کوتاه و شنیدنی (8) / فقط زوج های جوان بخوانند ! (عروسی و نفقه )

کوتاه و شنیدنی (8) / فقط زوج های جوان بخوانند ! (عروسی و نفقه )

ezdevaj

در دوره و زمانه ی ما بعد از دعا برای فرج امام زمان (ع) شاید دعای همه حل مشکل ازدواج جوانان است! اصلاً همین شما! همین شما چرا تا حالا ازدواج نکرده اید؟

امروزه یکی از موانع بر سر راه ازدواج هزینه ی سنگین عروسی است. بنابراین شاید پرداختن به مسائل مالی ازدواج در یکی از مقدس ترین و با برکت ترین ازدواجها به حل این مشکلات کمکی بکند

عروسی:

پیامبر اکرم (ص) سفارش می کرد که در شب ازدواج حتماً به مردم ولیمه داده شود. خود پیامبر در شب ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به همراه چند تن دیگر بزرگان مدینه (با توجه به این که وضع مالی حضرت علی (ع) مناسب نبود) گوسفندی تهیه کردند و با آن آبگوشتی پختند و با همان یک غذا، بسیاری از مردم را در شادی خود شریک کردند. (1)

هدف از ولیمه دادن، در دین اسلام به احتمال زیاد، شرکت دادن مردم در شادی خویش است. در ضمن به نوعی زکات و انفاق نیز تلقی می شود. ولیمه علاوه بر اینکه دارای اجر اخروی است باعث شادی مسلمین نیز می شود.

باید توجه داشت که در ولیمه دادن، نباید اسراف کرد. تجملات نیز از آفت این مراسم است.

نفقه:

هنگامی که حضرت علی (ع) به دامادی پیامبر (ص) در آمد، پیامبر رو کردند به امیرالمومنین و از او پرسیدند که برای هزینه ی زندگی چه دارد.

حضرت علی (ع) فرمودند که یک شمشیر، یک شتر و یک زره تمام دارایی ایشان است.

پیامبر نیز با توجه به احتیاج حضرت علی به شمشیر و شتر به او فرمودند زره را بفروشد و برای زندگی خود خرج کند.

نکته ی مهم این مطلب باید مورد توجه دختران و پسرانی قرار بگیرد که تحت تاثیر عواطف خود، مسائل مالی را در زندگی بی اهمیت می دانند. باید واقعیتی را پذیرفت و آن این که اگر مرد قادر به رفع حوائج زندگی نباشد (مثل خوراک و پوشاک) نمی شود عشق خورد و محبت پوشید! پس باید به ازدواج واقع بینانه نگاه شود.

نکته ی دیگر آنکه، با این که مسائل مالی در زندگی زناشویی با اهمیت است اما اهمیت آن بیش از اخلاق و نیکویی همسر نیست.

خوب! دست حضرت علی و حضرت زهرا (علیهما السلام) در مسائل مالی تنگ بود، آیا این فقر مانع از خوشبختی آنها شد و یا مانعی بر سر راه محبت آن دو به همدیگر شد؟ آیا با وجود فقر، فرزندان خوبی تربیت نکردند؟

قبول! شما نه امام علی هستید نه حضرت فاطمه (س)! «لا یکلف الله نفساً الّا وسعها»!

 

پی نوشت:

1.مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 348

 

پ.میعاد
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (56) / نکته های زیبای قرآنی ( 10 نکته از دانشمندان درباره قرآن )

کوتاه و شنیدنی (56) / نکته های زیبای قرآنی ( 10 نکته از دانشمندان درباره قرآن )   1 . گوته، شاعر و نویسنده معروف آلمانی می گوید: سالیان دراز کشیشان از خدا بی خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه …

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (55) / نکته های زیبای قرآنی ( 12 نکته درباره قصه های قرآنی )

کوتاه و شنیدنی (55) / نکته های زیبای قرآنی ( 12 نکته درباره قصه های قرآنی ) 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . …

کوتاه و شنیدنی
کوتاه و شنیدنی (54) / نکته های زیبای قرآنی ( 8 نکته تربیتی )

کوتاه و شنیدنی (54) / نکته های زیبای قرآنی ( 8 نکته تربیتی ) 1 . اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) …