آقایان مسئول؛ شکستن چوب هنر یک زن مسلمان نیست!

 آقایان مسئول؛ شکستن چوب هنر یک زن مسلمان نیست!

همایش 5 هزار نفری گروه های دفاع شخصی بسیجیان صبح روز جمعه در محل ورزشگاه شهید کشوری برگزار شد  که در آنان زنان بسیجی آمادگی های رزمی و دفاعی خود را به نمایش گذاشتند. از انجام حرکات رزمی گرفته تا شکستن سنگ ها و تخته های چوبی در این همایش دیده شد اما با دیدن تصاویر منتشر شده در فضای مجازی این سوال به ذهن همه می رسد که آیا این همایش ها چهره نادرستی از زنان مسلمان به جهانیان معرفی نمی کند؟

 
بحث حضور زنان در اجتماع بحث جدیدی نیست و در محافل مذهبی از گذشته بحث های زیادی درباره آن مطرح شده است. عده ای از مذهبیون سنتی به کل مخالف حضور زن در اجتماع هستند که این دید در کشورهای عرب منطقه بیشتر به چشم می خورد و برخی از مذهبیون دیگر که شیوه اعتدال را در پیش می گیرند، خواستار حضور زن در اجتماع در کنار حفظ شان و شخصیت خود هستند.
 
این نگاه دوم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکوفا شد توسط رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بین علما ورود پیدا کرد و حتی همین نگاه روشنگرانه و اعتدالی امام(ره) مورد انتقاد عده ای از علمای سنتی قرار گرفت.
 
32207_338
 
اما امام(ره) تاکید داشتند همان طور که زنان در انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند باید به بالندگی اجتماع کمک برسانند، هر چند تفاوت زن مسلمان و یک زن غیر مسلمان این است که این حضور او در جامعه نباید موجب کنار گذاشتن اصول شریعت شود. این نوع نگاه بعد از رحلت امام(ره) توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد و در ارکان نظام نهادینه شد که زن با حفظ کرامت و شان اسلامی خود در جامعه نقش اش را ایفا کند.
 
با این نگاه بود که خانواده های مذهبی هم به این اطمینان رسیدند که دخترانش را برای تحصیل به مدرسه و دانشگاه بفرستند و آمار دختران تحصیل کرده بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشت و بالطبع حضور آنها در مشاغل اجتماعی پررنگتر از قبل شد. مشخص است که این رشد زنان تحصیل کرده علاوه بر حضور در مشاغل، در تربیت نسل های بعد چه تاثیرات مهمی داشته و خواهد داشت چون مشخص است مادران تحصیل کرده در تربیت فرزندان شایسته موفق تر خواهند بود.
 
32211_683
 
اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا حضور زن در جامعه یعنی اینکه زن هر کاری که مردان انجام می دهند باید انجام دهد؟ یا اینکه بر اساس توانایی ذاتی و فیزیولوژکی باید یک تقسیم وظایف بین مرد و زن در جامعه صورت پذیرد تا نه زن، مرد شود و نه مرد، زن. با این صحبت ها شاید عده ای را به این ظن برسند که پس یک زن فقط باید به قول رایج عامیانه در آشپزخانه بماند و مرد بیرون از خانه، در حالی که این هم یک برداشت نادرست است.
 
اتفاق منطقی این است که زن باید در جامعه نقش خود را ایفا کند نه نقش یک مرد را. گویی اینکه اگر زن ها را به کارهای یدی همانند حمل بار ببریم، نشانگر رشد زنان جامعه ما شود که این گونه نخواهد بود بلکه نشانگر نگاه غلط ما به حضور زن در جامعه است. باید توجه داشت که تجربه های این چنینی در برخی کشورهای دنیا شده و به بن بست رسیده است و ما نباید خواسته یا ناخواسته وارد این ورطه شویم. 
 
همانند تجربه فمینیست های افراطی که با واکنش فمینیست های متاخرتر مواجه شدند که به آنها می گفتند برابری حقوق زن و مرد به معنی مرد شدن زن ها نیست و لازم نیست که یک زن برای اثبات شخصیت خود کارهای یک مرد را انجام دهد چون این خود نوعی مردسالاری است که مرد را محور قرار دهیم و فکر کنیم هر کسی نتواند کارهای یک مرد را انجام دهد یک انسان کامل نیست. خلاصه کلام این عده این بود که بگذارید یک زن، زن باشد.
 
32210_804
 
ما هم باید توجه داشته باشیم که قرار نیست برای نشان دادن توانایی های یک زن بسیجی کارهای مردان بسیجی را به او بسپاریم بلکه باید به دنبال این باشیم که ببینیم که زن بسیجی در جامعه می تواند ایفاگر چه نقش هایی باشد که یک مرد بسیجی توانایی آن را ندارد. 
 
برگزاری این نوع همایش های زنان بسیجی نه تنها به نفع زنان نیست بلکه چهره خشن و نادرستی از زنان مسلمان نشان می دهد در حالی که همه زن را به احساس می شناسند نه خشونت و این ها می تواند دستمایه ای برای تبلیغات علیه اسلام باشد پس باید برای این نوع اقدامات مطالعه و تامل بیشتری کرد.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان