گناهان کبیره / شرابخواری (1)

 گناهان کبیره / شرابخواری (1)

wine

نمی دانم تا به حال با تجویز جالب بعضی از پزشکان برخورده اید؟ اگر مشکل معده دارید، مقداری مشروب با غذا برای شما مفید است. چیزی که خیلی ها با آن مواجه شده اند.
تا به حال به علت بعضی از طلاق ها توجه کردید؟ شکایت همسران از اعتیاد به مشروبات الکلی و مستی های شبانه علت بعضی از جدایی ها می شود.
 

چقدر زیبا قرآن کریم در سوره بقره می فرماید:
"از شراب و قمار از تو می پرسند، بگو در آن گناه بزرگی است و سود هایی برای مردمان دارد ولی گناه آن ها از آن بیشتر است."(1)
طرز فکری که متأسفانه امروز، بین افراد جامعه مخصوصا جوانان، چه دختر و چه پسر رایج شده است، نوشیدن شراب در مهمانی هایی هرچند کوچک و خودمانی است. چیزی که در گذشته قبحش، حداقل برای زنان و دختران جامعه ما زیاد بود، به عنوان نوشیدنی عادی تلقی شده و نبود آن از کلاس و درجات روشنفکری میزبان می کاهد. باید بگوییم چه یک جرعه، آن هم سالی یکبار؛ چه هر شب، لیوان لیوان، با هم فرقی ندارد. هر دو مرتکب گناه شده و حرام است. 

 

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
"کسی که جرعه ای شراب بیاشامد، خدا و پیامبران و مؤمنین او را لعنت می کنند. اگر مقداری بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور می شودو به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین می گردد، پس نماز را ترک می کند و ملائکه او را سرزنش می کنند و خدای تعالی به او خطاب می فرماید: ای بنده من کافر شدی بدا به حال تو. پس امام(ع) می فرمایند: بدا به حالش، به خدا سوگند یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سختتر است. لعنت شده خدا هستند، هر جا بروند از پناه خدا بیرونند و هلاک خواهند شد. پس فرمودند: ملعون است کسی که امر الهی را ترک می کند، اگر به صحرا رود، صحرا هلاکش می کند. اگر به دریا رود، دریا غرقش می کند؛ پس او مغضوب به خشم خداوند بزرگ است.(2)

آخرین آیات تحریم شرابخواری
هنگامی رسول گرامی اسلام محمد مصطفی( صلی الله علیه وآله وسلم) به پیامبری مبعوث شدند، در کنار بت پرستی وشرک، به مبارزه با شرب خمر و کارهای وابسته به آن پرداختند. در آن زمان، در سرزمین عربستان، خیلی از افراد معیشت خود را از تهیه و فروش شراب تأمین می کردند؛ برای همین امر، قرآن در آیات متعدد و به دفعات حرمت آن را بیان می کند. آیات 90 و 91 سوره مائده، آیاتی است که در این باره حجت را بر همگان تمام می کند و می فرماید:

"ای کسانی که ایمان آوردید! شراب و قمار و بت ها و ازلام( نوعی بخت آزمایی)، پلید و از عمل شیطان است. از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید." "شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید) خودداری خواهید کرد؟"

شراب، مادر گناهان
صفحه حوادث روزنامه ها را که ورق بزنید، عصبانیت های بیش از حد، تجاوز به عنف، سرقت، قتل، تصادفات مرگبار و … گاهی یک علت یکسان دارند. شرب خمر .
از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) پرسیده شد:که بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ فرمودند:

"شراب خواری، خداوند چیزی مانند شراب خواری را گناه نکرده است، ممکن است شخص نماز واجب خود را ترک کند، و با مادر و خواهر و دختر خود زنا کند در حالیکه مست و لایعقل است."(3)

از حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) پرسیده شد: آیا شما فرمودید که شراب از دزدی و زنا بدتر است؟ حضرت فرمودند:
"بلی، زنا کننده شاید گناه دیگری نکند. لیکن شرابخوار، چون شراب خورد، زنا می کند. آدم می کشد و نماز را ترک می کند."(4)

عذاب شرابخوار از دیدگاه اهل بیت(علیهم السلام)

1.کریه منظر وارد قیامت می شود

حضرت محمد(ص) می فرمایند:
"شرابخوار فردای قیامت وارد محشر می شود در حالیکه رویش سیاه و دهانش کج و زبانش بیرون افتاده و فریاد تشنگی اش بلند است و به او از چاهی که در آن چرک زناکاران ریخته شده است میاشامند.(5)

2.شامل شفاعت اهل بیت(علیهم السلام) نمی شود
رسول گرامی اسلام(ص) دراین باره می فرمایند:
"به خدا سوگند، شفاعت من به کسی که نمازش را سبک گیرد و کسی که مست کننده ای را بخورد، نمی رسد."(6)

3.مورد لعنت خداوند است
خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ع) می فرمایند:
" خداوند دو کس را درباره شراب لعنت فرموده است:
آن کس که درختش را کاشته است، آن که نگهبانی اش را کرده، آن کس که انگورش را فشرده، آن کس که آن را نوشیده، آن که در جام ریخته، آن که آن را حمل کرده، آن که آن را از باربر تحویل گرفته، آن که آن را خریده، آن که آن را فروخته و آن که پولش را دریافت کرده است."(7)

4.هم ردیف با بت پرستان و کافران
امام صادق(ع) می فرمایند:
"شرابخواری با بت پرستی مساوی است و در قیامت کافر محشور خواهد شد، شراب اساس هرگناهی است."(8)

5.قساوت قلب و بیزاری انبیاء و فرشتگان
 رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند:
"اگر کسی جرعه ای از شراب بنوشد خداوند متعال به پنج عقوبت مبتلایش می کند:
قساوت قلب؛ بیزاری جبرئیل، میکائیل و اسرافیل و تمام فرشتگان از او ؛ بیزاری تمام انبیاء از او؛ بیزاری خداوند از او؛ سرانجامش وارد دوزخ می شود."

6.تشنه می میرد و …
حضرت امام صادق(ع) می فرمایند:
"شرابخوار تشنه می میرد، تشنه سر از گور در می آورد، تشنه به دوزخ می رود.( در صورتیکه توبه نکرده باشد)"(9)
در ادامه بحث در قسمت بعدی به سایر ابعاد این عمل خواهیم پرداخت.

پی نوشت:
1. سوره بقره آیه 219
2. وسایل الشیعه ابواب الاشربة اامحرمة ، باب 12 ص 250 حدیث 1 ج 17 . به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
3. فروع کافی کتاب الاشربة حدیث 16 باب شارب الخمرج 6 ص 399. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
4. همان، باب ان الخمر رأس کل ثم و شر، ج6، ص 403، حدیث 8. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
5. وسایل الشیعه، ابواب الاشربة المحرمة ج 17، باب 9، ص 237، به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
6. همان.
7. وسایل الشیعه، کتاب التجارة ج6، باب 55، ص 165، حدیث 4. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
8. وسایل الشیعه، ابواب الاشربة المحرمة، ج 17، باب 12، ص 254. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.
9. فروع کافی، ج 6 ص 90.

ماءمعین

 

 

 
 
امام صادق (علیه السلام)
"امیرالمؤمنین فرمودند: هیچ بنده ای نیست مگر اینکه چهل لطف و توفیق از ناحیه خداوند دارد تا اینکه چهل گناه کبیره مرتکب شود. زمانیکه چهل گناه کبیره کرد، پرده ها و الطاف خدا برداشته شود، خدا به ملائکه وحی فرماید: با بال و پر خود بنده مرا بپوشاند (و او را حفظ کنید). پس ملائکه او را با پرهای خود می پوشانند، پس بنده تمام گناهان را انجام می دهد تا اینکه مردم او را با اعمال قبیح او تعریف و گفتگو نمایند. ملائکه گویند: خدایا این بنده تو تمام گناهان را عمل کرد و ما از اعمال او حیا می کنیم، پس خداوند به آن ها وحی نماید؛ بالهای خود را بردارید و از او کنار روید."  
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

احکام
گناهان کبیره / شرابخواری (2)

 گناهان کبیره /  شرابخواری (2) همانطور که در مطلب قبل گفتیم، شراب هر چقدر هم که کم باشد، باز حرام است. در حرمت شرابخواری، فرقی بین کم و زیاد، خالص و ناخالص و ممزوج با چیز دیگری نیست؛ پس اگر قطره ای از شراب در ظرفی پر از مایعی ریخته …

احکام
گناهان کبیره / زنا (2)

گناهان کبیره /  زنا (2)   اگر با ما همراه بوده باشید، دیدید که در قسمت قبلی به تعریف زنا و اقسام آن پرداختیم،  در این قسمت درباره آثار زنا و حدودش و … صحبت خواهیم کرد.   آثار دنیوی و اخروی زنا امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند: "زنا …

احکام
گناهان کبیره / زنا (1)

گناهان کبیره /  زنا (1) بسیار گرسنه هستیم و در پی یافتن چیزی برای خوردن. البته بیشتر در پی برطرف کردن رفع گشنگیِ آنی خود هستیم تا سیر کردن خود. هر آنچه که بیابیم می خوریم. قطعه شکلاتی، کیکی، پفک و یا ساندویچ. تمام این ها ممکن است گرسنگی ما …