کوتاه و شنیدنی (4) / توسل به حضرت ایلیا ( لوح سليمان )

کوتاه و شنیدنی (4) / توسل به حضرت ایلیا ( لوح سليمان )

11206.imgcache

وقتى حضرت سليمان، عليه‏ السلام، به پيامبرى رسيد، خداوند بادها، جن‏ ها، و نيز تمام حيوانات را در اختيار او گذاشت. پريان با رشته‏ هاى ابريشم، طلا و جواهرات گوناگون، تختى باشكوه برايش ساختند. حضرت سليمان، عليه ‏السلام، زبان تمام موجودات را مى‏ دانست و زمانى كه مى‏ خواست ملكه سبا را شگفت‏ زده كند، به جن‏ ها فرمان داد كه در يك چشم به هم زدن، تختش را از شهر سبا به پايتخت‏ خود آورند. در زمان او، مردم در آرامش زندگى مى‏ كردند و اين پيامبر قدرتمند، تمام اختياراتى را كه خداوند به او واگذار كرده بود، در راه تامين و هدايت مردم به كار برد. او بقدرى عظيم و در نزد خدا محبوب بود كه كسى انتظار نداشت او براى جلب رضايت‏ خداوند، به افراد ديگرى توسل جويد; اما…

هنگام جنگ جهانى اول، وقتى كه سربازان انگليسى وارد بيت‏ المقدس شدند، در دهكده كوچكى به نام اونتره سنگر گرفتند. يكى از سربازان در هنگام حفر گودال، لوحى نقره‏ اى پيدا كرد كه با جواهرات گرانبها تزيين شده و حروفى عجيب با طلا بر آن نقش بسته بود. فرمانده سربازان متوجه شد كه اين لوح بسيار قديمى است و به همين جهت‏ خيلى خوب از آن نگهدارى كرد. در پايان جنگ، لوح را به دست‏ باستان‏ شناسان انگليسى سپرد. بلافاصله در سال 1918، كميته‏ اى از باستان‏ شناسان و زبان‏ شناسان آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان و چند كشور اروپايى ديگر تشكيل شد. اعضاى اين كميته پس از يك سال زحمت، توانستند خطوط لوح را به زبان انگليسى برگردانند و متوجه شدند كه سخنى از حضرت سليمان، عليه‏ السلام، است. ترجمه متن لوح چنين است:

«اى احمد! به فريادم رس. يا ايلى! مرا مدد فرماى. اى باهتول! نظر مرحمت فرماى. اى حاسن! كرم فرماى. يا حاسين! خوشى بخش. اين سليمان، اينك به اين پنج‏ بزرگوار استغاثه مى ‏كند و على قدرت الله است.»

موزه سلطنتى قصد داشت لوح را براى نمايش در موزه بگذارد; اما روحانيون عالي رتبه انگليسى، در نامه‏ اى محرمانه درخواست كردند كه لوح به آنها تحويل داده شود تا در رازخانه كليساى انگلستان بماند; در جايى كه تنها معدودى به آنجا راه دارند.

با اين همه، دانشمندان نتايج اكتشاف خود را در كتابى نوشتند و دو نفر از آنان به نامه اى وليم و تامس به اسلام گرويدند و نام خود را به كرم‏ حسين و فضل‏ حسين تغيير دادند.

 

 

در كتب مقدس و از جمله انجيل بارها از حضرت «ايليا» ياد شده است. گاهى او را «آليا» يا «ايلى‏» گفته‏ اند. اين اسم در كتابهايى آمده است كه قدمتى بسيار پيشتر از اسلام دارند; يعنى قبل از تكامل زبان عربى و به وجود آمدن حرفى مثل «ع‏». با اين توضيح، اگر اول: آليا، ايليا و ايلى به جاى الف حرف ع بگذاريم مى‏شود: عاليا، عيليا و عيلى. حالا ديگر حضرت ايليا را مى‏شناسيد. او آشناى دلهاى ماست. حضرت على، عليه‏السلام، جانشين پيامبر و پدر يازده معصوم است. او كسى است كه ديوار كعبه به خاطر تولدش شكافته شد. كسى كه در سياهى شب با كوله بارى بر دوش به دستگيرى و كمك فقرا مى‏رفت. او كسى است كه شير خدا و حيدر كرار بود و به نيروى الهى در خيبر را از جا كند.
 

پى‏ نوشتها:
براى نوشتن اين مطلب، از كتاب «على و پيامبران‏»، نوشته برجسته حكيم سيالكوتى استفاده شده است. استاد گرامى جناب آقاى سيدمحمد مختارى آن را همراه با اضافاتى جامع به فارسى برگردانده است. تمام مضامين و موضوعات اين كتاب، با اسناد و مدارك مستند و معتبر و قيد تاريخ، عنوان كتاب و اسامى دانشمندان و موارد لازم ديگر همراه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (56) / نکته های زیبای قرآنی ( 10 نکته از دانشمندان درباره قرآن )

کوتاه و شنیدنی (56) / نکته های زیبای قرآنی ( 10 نکته از دانشمندان درباره قرآن )   1 . گوته، شاعر و نویسنده معروف آلمانی می گوید: سالیان دراز کشیشان از خدا بی خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه …

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (55) / نکته های زیبای قرآنی ( 12 نکته درباره قصه های قرآنی )

کوتاه و شنیدنی (55) / نکته های زیبای قرآنی ( 12 نکته درباره قصه های قرآنی ) 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . …

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (54) / نکته های زیبای قرآنی ( 8 نکته تربیتی )

کوتاه و شنیدنی (54) / نکته های زیبای قرآنی ( 8 نکته تربیتی ) 1 . اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) …