نامه امام زمان (ارواحنا فداه) به شیخ مفید(ره)

نامه امام زمان (ارواحنا فداه) به شیخ مفید(ره)

در تاريخ پنجشنبه بيست و سوم ذيحجه الحرام 412 هجري قمري فرمان ديگري از پيشگاه مقدس امام عصر روحي له الفداء به افتخار شيخ مفيد اعلي الله مقامه شرف صدور يافت كه اينك ترجمه فرمان مزبور از نظر بينندگان گرامي مي گذرد:

اين نامه اي است از سوي بنده خدا و ان كسي كه پيوسته در راه او در حركت است و هيچ گاه از مسير حق منحرف نمي شود به كسي كه از حق الهام مي گيرد (شيخ مفيد ره) و خود دليل راهنماي حق است.

بنام خداوند بخشنده مهربان. سلام و درود ما بر تو كه يار و ياور حق هستي و پيوسته مردم را به راستي و پيروي از كلمه صدق( شايد منظور حضرت از كلمه صدق توحيد يا پيروي از قران كريم و امامت اهل بيت (ع) باشد) راهنمايي ودعوت مي نمايي. اما در مورد نعمت وجود و توفيقات شما پروردگار يكتا را- كه خداوند ما وپدران ماست- سپاسگزاريم و حمد وثناي خود را نسبت به ذات پاكش عرضه مي داريم و از پيشگاه مقدسش مسئلت مي داريم كه بر پيامبر و سيد و مولاي ما كه خاتم پيامبران است و بر خاندان پاك ومطهر او درود فرستد.

اي شيخ مفيد! مناجات تو را (توجهات تو را به ساحت مقدس خداوند) ديديم. خداوند در سايه موهبتي كه در ارتباط با اولياءاش به تو عنايت فرموده است از شما حراست و نگهباني فرمايد و از شر دشمنان در امان باشي و شفاعت ما را در براوردن حوائج شما بپذيرد.

و هم اكنون در جايگاه و خيمه اي در قله هاي كوه- كه البته بر مردم پوشيده است- براي حوائج شما دعا مي كنم. همچنين در بيابانهاي تاريك وظلماني و صحراهاي خشك و بي اب وعلف كه دست تطاول زمان بدان نمي رسد براي شما دعا كنم. و به همين زودي از اين محل به دشت همواري كه چندان از ابادي دور نباشد فرود مي اييم و از حالات اينده خود اگاهت مي سازيم و بدان وسيله با خبر مي شوي كه به سبب كارهاي خوب نزد ما مقرب باشي.

و خداوند در سايه رحمت خود تو را به اين اعمال موفق داشته است. پس اي شيخ مفيد – كه خداوند به وسيله چشم عنايت خويش كه هرگز انرا خواب فرا نگيرد نگهداري ات كند – بايد در مقابل باطل و طرفداران ان كه جان مردم را به خطر انداخته اند مقاومت كني تا پيروان باطل را بترساني و بيهوده كاران را نيز به وحشت بيندازي و در نتيجه اهل ايمان از مخذول شدن انان خوشحال مي شوند و تبهكاران غمناك مي گردند و نشانه خانه نشيني ما جنبشي است كه در سايه حادثه اي در مكه معظمه و به دست شخص پليد و دورويي روي خواهد داد كه خونريزي را مباح دانسته با كيد و نيرنگ خويش اهنگ جان مومنان من نمايد اما به هدف ظالمانه خود نخواهد رسيد زيرا همواره دعاي ما شامل حال اهل ايمان خواهد بود و خداوند اسمان و زمين اجابت انرا به تاخير نخواهد انداخت. پس دلهاي دوستان و اولياي ما بايد اطمينان داشته باشد و بدانند كه از اسيب و زيان ان دشمن در امان خواهند بود اگر چه درگيريها و سختي هاي هولناك انها را بترساند و بايد بدانند كه خداوند كفايت كننده امور است و تا وقتي كه شيعيان ما از گناهان دوري مي كنند از عنايات او برخوردارند.

اي دوست مخلص و اي كسي كه به ستمگران در راه ما مبارزه مي كني! خداوند بزرگ ان چنان كه دوستان صالح ما را در گذشته ياري فرمود شما را نيز با نصرت خود تاييد فرمايد. ما با شما عهد مي كنيم كه هر كسي از برادران ديني شما (شيعيان) كه تقوي را سرمايه خويش قرار دهد از فتنه هاي گمراه كننده ظلمت خيز در امان خواهد بود (مانند فتنه هاي زمان خودمان) و اگر كسي برخلاف وظيفه رفتار كرده از انچه بايد عمل كند بخل ورزد مسلما خسران و زيان دو جهان نصيبش خواهد شد.

اگر شيعيان ما كه خداوند انها را به اطاعت و بندگي خويش موفق بدارد در وفاي به عهد و پيمان الهي اتفاق و اتحاد مي داشتند و عهد و پيمان الهي را محترم مي شمردند سعادت ديدار ما به تاخير نمي افتاد و زودتر از اين به سعادت ديدار ما نائل مي شدند در صورتي كه بر اساس معرفت و راستگويي و صداقت انها نسبت به ما بود.(يعني اگر در دوستي با ما صادق بودند)

انچه كه موجب جدايي ما و دوستانمان گرديده و انان را از ديدار ما محروم نموده است گناهان و خطاهاي انان نسبت به احكام الهي است. خداوند تنها ياري كننده و كفايت كننده تمام كارها و امور ما و بهترين وكيل براي ما است. درودهاي الهي بر روان پاك خاتم الانبيا(ص) و خاندان بزرگ و برجسته او باد. اين توقيع در روز اول ماه شوال 412 ه.ج شرف صدور يافته است.

منبع: احتجاج طبرسي ج2 ص489 چاپ بيروت- مجموعه فرمايشات ص12

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …