چرا شيعه دست بسته نماز نمي خواند؟

پرسش: چرا شيعه دست بسته نماز نمي خواند؟
پاسخ:
1 ـ چون شيعه آن را حرام و هيچيک از مذاهب اهل سنّت آن را واجب ندانسته اند.
بعضي آن را مستحب و گروهي در نمازهاي واجب آنرا مکروه شمرده اند و زمان پيامبر و خليفه اوّل همه صحابه دست باز نماز مي خوانده اند تا در زمان خليفه دوم اين بدعت گذاشته شد.
ابن رشد قرطبي اندلسي از علماي اهل سنّت مي گويد:[1] .
درباره دست روي دست گذاشتن در نماز ميان علماء (اهل سنت) اختلاف است، مالک ابن انس در نمازهاي واجب مکروه و در نماز نافله آن را جائز شمرده و جمهور آن را مستحب دانسته اند. علت اين اختلاف نظر روايات صحيحي است که به دست ما رسيده که نماز پيامبر را توصيف مي کند و در آن نقل نشده که پيامبر دست راست روي دست چپ مي گذاشته اند. از طرفي به مردم امر شده که دست روي دست گذاشته نماز بخوانند (دستور دهنده معلوم نيست.)
عمده دليل جمهور اهل سنت دو روايت است:
1 ـ بخاري از سهل بن سعد نقل مي کند که مردم مأمور شدند که (مردان) دست روي دست نماز بخوانند. ابو حازم مي گويد اين را (صحيح) نمي دانم مگر اين که امر کننده پيامبر باشد (که معلوم نيست).[2] .
2 ـ روايت دوّم هم مرسل است؛ زيرا اهل سنّت روايت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل مي دانند و معتبر نمي شمارند.[3] .

طبق بعضي روايات منقول است که روزي چند نفر از اسراي مجوس بر عمر وارد شدند و جهت اداي احترام دست به سينه بودند. علّت آن را پرسيد. گفتند ما براي احترام به بزرگان چنين مي کنيم. عمر پسنديد و دستور داد در نماز براي خضوع بيشتر چنين کنند.[4]  ولذا ائمه اهل بيت آن را جائز ندانسته اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
3
بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم: 1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …