چه تفاوتهایی بین عالم دنیا و عالم برزخ وجود دارد؟

چه تفاوتهایی بین عالم دنیا و عالم برزخ وجود دارد؟

از مجموع آیات قرآن کریم درباره عالم برزخ که حدود 15 آیه می باشد1 و روایات که در این باره زیاد است چند مطلب به دست می آید:
1. حیات برزخی:انسان در فاصله بین مرگ و قیامت از نوعی حیات برخوردار است. این حیات برتر از حیات مادی و دنیوی است؛ طوری که انسان لذت و سرور  و یا رنج و الم و اندوه را با شدت و قدرت بیشتری ادراک می کند و یا از یک زندگی سعادت آمیز و سرشار از انواع لذائذ و نعمات برخوردار است و یا به یک زندگانی شقاوت آمیز و آمیخته با انواع دردها و رنجهای جانکاه فرو می رود.

ابراهیم اسحاق گفت از امام صادق علیه السلام پرسیدم: ارواح مومنین کجا هستند؟ امام(ع) فرمودند: ارواح مومنین در اتاقهایی در بهشت ساکن می شوند. از طعام آن می خورند و از نوشیدنی آن می نوشند. همدیگر را در آنجا زیارت می کنند و می گویند: پروردگارا! قیامت را برای ما برپای دار تا آنچه به ما وعده فرموده ای تحقق یابد. راوی می گوید: پرسیدم ارواح کفار کجا هستند؟ امام علیه السلام فرمود: کفار در اتاقهایی از آتش جای داده می شوند. از طعام جهنم می خورند و از نوشیدنی های آن می آشامند. همدیگر را در آنجا می بینند و می گویند: پروردگارا! قیامت را برای ما برپای مدار تا آنچه به ما وعده داده ای تحقق یابد.

2. روح انسان بعد از مرگ به قالب دیگری شبیه همین قالب مادی به نام «قالب برزخی» و یا «جسم مثالی» منتقل می شود. حال باید دید این دو قالب چه شباهتها و چه تفاوتهایی داردند. همچنین قالب مثالی از کجا می آید. اگر بپذیریم روح پس از مرگ به قالب دیگری منتقل می شود آیا این اقتضاء همان تناسخ باطل نیست؟ و خلاصه چه تفاوتهایی بین عالم طبیعت و عالم برزخ وجود دارد؟
واژه «قالب مثالی» در روایات آمده: «ارواح در بدنی مثل بدنهای آنها قرار می گیرند2» و در جای دیگری فرمود «در قالبی همانند قالب دنیوی او3». نتیجه اینکه بین بدن برزخی و بدن دنیوی شباهت تامی وجود دارد. به طوری که اهل برزخ افراد را همان می یابند که در دنیا بود. البته بدن برزخی تکثف بدن مادی را ندارد. بلکه رقیقتر و شفافتر از این بدن است؛ طوری که می تواند از دیوار عبور کند؛ زمان و مکان را درنوردد و در روایات عالم برزخ به عالم رویا تشبیه شده است.
عالم برزخ از جهاتی با عالم ماده شباهت دارد و از جهاتی تفاوت. جهات افتراق آن دو عبارت است از: جرم، زمان، مکان، عدم انطباق کوچک بر بزرگ، فرسودگی، پیری و … و جهات اشتراک و شباهت آن دو عبارت است از: کمیت، کیفیتهای بی همانند، بعد، رنگ، بو و … به این معنی که موجودات برزخی دارای تجرد محض از امور مادی نیستند؛ اما از بعضی ابعاد ماده مانند محدودیتهای جرم، زمان، مکان و … مجرد هستند؛ولی در عین حال دارای شکل، صورت، مقدار، رنگ، بو و … می باشند. به همین دلیل در چهره انسانهای برزخی خوشحالی، سرور و یا آثار ترس و اندوه و عذاب را می توان مشاهده کرد. گرچه صورت جسمانی دارند، اما فاقد وزن و سنگینی مادی هستند.

پی نوشت:
1. تفسیر قمی ج2 ص350 و نگاه کنید: امالی الصدوق ص 290 م48 ح12
2. کافی ج3 ص 244
3. همان ص245

منبع:
کتاب پاسخ به پرسشها و شبهات: مجموعه پرسشها و پاسخها از محضر استاد رضا محمدی در رادیو معارف، تهیه کننده: پژوهشکده تحقیقات اسلامی، قم: زمزمه هدایت، 1385


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان