القاب امام زمان (ع) / محمد

القاب امام زمان (ع) / محمد


محمد اسم مفعول از ریشه ی “حمد” و باب ” تفعیل”، به معنای ستوده شده است. امام زمان (ع)،  همنام و هم کنیه ی  پیامبر اکرم (ص) است، بنابر این نام ایشان “محمد” و کنیه ی ایشان ” ابوالقاسم” است که کنیه ی ایشان در جای خود توضیح داده خواهد شد.

در کتب عهد عتیق و عهد جدید، و کتب آسمانی  بارها از نام ” ستوده شده” به عنوان منجی آخر الزمان یاد شده است که احتمالا اشاره ای به همین اسم ” محمد” است.
در این زمینه که آیا اجازه ی استفاده از اسم “محمد” را در دوران غیبت داریم یا نه، بین علما هنوز اختلاف است و برخی معتقدند در زمان حاضر که عصر غیبت کبری است و دسترسی به امام زمان دشوار است بردن نام حضرت اشکال ندارد ولی برخی معتقدند تا زمان ظهور مجاز به استفاده از این نام نیستیم.

درسوره  توبه آیه ی 10 آمده است:
” ان عدّه الشهورِ عند الله اثنا عشر شهرا…” ( همانا تهداد ماه ها نزد خداوند 12 تاست.)

امام باقر (ع) درباره  ی این آیه می فرمایند:
” هنوز تاویل این آیه نرسیده است و هر گاه قائم (عج) به پا خیزد و هر آن زمان او را در یابد آنچه از پی تاویل این آیه خواهد بود را درک می کند. دین محمد تا هر کجا که شب سایه افکند خواهد رسید تا جایی که هیچ گونه شرکی بر روی زمین نخواهد ماند. همچنان که خداوند فرموده است.”

در حدیثی از امام صادق (ع) درباره ی خصوصیات حضرت مهدی (عج) نقل شده است که در پایان آن فرمودند:

“او دو نام دارد یکی آشکار و دیگری پنهان و آنکه آشکار است محمد است و آنکه پنهان است احمد”

یادآوری: نامها و القاب امام زمان (ع) عین ذات ایشان است.

منابع:

1. نجم الثاقب
2. نام محبوب

پ.میعاد

خدا قوه دهد
مطلبی که عنوان کردید جالب بود ولی  روایاتی که در این زمینه دیده وشنیده ایم  حتی اسم (م  ح  م  د ) که یکی از القاب امام زمان (عج) می باشد هم نوشتن  وهم بیان آن باید به صورت مانند حروف مقططه  باشد به آن صورتی که شما عنوان کردید اشکال  گرفته شده است .واین تا زمان ظهور می باشد بعد از آن می توان به صورت کامل بیانم شود..
سپاس فراوان برای زحمات بی دریغ اجرتان با خدا

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …