وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (6) / ارتباط با علما و مراجع تقلید

ertebatbaolama

در عصر غیبت، دین خدا تعطیل نمی شود. وظایف مرجعیت علمی امام بنا بر همان توقیع معروف امام زمان (عج) بر عهده ی مراجع دین است.
در این توقیع امام می فرمایند:
“وامّا الحَوادُثُ الواقعه فارجعوا فیها الی رواةِ حدیثنا، فانّهم حجتی عَلَیکم و انا حجةُ اللهِ علیهم” (1)

(و اما در رویدادهایی که در آینده پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم)قطعاً نمی توان در دوران غیبت احکام اسلام را نادیده گرفت و برای اجرای آن تنها به ظهور امام تکیه کرد. اگر اینگونه بود که فقط امام احکام دین را اجرا می کرد، آیا عدالت خدای عالی زیر سوال نمی رفت؟ آیا می شد احتیاج به شریعت و انتخاب راه درست باشد و راهنمای آن نباشد؟

ائمه ی معصومین در زمان غیبت، تکلیف ما را مشخص کرده اند و فرمان داده اند از علمای جامع الشرایط پیروی کنیم.

از جمله شرایطی که امام صادق (ع) برای مراجع ذکر کرده اند چند تاست:

1.بازدارنده ی نفس خود
2.نگهدارنده ی دین خود
3.پس زننده ی هوای نفس
4.اطاعت از اوامر مولایشان

امام صادق (ع) این صفات را ذکر می کنند و سپس یادآور می شوند که این صفات فقط در برخی از علمای شیعه یافت می شود. (2)

در اینجا خوب است به بحث «نایب عام» اشاره کنیم. در زمان غیبت صغری که مردم بطور غیر مستقیم با حضرت صاحب الامر ( ارواحنا له الفداء) ارتباط داشتند، 4 نایب به طور خاص از طرف امام انتخاب و معرفی شدند که مسئول پاسخگویی به نیازهای مردم و سوالات آنها از طریق امام زمان (ع) بودند.

وقتی در زمان غیبت کبری، امکان دیدار از بین رفت، به فرمان امام زمان (ع) مردم باید به فقهای جامع الشرایط رجوع می کردند. این مراجع با عنوان نایب عام، وظیفه ی هدایت شیعه را بر عهده گرفتند.

اما مردم در زمینه ی سیاسی و اجتماعی موظف اند، از فقیهی پیروی کنند که از سوی بزرگان دین به عنوان «ولی فقیه» انتخاب شده است.

گفتگو درباره ی مرجع تقلید، نحوه ی انتخاب آن توسط مردم، لزوم تبعیت از مرجع اعلم، نوع ولایت ولی فقیه بر مردم از مسائل مهمی است که پرداختن به آن، در این مقاله نمی گنجد و مقاله ی مفصل تری را می طلبد که ان شاء الله به زودی در خدمت شما قرار خواهد گرفت.

پی نوشت:

1.صدوق، محمد بن علی بن حسن، کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص 483، ح 4
2.حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 18، ص 95، ح 20

منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم، معرفت امام زمان و تکلیف منتظران، صص 146- 148

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت. علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم! امید است با رعایت این تکالیف، حقی را كه از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.

باسلام خیلی ممنون ازاین سایت پر محتوایتان فقط اگر امکانش باشد لطف کنید برای من درباره اصل ولایت فقیه مطالب جامع وکامل بفرستید با اسناد و روایات محکم برای اینک بتوانم در بحث های که بوجود می آید درباره اصل ولایت فقیه مطلقه که فقط مختص حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)می باشد که به کسی دیگر نمی توان نسبت داد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود: «سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد …