برای ایشان کمال احترام را قائلند.

7. به نظر می‌آید تطبیق برخی افرادی که در روایات از آنان یاد شده به برخی شخصیت‌هایی که در زمان حاضر وجود دارند منشاأ آمریکایی و اسرائیلی دارد و آنان بودن که اینگونه تطبیق‌ها را ابتدا مطرح کردند. و برخی افراد در جامعه ما نیز از روی بی دقتی به آن دامن زدند. لازم است کمی تأمل شود. آیا این کار نوعی علامت‌سازی نیست؟

باید توجه داشت برخی افراطیون مسیحی و یهودی که از آنان صهیونیسم مسیحی یاد می‌شود اینگونه تلقین می‌کنند که ما باید زمینه را برای آمدن مسیح موعود فراهم کنیم. ما باید جنگ آرماگدون را ایجاد کنیم تا او بیاید زیرا آمدن مسیح موعود متوقف بر آمدن اوست. آیا آنچه برخی افراد در کشور ما انجام می‌دهند به نوعی حرکت در مسیر خواست دشمنان نیست.

ب. تأملی گذرا به محتوای این فیلم مستند

در این فیلم به گونه‌ای القا شده است که گویا محتوای آن بر اساس نظر کارشناسان و محققین متعدد عرصه مهدویت است و از پشتوانه روایی فراوان و احادیث صحیح برخوردار است.

لازم است اشاره شود که مستندات اصلی این فیلم کتب و روایات ذیل است:

ـ الزام الناصب: این کتاب که توسط یکی از معاصرین نوشته شده است از منابع معتبر روایات مهدویت شمرده نمی‌شود. روایاتی در آن وجود دارد که در کتب معتبر و علما گذشته نبوده است. البته ما نویسنده آن را محترم دانسته و با حسن ظن می‌گوییم احتمالاً ایشان در صدد جمع مطالبی در مورد امام مهدی بودند و متناسب با شرایط زمان خود می خواستند آنچه را در اختیار دارند مکتوب کنند تا اهل فن در مورد آن‌ها تأمل کنند.

ـ عصر ظهور: این کتاب که حالت تحلیلی دارد توسط یکی از نویسندگان و کارشناسان عرصه مهدویت نگاشته شده است. خود ایشان در بخش‌های متعددی از کتاب تصریح به ضعف روایات از حیث سند و متن دارند و در موارد متعددی با کلمه «والله العالم» خواسته‌اند بگویند این مطلب فقط یک فرضیه است، با توجه به روایات هر چند ضعیف.

ـ خطبة البیان: علما و محققین متعددی که این حدیث را مورد بررسی قرار داده‌اند آن را از حیث سند ضعیف و بی اعتبار می‌دانند. فقط محتوای ابتدای روایت را که در مورد شخصیت امام علی علیه السلام است با توجه به عقل و سایر روایات معتبر، صحیح می دانند. هر چند اینان نیز نمی‌گویند این حرف‌ها مستند به امام علی علیه السلام است.

اکثر مطالب این فیلم مستند، بر اساس روایات ضعیف و یا بدون پشتوانه روایی است. یعنی بخشی از مطالب مستند به روایات ضعیف است و بخشی نیز اصلاً مستند روایی ندارد و هیچ حدیثی حتی حدیث ضعیف و غیر معتبر نیز به آن اشاره نکرده است.

اکنون مناسب است در مورد شخصیت‌هایی که در روایات از آنان یاد شده به صورت گذرا نکاتی را مطرح کنیم.

. شعیب بن صالح

با مسامحه می‌توان گفت که در کتب شیعه، در شش روایت این نام آمده و از فردی به نام شعیب یاد شده است. اولاً سند همه روایت‌ها ضعیف است و دو روایت نیز اصلا به امام معصوم نمی‌رسد. ثانیاً هیچ ارتباطی بین شعیب با خراسانی نیست. در یک روایت فقط آمده که قبل از این امر (قیام) چند نفر هستند: سفیانی، یمانی، مروانی، شعیب بن صالح. در یک روایت خروج او از سمرقند و قبل از خروج سفیانی است و در روایتی خروج امام و حضور شعیب در مقدمه لشگر ایشان است و در یک روایت حضور او در عراق قبل از قیام امام مطرح شده و اینکه در عراق به امام ملحق می‌شود. به علاوه اگر بپذیریم وجود فردی به نام شعیب در روایات ذکر شده از علایم حتمی نیست.

2. یمانی

علامت یمانی از علایم حتمی بوده و حدیث صحیح دارد. حدیث صحیح در مورد یمانی فقط دو نکته را دارد: 1ـ اصل قیام و خروج او در برابر سفیانی 2ـ بر حق و هدایت بودن او. در هیچ روایتی از تعدد یمانی سخنی مطرح نیست و از روایات چنین مطلبی قابل استفاده نیست. با توجه به روایت ضعیف، خروج او از یمن است. در روایات ما اسمی از نصر برای او نیامده است. در روایتی از اهل سنت نام نصر آمده آن هم به صورت لقب یعنی به او نصر می‌گویند زیرا نصر خدا برای اوست و در همین روایت اشاره شده نام او سعید است.

3. عبدالله

که به پادشان عربستان تطبیق داده شده است. این فقط یک روایت است منقول از امام صادق، که مبهم است یعنی حضرت فرموده است: من یضمن لی موت عبدالله اضمن له القائم. منظور از عبدالله کیست؟

4. رَوح الله

که مستند به یک روایت است با مراجعه به روایت روشن می‌شود که کلام پیامبردر وصف شیعیان امام علی علی السلام است.

حضرت ابتدا اشاره دارند آنان بر منابری از نور هستند و صورتشان نورانی و لباسشان از نور است. بعد می‌فرمایند: هم قوم تحابوا بِرَوْح الله علی غیر انساب و لا اموال اولئک شیعتک و انت امامهم یا علی. مرحوم مجلسی در ذیل حدیث می‌گوید: رَوْح الله یعنی به رحمت خدا و اینکه حبّ آنان نسبت به یکدیگر به خاطر خدا است نه به خاطر مال و نَسَب و سایر امو دنیوی. (بحارالانوار، ج65، ص139)

5. خراسانی

در تعدادی از روایات اشاره به خراسانی شده است. با توجه به روایات اشاره به خروج این فرد در روایات مورد پذیرش است. اما اولاً از علایم حتمی نیست. ثانیاً مدح خاصی از او نشده است. یعنی در روایات نیامده که انسانی وارسته، عالم و … هست که به خاطر امام زمان و امر ایشان قیام می‌کند و برای زمینه‌سازی ظهور حرکت می‌کند. بله می‌تواند مدح کلی نسبت به او را فهیمد زیرا به امام ملحق می‌شود.

البته باید توجه داشت روایاتی که در مورد جزئیات امر خراسانی صحبت کرده‌اند ضعیف هستند.

نکته قابل توجه دقت اینکه در روایات (بنا بر پذیرش سند) پرچم یمانی دارای بهترین و کامل‌ترین هدایت مطرح شده است و تهیه‌کنندگان این مستند نیز به آن اشاره دارند. آیا اینان می‌خواهند فعالیت جناب سید حسن نصرالله و حرکت و حرف‌های او را هدایت کننده‌تر از رهبر معظم انقلاب معرفی کنند؟ در حالی که آقای سید حسن نصرالله خود را سرباز این رهبر می‌داند و ما به روشنی شاهدیم که مقام معظم رهبری بهترین فرد در امر مدیریت و هدایت جامعه انسانی است. و یا می‌گویند حسین الحوئی از رهبران جهادی یمن برتر از رهبر است؟ آیا واقعاً تهیه کنندگان این فیلم به دنبال معرفی شخص خاصی به هر قیمتی نیستند؟

6. سفیانی

با تأمل در روایات سفیانی می‌توان پذیرفت که ائمه از خروج فردی به نام سفیانی نام برده‌آند. اما جزئیات حرکت او مستند به روایت ضعیف و بی‌اعتبار است و نمی‌توان بر اساس آن ادعایی کرد. و تطبیق آن بر فرد خاص به شکلی که در فیلم آمد با این پشتوانه ضعیف واقعاً محل تأمل است.

در آخر باز هم لازم است اشاره شود که بر ما لازم است توجه به کلام علما و اطاعت از ولی فقیه و حرکت در مسیر زمینه‌سازی با پالایش درونی خود با تطهیر نفس و تلاش برای ایجاد آمادگی عمومی تحت سرپرستی و هدایت ولی فقیه و علمای بزرگوار باشیم.

منبع : فرهنگسرای تخصصی امام مهدی (عج)

دانشجویان و طلاب مسجد حضرت فاطمه ی زهرا (س) اهواز، پنج شنبه شب گذشته در نشستی با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری از نویسندگان مقالات مهدویت، به نقد و بررسی مستند “ظهور بسیار نزدیک است”
گزارش این نشست در وبلاگ زیر موجود است. در صورت تمایل انعکاس دهید:
http://www.malhani.blogfa.com

بروایت 40 روز شهادت اولین شهیده راه ولایت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را به ساحت مقدس امام منتقم حضرت مهدی موعود تسلیت عرض می نمایم (یا صاحب الزمان ادرکنی )
با تشکر از شما عزیزان از دادن چنین خبری
لعنت بر ابابکر ، عمر

با سلام
اين سي دي ها رو من متاسفانه يا خوشبختانه از مصلاي نماز جمعه شهر برازجان ديدم و خريدم و ديدم.
واقعا برام تعجب برانگيز بود!!
وقتي اين موضوع را براي يکي از دوستانم که در مراجع عظام کار ميکنه گفتم گفت که اين موضوع به مسئولين اجرايي کشور مرتبط است!
آيا درسته که براي کسب درآمد مردم را گمراه کرد؟
يا بقييه الله الاعظم

متاسفانه این سی دی هنوز تو مساجد روستا ها و شهر های کوچکتر توزیع میشه مردم این مناطق کمتر به اینترنت یا اخبار دسترسی دارند لطفا کاری کنید

من واقعا براي شما متاسفم نظر شخص به قول خودش بانام عاشق به خدا را لينك كرده ايد ولي نظر درست من را در سايت لينك نكرده ايد

واقعا متاسفم برای دست اندرکاران این مستند مزخرف. تمام احادیث زیبای پیامبر (ص) و امامان را با شاهد مثال های بسیار بسیار گمراه کننده و کاملا به سود خود و … همراه کرده بودند. امیدوارم ، باشم تا ببینم چه کسانی به راستی زمانه را آماده ظهور میکنند.

برخي اطلاعات اوايل مقاله تان غلط است. گروه مبشران ظهور اسفند پارسال وبلاگ راه اندازي نكرده است، بلكه بسيار قبل تر سايت داشته است. در 22 بهمن سال قبل فيلم مستند ظهور بسيار نزديك است را براي دانلود در سايت قرار دادند.

باسلام .من دانش آموزي هستم كه تمام فيلم هاي مهدويت راديده ام وخيلي به اين گونه فيلم هاعلاقه دارم وبه همين دليل اين فيلم هارا هميشه پيگيري ميكنم خلاصه من مستند(ظهور خيلي نزديك است)راجند ماه قبل ديده ام وبه نظرمن اين مستند خيلي جالب بود واصلا نقطه انحرافي نداشته است وبعضي ها اين مستند را تكذيب كرده اند با تشكر

شما که اینقدر مرتب می گویید از علما پیروی کنید از علما پیروی کنید یک مطلبی از آقای رسول جعفریان خواندم که علامه مجلسی در زمان خودشان با تطبیق برخی روایات حکومت صفویه را متصل به ظهور می دانستند! یا این اینکه سید بن طاووس آن قدر نشانه های ظهور را به حقیقت پیوسته می دیدند که فکر می کردند ظهور واقع می شود. این ها جزو علما نبودند؟ خجالت نکشید بگویید این ها هم منحرف بودند!
شما که خیلی مدعی نگرانی برای مردم هستید اگر وظیفه خود را درست انجام داده بودید و تفکر قوی به مردم داده بودید، فرهنگ مناسب داده بودید دیگر لازم نبود دستپاچه شوید که آقا این ها منحرف هستند، وای چه حرف های بدی زده اند، مردم به حرف آن ها گوش نکنید و به حرف ما گوش کنید. شده است قضیه آن باسوادی که روی تخته نوشت مار و آن بیسواد که یک تکه نخ را به مردم بیسواد نشان داد همه گفتند این نخ بیشتر شبیه مار است! خب هر چه می کشید حقتان است وقتی خوابید، وقتی هنرتان تکذیب این و آن است، وقتی می گویید هیچ کس غیر ما حق ندارد راجع به ظهور حرف بزند و به نامردی و بدون دلیل هر کس چنین کاری را بکند تخریب می کنید به جای اینکه فضای بازی ایجاد کنید که حرف افراد مختلف حالا نه در سطح جامعه بلکه در جای خودش مطرح شود و نقد شود و بهترین صحبت ها شناسایی شود (به خاطر پیشرفت دین خدا نه مطابق امیال شما و من) خب مردم ناآگاه می مانند.
وقتی حرف خوب و جدید و عمیقی ندارید، وقتی فرهنگ غربی دارد مردم را له می کند و شما رفتید پشت درهای بسته نشسته اید و فکر می کنید خیلی تفکر قوی دارید و جرات دست و پنجه نرم کردن ندارید غیر از اینکه حدیث امام (ع) را بگذارید سیبل شود که بله از ما علما پیروی کنید، وقتی می گویید ای مردم شما هم اصلا فکر نکنید و وارد تفکر در مورد مهدویت نشوید که خدای نکرده منحرف نشوید (صورت مساله را پاک کردن) بلکه فقط همان روزهای جمعه بروید دعادی ندبه بخوانید و تقوا و خودسازی کنید، وقتی فکر نمی کنید که اگر هرگونه تطبیق مصداق کار بسیار بدی است پس خدای نکرده اهل بیت (ع) بی دلیل این همه احادیث فرموده اند که در آن مصادیق بیان شده اند و تازه خدای نکرده حواسشان نبوده که این دستاویز منحرفان برای گمراه کردن مردم می شود خب حقتان است. این طور که شما استدلال می کنید و هر چیزی را می گویید توقیت پس آن احادیث اهل بیت (ع) هم توقیت است دیگر! همه حدیث های دیگر را رها می کنید این یک «کذب الوقاتون» را می گیرید و آن طور که دوست دارید از آن استفاده می کنید. دیگر خودتان باید استاد باشید که باید جمع بین احادیث کرد. فردا با که رهبر عزیز انقلاب هم کج بیفتید می گویید بله حدیث قوی در مورد ولی فقیه نداریم بلکه همان علما هستند که باز هم ما باشیم!
من خودم طرفدار این طور تطبیق مصداق نیستم ولی از جواب های شما و اینکه چرا مردم نباید به فکر قوی و فرهنگ صحیح مسلح باشند تا در چنین ماجرایی صدمه نخورند خیلی ناراحتم. خب این همه وقت دارید بنشینید احادیث را کنار هم بگذارید و تصویر بسازید که طبق احادیث قرار است این بشود. حداقل خودتان برای خودتان مساله را حل کنید. وقتی همه چیز را چیدید و احادیث ضعیف و قوی را جدا کردید و کنار هم گذاشتید و چیدید دیگر یک نفر با سواد متوسط پیدا نمی شود همه کاسه کوزه را به هم بریزد.

سلام به این نقادان عرض میکنم که شما بجای اینکه کل این مستند رو رد کنید و تمام فکر و سرمایه شما در نقد مستند ظهور بسیار نزدیک است باشد حداقل مطالب درست در مورد نشانه ها رو بازگو میکردید و تمام بودجه خودتونو صرف نقد نمیکردید ای فعالان ظهور و منتسبان به آن حضرت

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان