وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (9) / دعا

doa-bimargi

یکی از وظایف مهم، که به اشتباه برخی تنها وظیفه ی منتظران می دانند، دعا برای تعجیل در فرج است. (1)
امام عصر (ارواحنا له الفداء) در توقیعی خطاب به «اسحاق بن یعقوب» می فرمایند:
” برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما همان است” (2)

نکته ی مهم درباره دعا خواندن، این است که اگر تنها در حد ذکر بماند و عمل نشود کارگر نمی افتد. درست است خواندن دعا و یاد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بر عملکرد هر فرد تاثیر می گذارد و به طور طبیعی اگر هر انسان از یاد صاحب زمانش غافل نباشد، دست به هر کار نادرستی نخواهد زد. با این حال یاد و ذکر، سلاح لازمی است، اما کافی نیست.از اهمیت دعا برای فرج همین بس که امام حسن عسکری (علیه السلام) فرموده اند:

“به خدا سوگند [او] غیبتی خواهد داشت که در آن تنها کسانی از هلاکت نجات می یابند که خداوند آنها را بر قول به امامتش ثابت قدم داشته و در دعا برای تعجیل فرجش موفق کرده است.” (3)

اما نکته ای نیز در این بین قابل ذکر است و آن اینکه چرا دعا برای فرج، فرج خود مومنین را در پی دارد؟

چند دلیل را می توان برای این مطلب ذکر کرد:

اولاً: در نگاه اول می توان فهمید کسی که دائماً به یاد خدا و ولی اوست، بیشتر در اعمال و افکار خود دقت می کند. چرا که عامل گناه غفلت است؛ وقتی غفلت از بین رفت، گناه نیز کم کم محو می شود. بنابراین خواندن دعای فرج، صلوات امام زمان (ع)، دعای ندبه و دیگر ادعیه قلب انسان را به امام زمان خود نزدیک می کند و اعمالش روز به روز بیشتر رنگ مهدوی می گیرد.

ثانیاً: بسیاری مشکلات که امروزه گریبانگیر مردم است، به علت شرایط نابه سامان جهان آخر الزمان و موقعیتی است که انسانها با گسترش فساد ایجاد کرده اند. همانطور که در احادیث آمده است، گناهان جدید، بیماری های جدید می آفریند.

بسیاری از مشکلات با ظهور حضرت حجت و از بین رفتن باطل، از بین می رود. مشکلاتی چون بیماری، گرفتاری های مالی، مشکلات اخلاقی و از این قبیل چیزی نیست که با یک نگاه حضرت صاحب الامر (عج) محو نشود.

بنابراین در احادیث بسیاری سفارش شده است که اولین دعا را، دعا برای فرج قرار دهید. چرا که فرج مومنین در ظهور، و ظهور فرج است.

سعدی این مفهوم را چه خوب گفته است:

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

پی نوشت:
1.شفیعی سروستانی، ابراهیم، معرفت امام زمان و تکلیف منتظران، ص 148
2.طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص 176
3.همان، ص 384

 پ.میعاد

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت. علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم! امید است با رعایت این تکالیف، حقی را كه از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود: «سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد …