وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (17) / لعن بنی امیه

lanebaniomayeرسول خدا (صلوات الله علیه) فرمود:
«ای علی! بنی امیه تو را لعنت خواهند کرد، فرشته ای به شمار لعنت آنان، هزار لعنت برایشان برمی گرداند، پس هرگاه قائم بپاخیزد چهل سال آنها را لعنت خواهد کرد.» (1)

منظور از بیان این 40 اسل که در حدیث آمده است آن است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به شیعیان خود امر می کنند که در همه ی بلاد و آبادی ها، در منابر و مجامع بنی امیه را لعن کنند. بنابراین پس از به حکومت رسیدن حضرت لعن بر بنی امیه شیوع می یابد همانگونه که در زمان تسلط بنی امیه سبّ و دشنام و لعن بر امیرالمومنین شایع شده بود. حضرت مهدی (عج) این لعن را کیفر دنیایی آنها قرار می دهد.اما اگر در این حدیث 40 سال ذکر شده است، نشان آن نیست که حضرت در مابقی عمر پر برکت خویش به لعن آنان نمی پردازد، بلکه آن عزیز بزرگوار در تمام عمر خویش به لعن آنها می پردازد..

بنابراین از جمله اموری که باعث نزدیکتر شدن به حضرت مهدی و اعمال و رفتار آن حضرت می شود، لعنت کردن بر بنی امیه و دشمنان اول تا آخر  ائمه ی معصومین (ع) است.

صاحب مکیال المکارم، علاوه بر اینکه لعن بر بنی امیه را از وظایف منتظران دانسته است، تاکید کرده است که در اول صبح و آخر شب و پس از هر نماز در انجام این کار کوشا باشند.

امام باقر (ع) در این باره می فرمایند:

«هرگاه نماز واجبی را به پایان بردی، جز با لعنت کردن بنی امیه از جای خود حرکت مکن!» (2)

این لعن می تواند به هر زبانی و به هر شیوه ای باشد، قسمت لعن زیارت عاشورا می تواند در این امر راهگشا باشد.

«اللهم العَن اوّل ظالمٍ بالّعنِ منی و بدأ به اولاً ثم العن الثانی و الثالث و الرابع….»

پی نوشت:
1.خصال، ج2، ص 579، ح1
2.تهذیب، ج2، ص 109

منیع: تکالیف بندگان به امام زمان، خلاصه ی مکیال المکارم، صص 550- 553 با تصرف و تلخیص

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت.
علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم!
امید است با رعایت این تکالیف، حقی را که از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود: «سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد …